Reklama

Wiadomości

Czego zabrakło w nowej strategii?

Jest nowa, ale czy lepsza od poprzedniej? Pośpiech jest zwykle złym doradcą. Bierzemy pod lupę dokument dotyczący bezpieczeństwa Polski.

2025-08-12 14:35

Niedziela Ogólnopolska 33/2025, str. 32-33

[ TEMATY ]

ekonimia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rada Ministrów przyjęła pod koniec lipca nową Strategię Bezpieczeństwa Narodowego, która ma wyznaczać kierunki działań dla wszystkich instytucji państwowych. To pierwszy dokument tej rangi od 2020 r., jaki powstał po rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę. Prace nad nim zostały zainicjowane przez poprzedniego prezydenta Andrzeja Dudę jeszcze na początku 2024 r. Rząd długo zwlekał z pochyleniem się nad wytycznymi przekazanymi przez ustępującego prezydenta. Dopiero po wygranej Karola Nawrockiego prace nad strategią przeprowadzono w ekspresowym tempie.

Nie wiadomo, dlaczego przyjęto ten dokument zaledwie na 2 tygodnie przed zaprzysiężeniem nowego Prezydenta RP – w ten sposób nie dano Andrzejowi Dudzie formalnej szansy na wypowiedzenie się w sprawie jego treści. Można to odebrać jako złośliwość. Wątpliwą, bo przecież, po pierwsze, i tak trzeba będzie pracować nad realizacją strategii z nowym prezydentem, a on może mieć własne spojrzenie na jej treść. Po drugie, nie wiadomo, dlaczego Strategia Bezpieczeństwa Narodowego nie została poddana pod dyskusję opinii publicznej. To przecież wytyczne o fundamentalnym znaczeniu dla całego społeczeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Plusy

Reklama

W nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego sformułowanych jest pięć głównych priorytetów bezpieczeństwa naszego państwa. To: nienaruszalność terytorium; zachowanie niepodległości; bezpieczeństwo obywateli i państwa; zrównoważony rozwój oraz kształtowanie korzystnych systemów bezpieczeństwa; zachowanie systemu demokratycznego, tożsamości i dziedzictwa narodowego.

Dokument zawiera również szczegółowe cele strategiczne, które mają wspierać realizację wyżej wymienionych priorytetów. Wśród nich znalazły się: rozwój systemu powszechnej obrony; wpływanie na politykę NATO i Unii Europejskiej w sposób zgodny z interesami bezpieczeństwa Polski; wzmacnianie potencjału gospodarczego, technologicznego oraz bezpieczeństwa demograficznego i ochrony środowiska.

Nowa strategia wyraźnie opisuje zadania naszej polityki wschodniej w reakcji na rosyjską inwazję na Ukrainę. Głównym strategicznym celem tej polityki ma być powstrzymywanie rosyjskich prób utworzenia systemu bezpieczeństwa opartego na strefach wpływów oraz wspieranie Ukrainy jako państwa niepodległego, demokratycznego, o prozachodniej orientacji i zdolnego do skutecznej samoobrony.

W strategii wskazano także na konieczność rozwinięcia systemu powszechnej obrony, umożliwiającego wykorzystanie potencjału państwa do obrony przed zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Podkreślono istotną rolę wzmacniania zdolności wojska do odstraszania i obrony (np. Tarcza Wschód) przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa państwa oraz w ramach kolektywnej obrony NATO.

Reklama

Jeżeli chodzi o samą armię, w strategii wyraźnie wskazano na konieczność podniesienia poziomu modernizacji technicznej oraz wprowadzenia reformy organizacyjnej, które będą umożliwiały prowadzenie długotrwałego i intensywnego konfliktu zbrojnego; zintegrowania elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym; zwiększenia poziomu odporności państwa, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ludności i obrony cywilnej oraz odporności kluczowej infrastruktury i usług; stworzenia systemu obrony powszechnej; zapewnienia obrony i ochrony przed zagrożeniami, m.in. w cyberprzestrzeni oraz przestrzeni kosmicznej i informacyjnej.

Osobną uwagę w strategii poświęcono wadze rozwijania potencjału i roli społeczeństwa obywatelskiego, edukacji obywatelskiej, wzmacniania tożsamości narodowej i spójności społecznej, od których zależy determinacja do obrony państwa.

Założeniem nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego jest też wzmocnienie potencjału gospodarczego oraz technologicznego, bezpieczeństwa demograficznego i ochrony środowiska. Chodzi m.in. o wzmocnienie potencjału polskiego przemysłu obronnego i jego zdolności do zabezpieczenia potrzeb polskiego wojska, rozbudowę jego możliwości eksportowych. To jednak było już zapisane we wcześniejszych strategiach. Nowością jest postulat zredukowania uzależnienia od zewnętrznych łańcuchów dostaw.

Jako kolejne wyzwania wskazano: wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki przez rozwój nauki oraz zwiększanie nakładów na badania i rozwój; wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa; tworzenie warunków umożliwiających poprawę sytuacji demograficznej, w tym wzmocnienie ochrony i zapewnienie rozwoju rodziny. Nie poszerzono jednak tematu zakresu wsparcia rodziny.

Minusy

Reklama

Samodzielność energetyczna. Jednym z warunków niepodległości jest samodzielność energetyczna. Oznacza to zapewnienie dostaw stałej i taniej energii. W tym względzie trzeba jasno postawić sprawę energii atomowej. Niestety, w przyjętej przez rząd Strategii Bezpieczeństwa Narodowego zabrakło tego kierunku jako priorytetowego. Nie wskazano także na konieczność wykorzystania energetycznego tych zasobów naturalnych, które znajdują się w Polsce, przede wszystkim węgla. Naszego kraju nie stać na niewykorzystywanie naturalnych zasobów energetycznych, które tu się znajdują. Tym bardziej że nawet kraje Unii Europejskiej ponownie zastanawiają się nad uwzględnieniem paliw kopalnych w bieżącym miksie energetycznym.

Bezpieczeństwo materialne i mieszkaniowe. Reforma systemu emerytalnego oraz rozwiązanie kryzysu mieszkaniowego jest jednym z najważniejszych warunków zapewnienia bezpieczeństwa materialnego i mieszkaniowego naszego społeczeństwa. Jeżeli państwo określa strategię bezpieczeństwa narodowego rozumianą szerzej niż bezpieczeństwo geopolityczno-militarne, to warunki bytowe naszego społeczeństwa muszą być jego istotną częścią.

Specjalne relacje z północną flanką NATO w postaci Skandynawii. Po przyjęciu Szwecji i Finlandii do NATO Skandynawia stała się dla Polski poważnym partnerem, który rozumie realność rosyjskiego zagrożenia. Nasz kraj powinien zabiegać o szczególną współpracę obronną z tym regionem.

Procedury aparatu państwa (w tym mobilizacja) na wypadek wojny. Państwo musi się przygotować proceduralnie na wypadek zagrożenia wojennego. Cały aparat państwa, w tym służby cywilne, administracja samorządowa, musi mieć wypracowane i przećwiczone procedury działań, a opinia publiczna musi mieć kanały informacyjne, by wiedzieć, w jaki sposób może skorzystać z pomocy państwa. Oczywiście, niezależnie od tego musimy wypracować skuteczne procedury mobilizacyjne, by każdy wiedział, jak ma się zachować w odpowiednim czasie.

To tylko niektóre kwestie, o które powinna zostać uzupełniona Strategia Bezpieczeństwa Narodowego. Miejmy nadzieję, że prezydent Karol Nawrocki będzie chciał być inicjatorem dysputy publicznej o naszej strategii bezpieczeństwa i kompleksowego przeglądu podstaw bezpieczeństwa państwa polskiego oraz naszego społeczeństwa.

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Ekonomia Franciszka”: nie zmieni się środowiska bez zmiany gospodarki

[ TEMATY ]

ekonimia

Św. Franciszek z Asyżu

pixabay.com

40 miast na całym świecie łączy się dzisiaj z Asyżem, gdzie odbywa się kolejny etap spotkania z cyklu „Ekonomia Franciszka”. Uczestniczą w nim młodzi przedsiębiorcy i ekonomiści, którzy dążą do zmian prowadzących do lepszej przyszłości. W centrum dyskusji znajdą się takie kwestie jak wzrost biedy, nasilanie nierówności gospodarczych i problemy związane z ekologią.

W spotkaniu wezmą udział m.in. młodzi z Bogoty, Nairobi, Szanghaju i Waszyngtonu, którzy podsumują dwa lata wspólnych działań odkąd ten projekt został zainicjowany przez Papieża Franciszka. „Młodzież zaangażowała się bardzo aktywnie. Przypominają, że nie można zmienić środowiska i realiów naszego życia bez wcześniejszej zmiany gospodarki” – powiedział Radiu Watykańskiemu prof. Luigino Bruni, ekonomista i koordynator naukowy projektu.
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. ks. Dominika Chmielewskiego

2025-08-29 17:57

[ TEMATY ]

salezjanie

publikacja

Salezjanie Inspektoria Pilska

W związku z dzisiejszą publikacją Gazety Wyborczej pt. „Zamiast do Jezusa zaprowadził ją do łóżka. Co skrywa znany ksiądz Dominik Chmielewski”, autorstwa redaktora Piotra Żytnickiego, działając w imieniu Inspektorii Pilskiej Towarzystwa Salezjańskiego, pragniemy przedstawić następujące stanowisko.

Zgromadzenie Salezjańskie potraktowało sprawę wynikającą ze zgłoszenia bohaterki przedmiotowej publikacji z należytą powagą i odpowiedzialnością. Bezpośrednio po otrzymaniu listownego zawiadomienia, niezwłocznie podjęto działania zgodne z obowiązującymi procedurami — przyjęto formalne zgłoszenie, zabezpieczono przekazane materiały dowodowe oraz skierowano sprawę do dalszego rozpoznania. W trosce o transparentność i bezstronność, na wniosek władz Zgromadzenia, przeprowadzenie tzw. postępowania wstępnego zostało powierzone niezależnemu organowi — Sądowi Biskupiemu w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Odpust w sanktuarium Matki Bożej Loretańskiej w Loretto koło Wyszkowa - 7 września

2025-09-02 07:33

[ TEMATY ]

Loretto

Loreto

Magdalena Wojtak

Figura bł. ks. Ignacego Kłopotowskiego w Loretto

Figura bł. ks. Ignacego Kłopotowskiego w Loretto

Odpust w sanktuarium Matki Bożej Loretańskiej w Loretto koło Wyszkowa (woj. mazowieckie) odbędzie się 7 września. Mszy św. będzie przewodniczył ordynariusz diecezji drohiczyńskiej bp Piotr Sawczuk. Rokrocznie w obchodach bierze udział ok. 12-13 tys. wiernych z kilku diecezji.

Kult Matki Bożej Loretańskiej jest najstarszych kultem maryjnym skupiającym w sobie wszystkie inne. Wywodzi się z sanktuarium domu Najświętszej Maryi Panny w Loreto we Włoszech. Na teren Rzeczpospolitej dotarł w początkach XV wieku, dzięki polskim pątnikom. Przyjął się dzięki staraniem ojców jezuitów, franciszkanów i bernardynów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję