Reklama

Ekumeniczny śpiew

Niedziela łomżyńska 46/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Są miejsca na mapie polskiego chrześcijaństwa, gdzie stykają się ze sobą wyznania chrześcijańskie, gdzie obok siebie stoją świątynie poszczególnych Kościołów, gdzie rozbrzmiewa cerkiewny śpiew i łaciński chorał. Nieopodal nas, za „miedzą” naszej diecezji, krzyżują się te tradycje chrześcijańskie. I my włączeni do tego regionu - Podlasia możemy dotknąć choć skrawka ekumenizmu, zobaczyć i usłyszeć drugie płuca chrześcijaństwa, jak mówi Ojciec Święty.
Białystok stał się miejscem ekumenicznego śpiewania na chwałę Boga. Tutaj 19 października odbyły się Podlaskie Spotkania Ekumeniczne Śpiewajmy Panu naszemu, śpiewajmy. Był to koncert dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II z okazji 25-lecia Pontyfikatu. Wystąpiły w nim chóry katolickie i prawosławne. Miejscem spotkania była piękna białostocka filharmonia. Stronę katolicką reprezentowały: Schola „Duc In Altum” z Białegostoku, która wykonała współczesną pieśń Kyrie eleison przy bogatym akompaniamencie fortepianu, wiolonczeli, rogu i fagotu oraz chór młodzieżowy z Kolna, śpiewający trzy współczesne pieśni z tradycji dominikańskiej. Z kolei trzy chóry prawosławne wykonywały utwory liturgiczne, pochodzące z poszczególnych okresów roku liturgicznego Cerkwi. Poza chórami parafialnymi mogliśmy usłyszeć Chór Domu Litewskiego z Sejn, wykonujący litewskie pieśni oraz Chór Kameralny Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej z Hajnówki, śpiewający pieśni religijne różnych okresów i tradycji.
Obok siebie śpiewali amatorzy i profesjonaliści, niektórzy przyzwyczajeni do sceny i świateł, inni dopiero stawiający pierwsze kroki przed publicznością. Koncert ukazał jedność i różnorodność. Bo oto mogliśmy usłyszeć przepiękne współczesne pieśni liturgiczne śpiewane w naszych kościołach, wielogłosowe kompozycje, których uczymy się od braci dominikanów, renesansowe psalmy Mikołaja Gomółki do słów Jana Kochanowskiego, a także porywające cerkiewne śpiewy, których nigdy wcześniej nie dane nam było usłyszeć na żywo. Fascynacja, która nam towarzyszyła, gdy śpiewaliśmy Akatyst w naszych katolickich świątyniach, teraz osiągnęła swoją pełnię, kiedy słuchaliśmy tego niezwykłego cerkiewnego śpiewu.
Podlaskie Spotkania Ekumeniczne zwieńczył koncert białostockiego Chóru Kameralnego „Cantica Cantamus”. Usłyszeliśmy profesjonalne wykonanie wielu pieśni religijnych, tradycyjnych i współczesnych. Koncert zakończyła wspólna modlitwa Ojcze nasz. Następnie pod przewodnictwem chóru zaśpiewaliśmy hymn spotkań Chrystus Wodzem.
Do Kolna wracaliśmy z sercami pełnymi wdzięczności, że dane nam było uczestniczyć w ekumenicznym śpiewaniu na cześć Ojca Świętego. Refleksja, jaka zrodziła się w nas, jest bardzo prosta: warto trudzić się, poświęcać czas, rozwijać swoje talenty, by śpiew liturgiczny stawał się piękniejszy i by był miejscem modlitwy i spotkania z Bogiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Głos rodzi się z milczenia

2025-12-18 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Sdz 13, 2-7. 24-25a • Łk 1, 5-25
CZYTAJ DALEJ

Syria: dramatyczny spadek obecności chrześcijan

2025-12-18 08:27

[ TEMATY ]

Syria

chrześcijanie

Vatican Media

Po prawie 14 latach wojny chrześcijaństwo w Syrii przetrwało, ale jest dramatycznie osłabione. Nowy raport organizacji L’Œuvre d’Orient, cytowany przez portal Zenit, pokazuje skalę kryzysu: w ciągu 14 lat liczba chrześcijan spadła o 84 procent. To jeden z najszybszych demograficznych upadków wspólnoty religijnej na świecie.

„Istniejemy. Nie chcemy umrzeć i zostać zapomniani” – mówi Elias, młody student medycyny z Damaszku. Jego słowa streszczają lęk tysięcy syryjskich chrześcijan. Wielu z nich nie czuje się już u siebie. „Nie rozumiemy, dlaczego nie jesteśmy akceptowani, skoro chrześcijanie zawsze starali się kochać wszystkich” – dodaje Firas z tej samej parafii w Damaszku.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję