Reklama

Niedziela Świdnicka

Festiwalowy Strzegom

Trzy dni śpiewu i muzyki, która unosi się pod gotyckim sklepieniem. Tak wyglądała tegoroczna edycja festiwalu „Strzegom a Cappella” w bazylice mniejszej Świętych Apostołów Piotra i Pawła.

Niedziela świdnicka 36/2025, str. VI

[ TEMATY ]

Strzegom

Łukasz Grzelik

Zespół Capella de la Torre podczas koncertu finałowego

Zespół Capella de la Torre podczas koncertu finałowego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 22 do 24 sierpnia monumentalna świątynia, nazywana perłą dolnośląskiego gotyku i zaliczana do pomników historii, stała się miejscem wyjątkowego forum zespołów wokalnych. To właśnie jej akustyka, czysta i szlachetna, sprawia, że wykonywane utwory nabierają szczególnego wymiaru, łącząc piękno architektury z duchowym przeżyciem.

Koncerty

Festiwal otworzyła Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa. W piątkowy wieczór chór kameralny i orkiestra wykonali Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem Arvo Pärta. Estoński mistrz minimalizmu ukazał w tym dziele tajemnicę męki i śmierci Chrystusa, a muzycy zabrali słuchaczy w głęboką modlitwę, która w bazylice zabrzmiała z niezwykłą siłą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sobota rozpoczęła się nietypowo, bo w strzegomskim ratuszu. Publiczność mogła podziwiać Otto Müller Ensemble w klasycznym składzie kwartetu smyczkowego. Zofia Wojniakiewicz i Anna Nowak (skrzypce), Mateusz Doniec (altówka) oraz Krystyna Wiśniewska (wiolonczela) wykonali utwory Josepha Haydna i Antona Weberna. Było to jedyne wydarzenie poza bazyliką, a zarazem ciekawy kontrast dla wieczornego koncertu.

Reklama

Wieczorem świątynia znów wypełniła się muzyką. Na scenie pojawił się Ensemble Quartonal. Czterech wokalistów z Niemiec, którzy zaprezentowali program Caritas et Amor, muzyczny dialog o miłości, modlitwie i uwielbieniu. Ich perfekcyjna harmonia i czystość brzmienia oczarowały słuchaczy. – To była muzyka, która dotykała duszy – podkreślali uczestnicy, nagradzając artystów długimi, niekończącymi się oklaskami.

Kulminacją festiwalu był niedzielny występ Capella de la Torre. Zespół z Berlina, specjalizujący się w muzyce dawnej, przypomniał, jak w renesansie brzmiały zespoły dęte, które grywały z wież i balkonów miast Europy. Koncert „Trionfo dei Piffari” był prawdziwą ucztą, muzycy odtworzyli dawne instrumentarium, a szałamaje i dulcjany zabrzmiały świeżo, niemal współcześnie. Publiczność podziękowała wykonawcom owacją na stojąco.

Sakralna przestrzeń

– Ten kościół jest wyjątkowym miejscem. Ma niezwykle szlachetną akustykę i powinien być szerzej znany jako doskonała przestrzeń dla muzyki – podkreślił Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu. – To dla naszej parafii wyróżnienie, że w tych murach rozbrzmiewa modlitwa i muzyka w wykonaniu artystów światowej klasy. To dowód, jak pięknie średniowieczni budowniczowie potrafili sprostać wyzwaniu akustyki – dodał ks. prał. Marek Babuśka, proboszcz bazyliki.

Burmistrz Strzegomia Krzysztof Kalinowski, przypomniał, że „Strzegom a Cappella” narodziło się z wcześniejszych Koncertów Nocnych, które pokazały, jak wielki potencjał tkwi w bazylice. Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz miasta Strzegom festiwal będzie kontynuowany w kolejnych latach.

Muzyka, która przez trzy dni rozbrzmiewała w świątyni, zostawiła w sercach uczestników poczucie obcowania z pięknem i sacrum. Strzegomska bazylika znów udowodniła, że jest nie tylko pomnikiem historii, ale i miejscem żywego spotkania sztuki i wiary.

2025-09-02 08:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Udało się zebrać 9 milionów złotych

[ TEMATY ]

choroba

zbiórka

Strzegom

SMA

archiwum prywatne

Radość rodziców Amelki i najbliższej rodziny z zebrania środków niezbędnych do leczenia dziewczynki

Radość rodziców Amelki i najbliższej rodziny z zebrania środków niezbędnych do leczenia dziewczynki

Po 14 miesiącach ciężkiej pracy ludzi dobrej woli udało się zebrać ogromną kwotę na terapię genową, która może uratować życie Amelki ze Strzegomia.

Dwuletnia dziewczyna choruje na rdzeniowy zanik mięśni. Choroba ta niszczy nie tylko mięśnie odpowiedzialne za chodzenie czy siedzenie, ale także te, dzięki którym dziecko oddycha. Rozwiązaniem jest terapia genowa i związany z nią lek, który nazwany został najdroższym lekiem na świecie. Pomoc dla dziewczynki nabrała rozgłosu dzięki mediom społecznościowym, portalom internetowym, telewizji lokalnej i ogólnopolskiej. Jakimś cudem blisko 330 tys. osobom udało się zebrać kwotę 9 mln zł, w ciągu zaledwie 14 miesięcy.
CZYTAJ DALEJ

Pasterka - skąd wzięła się w tradycji Kościoła i dlaczego spotykamy się o północy w naszych świątyniach?

2025-12-24 19:08

[ TEMATY ]

pasterka

ks. Łukasz Romańczuk

Na ten moment roku czeka wielu wiernych – Pasterka. Skąd wzięła się w tradycji Kościoła i dlaczego w Boże Narodzenie spotykamy się o północy w naszych świątyniach? Odpowiadamy.

Wieczór. 24 na 25 grudnia. Wielu po wieczerzy wigilijnej zmierza do kościoła. Wybija północ. Rozpoczyna się Pasterka – uroczysta Msza św., która ma upamiętnić oczekiwanie i modlitwę pasterzy przybywających do Betlejem po to, aby oddać hołd narodzonemu Jezusowi. To także moment rozpoczynający uroczystości Narodzenia Pańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV na Pasterce: Bóg nie daje nam czegokolwiek, ale samego siebie

2025-12-24 22:58

[ TEMATY ]

pasterka

Papież Leon XIV

Vatican Media

Wszechmoc Boga rozbłyska w bezsilności noworodka – podkreślił Papież w homilii podczas Pasterki. Dodał, że dopóki noc błędu zaciemnia prawdę, iż Pan zechciał objawić się człowiekowi jako człowiek dopóty „nie ma miejsca dla innych, dla dzieci, dla ubogich, dla obcokrajowców” – informuje Vatican News.

„Elokwencja Wiecznego Słowa rozbrzmiewa w pierwszym kwileniu niemowlęcia; świętość Ducha Świętego jaśnieje w tym małym ciałku, świeżo umytym i owiniętym w pieluszki” – zaznaczył Papież.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję