Reklama

Religie w świecie etyki

Dziedzictwo Proroka - pomiędzy religią a polityką

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słuchajcie Boga! Słuchajcie posłańca!
I słuchajcie tych spośród was, którzy mają moc rozkazywania!"
(Koran 4,54)

Islam od zarania był religią polityczną. Sam Muhammad uważał się nie tylko za proroka Allaha ale i za przywódcę nowej wspólnoty politycznej. Ten niepiśmienny pasterz zasłynął ze swych talentów dyplomatycznych jeszcze przed ucieczką z Mekki do Medyny.
To bowiem sami mieszkańcy Medyny zaprosili Muhammada do swego miasta, aby zażegnał trapiące ich walki wewnętrzne. Nie tylko zjednoczył on Medynę, ale po kilku latach ruszył na podbój Mekki, wykazawszy się prawdziwym kunsztem w sztuce wojennej oraz wielkimi zdolnościami przywódczymi. Opanował swe rodzinne miasto i sporą część Półwyspu Arabskiego. Nic zatem dziwnego, że M. H. Haret na czele rankingu stu najbardziej wpływowych osób w dziejach świata umieszcza Muhammada jako "jedynego człowieka w historii, który odnosi sukces zarówno na płaszczyźnie religijnej, jak i politycznej".
Nie dziwi też fakt, iż pierwsze konflikty w łonie islamu nie dotyczyły bynajmniej zagadnień natury doktrynalnej, ale walki o władzę. Walka owa zrodziła istniejące do dzisiaj podziały na sunnitów i szyitów.
Szyici uważają, że prawowitymi następcami Proroka - kalifami - są potomkowie jego zięcia Alego. Władza szyicka skupia się w rękach immamów i jest to zarówno zwierzchnictwo religijne, jak i polityczne.
Sunnici natomiast twierdzą, że do władzy kalifa powinni pretendować raczej ludzie o wielkich zaletach moralnych i zdolnościach przywódczych niż krewni Proroka. Tolerowali zatem zwierzchnictwo niespokrewnionych z Muhammadem osób, które z biegiem czasu przybrało formę dynastii dziedzicznych. Sunnici, w odróżnieniu od szyitów, swym przywódcą - kalifom powierzają jedynie sprawy świeckie. Immamowie sunnicy natomiast zajmują się już tylko kwestiami duchowymi.
Islam jest religią totalną, wpisującą jednostkę w porządek ustanowiony przez Boga i realizowany przez wspólnotę wiernych - ummę. Immam Hasana Al-Banna mówi m.in.: "Islam jest religią całościową zajmującą się wszystkimi sprawami życia, jest on państwem i ojczyzną, rządem i wspólnotą, jest moralnością i siłą, litością i sprawiedliwością, kulturą i prawem, wiedzą i sądownictwem. Jest religią zajmującą się sprawami nie tylko duchowymi, lecz również sprawami materialnymi, jest dżihadem i daałą, jest także armią i ideą, lecz przede wszystkim jest prawdziwą wiarą i prawdziwym aktem czczenia Allaha".
Koran zawiera wersety mówiące o obowiązku istnienia rady zajmującej się sprawami społeczno-politycznymi, a prawo koraniczne - szaria obejmuje zagadnienia z dziedziny prawa spadkowego, rodzinnego, prawa narodów i państwowego oraz wypowiedzi z zakresu etyki społecznej i gospodarczej.
Według islamu, najwyższym prawodawcą jest Bóg, do władcy należy jedynie komunikowanie tego prawa innym. Jeśli władca rządzi w zgodzie z boskim prawem, wierny winien uznać jego autorytet i współpracować z nim w urzeczywistnianiu panowania Boga na ziemi. Uznanie autorytetu państwa nie dotyczy tylko muzułmanów zamieszkałych pośród narodów muzułmańskich. Również żyjący w Europie czy Ameryce wyznawcy islamu winni podporządkować się prawu państwa, w którym przebywają, mimo że ład tamtejszy nie opiera się przecież na islamie.
Ideał muzułmańskiego władcy wcielającego w życie zamysły Boga przetrwał do dziś, niemniej jednak kraje islamu dalekie są od jego realizacji. Stosunek religii do państwa we współczesnym świecie jest różnoraki. Znajdziemy tu zarówno rzeczników pierwotnej jedności państwa i religii, jak i jej przeciwników. Tendencja do łączenia obu funkcji jednym urzędem wzmocniona została przez reislamizację. Reislamizacja miała ułatwić krajom Trzeciego Świata odnalezienie swej własnej tożsamości w rzeczywistości postkolonialnej. W nurcie tym widoczny był wciąż żywy uraz do rządów europejskich. Fundamentalizm muzułmański charakteryzuje się również powrotem do Koranu jako do niezafałszowanego źródła wiary. Odwołuje się do wczesnego islamu naznaczonego jednością wspólnoty muzułmańskiej. Fundamentaliści postulują utworzenie państwa, w którym prawo szaria - jak to było pierwotnie - reguluje wszelkie obszary życia. Ponadto podkreślają równość wszystkich wiernych i jedyność Allaha.
Muzułmański fundamentalizm religijny nie neguje wartości i innowacji technologicznych, stoi natomiast w głębokiej opozycji do niemoralności, zeświecczenia i "barbarzyństwa" Zachodu.
Jednym z aktualniejszych problemów jest pytanie o to, jakie stanowisko zajmą muzułmanie wobec postępującej globalizacji? Część wiernych opowiada się za radykalnym powrotem do źródeł i wskrzeszeniem idei islamskiej teokracji. Rzecznicy przeciwnego nurtu postulują modernizacje samego islamu. Co zwycięży? Historia pokaże...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jelenia Góra: Znaleziono zwłoki 12-letniej dziewczynki, najprawdopodobniej ofiary zabójstwa

2025-12-15 18:09

[ TEMATY ]

Jelenia Góra

zabójstwo

PAP/Wojciech Kamiński

Policja na miejscu, gdzie znaleziono zwłoki 12-letniej dziewczynki

Policja na miejscu, gdzie znaleziono zwłoki 12-letniej dziewczynki

12-letnia dziewczynka najprawdopodobniej padła ofiarą zabójstwa. Jej ciało znaleziono w poniedziałek po południu przy ul. Wyspiańskiego – podała jeleniogórska policja. Śledztwo w tej sprawie prowadzi prokuratura, a policjanci nie ujawniają na razie szczegółów.

Jak potwierdziła w rozmowie z PAP podinsp. Edyta Bagrowska z Komendy Miejskiej Policji w Jeleniej Górze, ciało dziewczynki znaleziono około godz. 15.00 w poniedziałek.
CZYTAJ DALEJ

Francja: skauci na ołtarzu, zabici z nienawiści do harcerstwa

2025-12-15 10:30

[ TEMATY ]

młodzi

męczennicy

Francja

Niemcy

Vatican Media

Katedra Notre Dame, obraz przedstawiający nowych błogosławionych, męczenników II wojny światowej

Katedra Notre Dame, obraz przedstawiający nowych błogosławionych, męczenników II wojny światowej

Ruch harcerski ma 14 nowych błogosławionych. Wśród 50 ofiar niemieckiego nazizmu, które w sobotę zostały beatyfikowane w katedrze Notre Dame w Paryżu, są również francuscy harcerze. Zostali zabici przez Niemców, ponieważ byli katolickimi skautami – podkreśla Paul Dupont, archiwista Scouts et Guides de France.

Historie nowych błogosławionych świadczą o sile harcerskich ideałów w najtrudniejszych wojennych warunkach. Francuscy męczennicy to młodzi mężczyźni, którzy zostali wysłani na przymusowe roboty do Niemiec. Co znamienne, tylko połowa z 14 beatyfikowanych skautów była zaangażowana w ruch harcerski przed wyjazdem na roboty. Pozostali poznali harcerstwo dopiero w niewoli i to już na robotach złożyli harcerską przysięgę.
CZYTAJ DALEJ

Adwentowa Seria - #17 - Odpowiedzialność za słowo

2025-12-16 06:00

ks. Łukasz Romańczuk

Zapraszamy do obejrzenia siedemnastego odcinka "Adwentowej Serii". Począwszy od 30 listopada, kiedy to przypada I Niedziela Adwentu, aż do 24 grudnia na kanale YouTube „Niedziela Wrocławska” każdego dnia dodawany będzie jeden odcinek.

Adwentowa Seria - odcinek 17 -Odpowiedzialność za słowo
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję