Reklama

Kapłaństwo to także duchowe ojcostwo

Niedziela łowicka 43/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z o. Leonem Knabitem, benedyktynem, o jego powołaniu, Zakonie Benedyktynów i Kościele, rozmawia ks. Paweł Staniszewski.

Ks. Paweł Staniszewski: - Proszę Ojca, jest Ojciec osobą medialną, bardzo znaną i lubianą w naszym kraju. Zapewne niejeden z Polaków jest ciekawy, jak to się stało, że Ojciec został benedyktynem?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O. Leon Knabit: - Myślę, ze nie ma przypadków, bo tzw. przypadkami zawsze Ktoś kieruje. Otóż, pewien kleryk zakonny - a było to w roku 1951 - studiujący teologię w Tyńcu pod Krakowem, podczas spotkania w rodzinnych Siedlcach zaczął mi opowiadać o życiu wspólnoty benedyktynów. Byłem wówczas alumnem Podlaskiego Wyższego Seminarium Duchownego. Będąc pod wpływem usłyszanych opowieści, przyjąłem jego zachętę, bym na własne oczy przekonał się jak wygląda życie mnisze. Wkrótce pojechałem więc do Tyńca, skąd wróciłem urzeczony atmosferą tam panującą, przede wszystkim pięknym chorałem gregoriańskim śpiewanym przez ojców benedyktynów. Ale jednocześnie byłem zakochany w mojej rodzinnej diecezji siedleckiej. Początkowo jednak w ogóle nie myślałem o wstąpieniu do Benedyktynów. W 1953 r. przyjąłem święcenia kapłańskie stając się kapłanem diecezji siedleckiej. Jednak cały czas miałem kontakt z Benedyktynami. Po kilku latach przyjeżdżania do Tyńca, po rozmaitych refleksjach i rozmowach z Księdzem Biskupem oraz duchownymi spoza diecezji siedleckiej, podjąłem decyzję i w piątym roku kapłaństwa dnia 16 lipca 1958 r. wstąpiłem do opactwa benedyktyńskiego w Tyńcu.

- Widać więc, że ten proces rozpoznawania swego powołania do życia zakonnego trwał kilka lat?

- Tak, jak widać trwał on siedem lat. Byłem wprawdzie młodym człowiekiem, ale Pan Bóg dał mi na tyle ducha roztropności, że w odpowiednim czasie rozeznałem swoje prawdziwe powołanie i po pokonaniu różnych przeszkód, między innymi i natury zdrowotnej, przekonany, że Bóg mnie wzywa, podjąłem decyzję o zostaniu benedyktynem.

- Wiadomo, że Benedyktyni w średniowieczu stanowili potęgę intelektualną w Europie. W dziejach Kościoła Zakon ten wydał 23 papieży, ok. 5000 biskupów. A jaka jest dzisiaj kondycja Zakonu Benedyktyńskiego? Wydaje się, że w naszym kraju jest trochę zapomniany, by nie powiedzieć: mało popularny?

Reklama

- Tak, w Polsce jest nas rzeczywiście niewielu, gdyż wszystkich mniej więcej razem około siedemdziesięciu, skupionych w trzech klasztorach: w opactwie w Tyńcu, w przeoracie zależnym w Lubiniu w Wielkopolsce i w małym domku tzw. Celli w Biskupowie koło Nysy. Ilościowo więc nie imponujemy. Ale gdy chodzi o działalność, to co robimy jest zauważalne i sprawia, że jakoś liczymy się w Kościele polskim. Wspomnę chociażby pracę przy tłumaczeniu na język polski Biblii Tysiąclecia pod kierownictwem benedyktynów tynieckich. Tutaj pozwolę sobie wymienić wybitnego biblistę benedyktyńskiego, o. Augustyna Jankowskiego. Podobnie, dużą rolę odegrało opactwo w Tyńcu przy polskim wydaniu mszału, lekcjonarzy i innych ksiąg liturgicznych. Tyniec, to miejsce, gdzie mniej więcej od 960 lat odprawia się służba Boża. Jest to miejsce jakby magiczne, w którym cały czas rozbrzmiewa owe benedyktyńskie ora et labora tzn. módl się i pracuj. Oczywiście, my benedyktyni jesteśmy takim zespołem różnorodnym, każdy z nas ma swoje głębie i mielizny. Ojciec Święty Jan Paweł II powiedział przy swojej wizycie w sierpniu ubiegłego roku: dużo zawdzięczam Tyńcowi, nie tylko ja, ale i cała Polska.

- W tych dniach (29 września - 2 października) Ojciec prowadził dla naszych łowickich kleryków zamknięte rekolekcje, rozpoczynające ich kolejny rok akademicki, stanowiący kolejny etap na drodze do kapłaństwa. Czy mógłby się Ojciec podzielić z czytelnikami, co było przedmiotem rozważań rekolekcyjnych. Na co Ojciec chciał im zwrócić uwagę, jako przyszłym kapłanom, duszpasterzom?

- Ja chciałem zwrócić ich uwagę przede wszystkim na to, aby słuchać Ojca Świętego i żeby nie tylko go cytować, by nie popaść w slogany, ale żeby swoim życiem i działalnością duszpasterską wejść w jego nurt nauczania, które jest zawsze bardzo bezpieczne teologicznie. A on, cały czas wskazuje na Chrystusa. Dlatego moim takim wewnętrznym hasłem tych rekolekcji były słowa: „Zaczynać od nowa od Chrystusa”. Uznać raz jeszcze, że Jezus jest wciąż wiecznie żywy, jest tym, w którym żyjemy, poruszamy się i jesteśmy. To jest wskazanie Papieża na trzecie tysiąclecie. Poza tym chciałem im także zwrócić uwagę na to, aby pamiętali, iż posłani do ludzi, muszą być dla nich jak ojciec; mają podchodzić do nich po ojcowsku, a nie jako urzędnicy, gdyż współczesny człowiek, czasami zagubiony, bardzo potrzebuje takiego ojcowskiego ciepła, miłości, życzliwości.

Reklama

- Mówi się obecnie, że Kościół przeżywa kryzys, szczególnie w Europie. Czy według Ojca są pewne przesłanki, aby można było to samo powiedzieć o Kościele w Polsce?

Reklama

- Trudno jest powiedzieć na ten temat twierdząco w całej rozciągłości, gdyż kryzys ma niejednolite oblicza. Myślę jednak, że generalnie trudno jest powiedzieć o Kościele w Polsce, że jest w stanie kryzysu. Jeżdżę dużo po Polsce i widzę, porównuję. Prowadzę wiele rekolekcji dla księży, kleryków, zakonnic, ale także i w parafiach, w różnych regionach naszego kraju. Myślę, że najbardziej obiektywną granicą między sytuacją pomyślną a kryzysową jest ludzkie serce. Na pewno można powiedzieć, iż w niektórych miejscach zauważa się pewne przejawy zeświecczenia, braku poczucia sacrum, także czasami i u duchowieństwa. To jest niebezpieczne i może prowadzić do kryzysu. Dlatego trzeba tutaj czuwać. Chociażby przykładem takiego zeświecczenia jest coraz częstsze unikanie przez duchownych stroju duchownego, nawet i tej koszuli z koloratką. Coraz częściej w różnych sytuacjach chcą być anonimowi, niezauważalni. Przez taką postawę niekiedy duchowni, jakby zupełnie wycofują się od odpowiedzialności za środowisko, w którym się przy różnych okazjach znajdują. Są jednymi z wielu, których nic nie obchodzi. To może prowadzić do poważnych konsekwencji w Kościele.
A z drugiej strony czasami zauważa się u duchownych zbytni formalizm. Taka sytuacja z czasem stwarza jakby dwa światy, kiedy to wierni mówią o duchownych: „oni”. Z tych słów widać brak identyfikacji duchownego ze swoją wspólnotą, co wierni szybko potrafią wyczuć. Jeśli dana wspólnota nie postrzega swego duszpasterza jako pasterza, to z czasem może grozić to pewnym kryzysem w danym Kościele lokalnym np. parafii. Ojciec Święty Jan Paweł II powiedział mi kiedyś, że z całego świata dochodzą do niego wieści, iż gdzie jest dobry ksiądz, duszpasterz, odpowiedzialny za swoją wspólnotę, tam są mniejsze kłopoty z ateizmem, z sekularyzacją i antyklerykalizmem.

- Co więc według Ojca powinno cechować współczesnego księdza, kapłana, by wierni nie mówili o nim „on” ale „nasz ksiądz?”.

- No właśnie, jego otwartość na człowieka. Ale podstawą tej otwartości na człowieka musi być najpierw otwartość na Boga i potraktowanie Chrystusa na serio. Bo sprawowanie, wypełnianie swoich obowiązków duszpasterskich jak urzędnik, funkcjonariusz Pana Boga, dobry menager parafii, to za mało. Stąd tak bardzo akcentowałem to łowickim klerykom, że jako przyszli księża, nawet młodzi wiekiem, mają przyjmować postawę ojcowską. Dlatego kard. J. Ratzinger powiedział kiedyś, że cały świat tak bardzo kocha Ojca Świętego, szanuje go i czci, ponieważ widzi, że Jan Paweł II dla wszystkich jest ojcem.

- Bóg zapłać za rozmowę.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspomnienie św. Jana Kantego

O życiu św. Jana Kantego w ciągu 500 lat powstało wiele legend, które świadczą o jego popularności. Urodził się 24 czerwca 1390 r. w Kętach - miasteczku położonym u podnóża Beskidu Małego. Pierwsza wzmianka o św. Janie Kantym pochodzi z 1413 r. i widnieje w Indeksie Akademii Krakowskiej. Św. Jan miał wówczas 23 lata i był studentem Wydziału Filozoficznego AK. Studnia ukończył w 1418 r., otrzymując tytuł magistra atrium. Po przyjęciu święceń kapłańskich w 1421 r. objął posadę w Szkole Klasztornej w Miechowie. Zasłynął w tym czasie jako znakomity kaznodzieja. W wolnych chwilach przepisywał rękopisy. Były to zazwyczaj dzieła św. Augustyna, gdyż Szkoła Klasztorna opierała się na jego nauce. Święty zajmował się także muzyką, o czym świadczą odnalezione fragmenty skomponowanych przez niego pieśni dwugłosowych. W roku 1429 na prośbę przyjaciół znów powrócił do Krakowa i zaczął wykładać na Wydziale Filozoficznym AK. Od 1434 r. pełnił obowiązki prepozyta kolegiaty św. Anny w Krakowie. Wykładał wówczas logikę, fizykę i ekonomię Arystotelesa. Po uzyskaniu stopnia magistra, co odpowiada dzisiejszemu doktoratowi, św. Jan Kanty do końca swojego życia poświęcił się wykładom na Wydziale Teologicznym. Zmarł w opinii świętości w 1473 r. Jego kanonizacji dokonał w 1767 r. papież Klemens XIII. On też ustalił 20 października wspomnieniem liturgicznym o Janie Kantym. Jego relikwie spoczywają w kolegiacie św. Anny w Krakowie. Warte uwagi jest to, że św. Jan jest patronem nie tylko studentów, którym poświęcił 55 lat profesury na AK, ale także i dzieci. Był wzorem pracowitości. W ciągu swojego życia przepisał ok. 18 tys. stron. Mając 40 lat, rozpoczął studia pod kierunkiem dr. Benedykta Hesse. Studia te trwały 13 lat, a Święty stawiał sobie za cel poszerzanie swojej wiedzy o Panu Bogu. Wśród wielu cnót tradycja przekazała pamięć jego prawdomówności oraz troskę o dobre imię bliźniego. Jednakże najpiękniejszą cnotą Świętego było niewątpliwie miłosierdzie dla potrzebujących. Podczas uroczystości poświęconej Janowi Kantemu, która miała miejsce 20 października br. w kościele parafialnym w Osobnicy, homilię wygłosił rodak, profesor WSD w Szczecinie ks. Zbigniew Woźniak. To on przekazał wiernym ważne przesłanie Jana Kantego: „(...) Żywot Jana Kantego uczy postawy i obyczajów chrześcijańskich. To, co głosił, potwierdzał pokorą i swym zacnym życiem. To on, podobnie jak Jezus Chrystus (...), prowadził swoich uczniów, był obok nich i pilnował, aby dojrzeli do swojej posługi”. Tak brzmi przesłanie zwłaszcza dla pedagogów i nauczycieli i nie jest ono dzisiaj łatwe do wykonania. Bardzo często autorytet nauczyciela bywa podważany. Mimo to pedagog zobowiązany jest do przekazywania nauki i wiedzy o życiu. Jeśli nie zbudujemy życia na prawdzie, to nie ma dla nas przyszłości. Swoje słowa św. Jan Kanty potwierdzał życiem. Jako wychowawca, miał za zadanie uczyć, prowadzić i towarzyszyć. Osoba św. Jana otoczona jest wieloma legendami. Jedna z nich mówi o dziewczynie, która próbowała scalić dzban. Św. Jan pomógł go jej posklejać. Jest to piękny symbol dla naszej społeczności - obraz św. Jana scalającego nasze różne osobowości.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Homilia abp Galbasa wygłoszona w uroczystość bł. ks. Jerzego Popiełuszki

2025-10-19 17:57

[ TEMATY ]

Warszawa

homilia

Abp Adrian Galbas

Łukasz Krzysztofka

"Bez prawdy człowiek traci orientację w świecie, a jego życie pozbawione jest sensu" tak w wygłoszonej homilii podczas uroczystości w 41. rocznicę śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki mówił Abp Adrian Galbas, który przewodniczył Mszy Świętej w parafii św. Stanisława Kostki na Żoliborzu.

bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj modlić się razem w tym świętym miejscu, czcząc wspaniałego kapłana, który pochodził z naszej warszawskiej archidiecezji, a który jest chlubą całego Kościoła, wielkiego męczennika, bł. ks. Jerzego Popiełuszkę.
CZYTAJ DALEJ

Papież: z całego serca zachęcam was do odmawiania różańca

2025-10-20 14:04

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

zachęta

odmawianie różańca

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Nowi święci są dla nas jasnymi znakami nadziei, ponieważ ofiarowali swoje życie z miłości do Chrystusa i braci - powiedział Papież spotykając się z pielgrzymami, którzy przybyli do Rzymu na wczorajszą kanonizację. Wspominając o św. Bartłomieju, „z całego serca” zachęcił do odmawiania różańca. „Kontemplując tajemnice Chrystusa oczami Maryi, dzień po dniu przyswajamy Ewangelię i uczymy się ją praktykować” - powiedział Ojciec Święty.

Leon XIV przypomniał, że św. Barłomiej Longo, apostoł Różańca i twórca sanktuarium w Pompejach, przeżył w swym życiu głęboką przemianę. „Nawrócony z życia dalekiego od Boga, poświęcił całą swoją energię na dzieła miłosierdzia cielesnego i duchowego, promując wiarę w Chrystusa i miłość do Maryi poprzez miłość do sierot, ubogich i zdesperowanych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję