Reklama

Wykłady otwarte w seminarium - 12 listopada 2003 r.

Jaką odpowiedź mamy dla New Age?

12 listopada w auli toruńskiego Wyższego Seminarium Duchownego został zainaugurowany kolejny, ósmy już cykl wykładów otwartych, zatytułowany „Kościół wobec wyzwań XXI wieku”. Pierwszym prelegentem był ks. dr hab. Jan Perszon, kierownik Zakładu Teologii Fundamentalnej Wydziału Teologicznego UMK, który podjął temat: „Chrystus czy Wodnik? Kościół a religijność bezkonfesyjna”, kreśląc w nim charakterystykę wielkiego współczesnego ruchu - New Age i wyzwań, jakie on stawia przed wspólnotą Kościoła i każdym chrześcijaninem z osobna. Ciekawego, żywego i wzbogaconego barwnymi dygresjami wystąpienia wysłuchało ok. 150 osób.

Niedziela toruńska 1/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Popularność haseł New Age - podkreślił ks. Perszon - niewątpliwie świadczy o kryzysie tradycyjnych Kościołów, w których wielu wiernych najwyraźniej nie znajduje tego, za czym tęsknią. W Europie Zachodniej w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się „cicha emigracja” milionów chrześcijan, którzy opuścili swoje wspólnoty wyznaniowe, tworząc zupełnie nową, nieznaną wcześniej jakość - społeczeństwa bezreligijne. To wcale jednak nie znaczy, że ludzie ci nie szukają transcendencji. Tęsknota za Bogiem - różnie nazywanym i pojmowanym - pozostaje i leży u podstaw zjawiska określanego jako „religijny nomadyzm”. Oznacza ono nieustanną wędrówkę od wspólnoty do wspólnoty, przeżywaną w myśl konsumenckiej dewizy: „oczekuję, że zostanę dobrze obsłużony”, trwającą tak długo, aż człowiek trafi na „swoje” miejsce.
Prelegent wymienił i scharakteryzował trzy źródła nowej duchowości, znajdującej swą kulminację w ideologii New Age: sekularyzację, pluralizm filozoficzno-religijny i postmodernizm. Sekularyzacja polega tu nie tylko na ścisłym oddzieleniu sfery religijnej i świeckiej, lecz na dążeniu do dechrystianizacji społeczeństwa. Pluralizm, zaakceptowany przez Kościół jako zasada życia politycznego, idzie dalej i wkracza w domenę filozofii i religii, dopuszczając na równych prawach różne, często sprzeczne koncepcje światopoglądowe. Tak pojęty pluralizm, podważając istnienie Boga, zwłaszcza Boga chrześcijańskiego, przynosi skutki w postaci relatywizmu prawdy i relatywizmu moralnego. Dopełniający tę triadę postmodernizm atakuje tradycję jako przeżytek hamujący rozwój nowego człowieka. Tradycja bowiem oznacza spójność pojęć i wartości składających się na światopogląd, tymczasem w myśl założeń postmodernizmu rozwój człowieka dokonuje się nie przez odczytanie pojęć i wierność odziedziczonym wartościom, lecz przez ich przekraczanie. To człowiek ma być kreatorem pojęć o życiu, śmierci, dobru i złu. Jakże wyraźnie pobrzmiewają tu echa Non serviam - „Nie będę służył” - wyzwania rzuconego niegdyś Bogu przez zbuntowane anioły, prawdziwego korzenia pychy...
- W tym duchu pracują wielkie współczesne media, „narkotyzujące” społeczną świadomość, lansujące chaos aksjologiczny i poznawczy - powiedział ks. Perszon. - Czyż zatem można się dziwić, że w znakomitej większości są one krańcowo wrogie chrześcijaństwu i proponowanemu przezeń porządkowi wartości? Chrześcijaństwo określają jako horror unitatis, a misję Kościoła nazywają „zbawczym imperializmem”...
W tak „zmiękczoną”, spreparowaną sferę życia społecznego wchodzi New Age - ruch o tyle nietypowy i groźny, że nieuchwytny, pozbawiony widzialnego kierownictwa, struktur organizacyjnych, absorbujący szeroką gamę haseł: od zafascynowania ekologią, zdrowym odżywianiem się, przez medytację, czerpanie z religii Wschodu, uprawianie jogi, wiarę w reinkarnację, po zainteresowanie zjawiskami paranormalnymi, magią, wróżbami, horoskopami i czarami.
W New Age nie ma miejsca dla Boga osobowego, transcendentnego względem świata. To już nie Bóg Zbawca, który w określonym momencie historycznym wkroczył w dzieje człowieka, oddał zań swoje życie i zmartwychwstał, by ten za cenę pełnego zawierzenia i rezygnacji z egoizmu mógł się cieszyć perspektywą wiecznego zbawienia, lecz bezosobowa, przyjazna energia, którą można posiąść drogą wtajemniczenia i w ten sposób przebóstwić siebie samego. „Staniecie się jako bogowie” - mówił diabeł w raju do pierwszych rodziców i coś podobnego obiecują nam propagatorzy New Age.
Ruch ten podważa wszelkie zasady moralne, stawiając swoich zwolenników poza dobrem i złem. Wyznawcy haseł New Age nie obowiązuje Dekalog. Dzięki wejściu w kontakt z kosmiczną energią sam jest przebóstwiony, więc wszystko mu wolno. W ten sposób New Age idealnie trafia w słabości ludzkie, z góry je usprawiedliwiając i „rozgrzeszając”... Kreuje przy tym fałszywą wizję osoby ludzkiej; zaciera odrębność człowieka względem Boga, stawiając jako cel - w miejsce zbawienia - enigmatyczne „roztopienie się” w boskiej energii. Odwrotnie niż chrześcijaństwo, odrzuca miłość i miłosierdzie jako dar dla bliźniego ofiarowany mocą Chrystusa i ze względu na Niego - w rzeczywistości New Age moc zbawczą ma bowiem własny, jednostkowy wysiłek dokonujący się w samotności, w oderwaniu od innych. I tu do głosu dochodzi pycha, która każe człowiekowi myśleć, że sam przez odpowiednie zabiegi jest w stanie siebie zbawić.
Przechodząc do wniosków, Prelegent zachęcał do daleko idącej ostrożności już na płaszczyźnie terminologii. New Age zapożycza bowiem wiele tradycyjnych pojęć, nadając im specyficzną treść, zupełnie niemieszczącą się w granicach tradycji chrześcijańskiej. Zanim zatem zaczniemy dyskutować o sprawach należących do porządku życia religijnego, takich jak grzech, zbawienie, zmartwychwstanie, modlitwa, medytacja czy też o sprawach bardziej świeckich, takich jak ekologia, zdrowie, równouprawnienie płci, upewnijmy się, czy na pewno mamy na myśli to samo, co nasz rozmówca...
Kluczowym punktem wydaje się być nieustanne podkreślanie transcendencji Boga względem nas, akcentowanie Jego nieskończoności, faktu, że On nas stworzył, należymy do Niego. Z tej bytowej zależności rodzi się konieczność przepojonej pokorą modlitwy, polegającej nie na aktywnym „zdobywaniu” bóstwa przez zastosowanie odpowiednich technik, lecz - jakże często! - na pokornym nasłuchiwaniu, co Bóg chce mi powiedzieć... Nigdy nie będzie też dość podkreślania nauki o grzechu, cierpieniu i odkupieniu dokonującym się w Chrystusie: dzięki Niemu, Jego mocą. Tylko w ten sposób daje się sensownie wytłumaczyć rzeczywistość cierpienia. New Age nie ma żadnego wyjaśnienia dla cierpienia - podkreślił Prelegent. „Masz raka? Widocznie źle medytujesz - skończ jakiś dodatkowy kurs” - tak mniej więcej brzmi odpowiedź oferowana przez New Age.
Czy Kościół może przeciwdziałać tej szkodliwej nauce? - zapytał na koniec Prelegent. - Tak. W jaki sposób? Solidnie głosząc prawdy wiary (nie może być tak, że po 12 latach uczęszczania na katechezę młody człowiek nie wie nic o swojej religii...) i przepajając swoją misję ciepłem, życzliwością, miłością. Tylko tyle i aż tyle.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV, Jan Paweł II, Franciszek: Wołanie papieży o pokój

2025-09-24 18:12

[ TEMATY ]

papież

pokój

Vatican Media

Papież Leon XIV, na zakończenie audiencji generalnej, ogłosił, że 11 października odbędzie się różańcowa modlitwa na Placu św. Piotra w intencji pokoju na świecie. Papież kontynuuje tradycję zapoczątkowaną przez swoich poprzedników, którzy w trudnych momentach historii ludzkości wzywali do gorliwego odmawiania różańca, powierzając Maryi cierpienia świata, wołając – jak Jan Paweł II – “Nigdy więcej wojny!”

Podziel się cytatem Zamknij X Leon XIV: Pod macierzyński płaszcz Maryi Wezwał także wszystkich posługujących w Watykanie, aby codziennie w nadchodzącym miesiącu gromadzili się na Różańcu w Bazylice św. piotra, a 11 października o godz. 19:00 na Placu św. Piotra odbędzie się wspólne błaganie o pokój z udziałem licznych wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Fatima: figura Matki Bożej pojedzie do Rzymu

2025-09-25 08:50

[ TEMATY ]

Fatima

Figura Matki Bożej Fatimskiej

Karol Porwich/Niedziela

Oryginalna figura Matki Bożej Fatimskiej w dniach 10- 12 października zostanie przewieziona do Rzymu z okazji Jubileuszu Duchowości Maryjnej. W Wiecznym Mieście pozostanie ona przez cały dzień 11 października w kościele Santa Maria in Traspontina, przy Via della Conciliazione gdzie „wierni będą mieli okazję czcić i być blisko wizerunku Matki Bożej”. Tego dnia rektor sanktuarium w Fatimie, ksiądz Carlos Cabecinhas, odprawi Mszę św. o godz. 9:00 w kościele Santa Maria in Traspontina. O godz. 12:00 zostanie odmówiony różaniec, a o godz. 17:00 odbędzie się procesja z kościoła Santa Maria in Traspontina na Plac św. Piotra, gdzie odbędzie się czuwanie z modlitwą różańcową w intencji pokoju.

Papież Leon XIV ogłosił, że 11 października na Placu św. Piotra odmówi różaniec w intencji pokoju. Podczas tej modlitwy obecna będzie figura Matki Bożej Fatimskiej.
CZYTAJ DALEJ

Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. Migrantów i Uchodźców opublikowała Wskazania przed 111. Światowym Dniem Migranta i Uchodźcy

2025-09-25 17:29

[ TEMATY ]

uchodźcy

migranci

episkopat Polski

Krzysztof Tadej

Rada Konferencji Episkopatu Polski ds. Migrantów i Uchodźców opublikowała Wskazania przed 111. Światowym Dniem Migranta i Uchodźcy, który w tym roku będzie obchodzony 4 i 5 października ze względu na Jubileusz Migrantów i Jubileusz Świata Misyjnego. Tegoroczny temat Dnia brzmi: „Migranci, misjonarze nadziei”. Wskazania przeznaczone są do wykorzystania duszpasterskiego w parafiach.

Publikujemy Wskazania Rady KEP ds. Migrantów i Uchodźców:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję