Reklama

Wiara

Zaczerpnięte z Ewangelii

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak często w codziennym życiu cytujemy Ewangelie. Poniżej część druga naszego „przewodnika”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przypowieści i obrazy

„Paść na dobry grunt” – to aluzja do przypowieści o siewcy, w której mowa na koniec o ziarnie, które padło na dobrą glebę i wydało stokrotny plon (por. Mk 4, 3-9 i in.). Popularny jest sens przenośny, który dotyczy propozycji i działań chętnie przyjętych i owocnych.

„Budować na piasku” – znaczy tworzyć bez należytych podstaw, co grozi porażką. Przed budowaniem na piasku ostrzegał Jezus w przypowieści (por. Mt 7, 24-27).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Płacz i zgrzytanie zębów” – to obraz gniewu, rozpaczy i stanu beznadziei, szczególnie wobec zmarnowanej szansy czy też klęski. Tak Jezus w wielu miejscach przedstawiał stan potępionych (por. Mt 8, 12).

„Kąkol i pszenica” – czyli źli i dobrzy, często są przemieszani. Wyrażenie to pochodzi z tradycyjnego przekładu przypowieści Jezusa o chwastach dosianych do pszenicy (por. Mt 13, 24-43).

„Mieć talent” – to być do czegoś uzdolnionym. Talenty w przypowieści oznaczały jednak najpierw wielką sumę pieniędzy, jak dziś miliony, które pomnażają ludzie przedsiębiorczy (por. Mt 25, 14-30). Symbolicznie wskazuje to, że trzeba dobrze wykorzystywać dary Boże, które otrzymujemy. Odniesienie do uzdolnień pojawiło się później.

Reklama

„Nie znacie dnia ani godziny” – tak mówi się o niebezpieczeństwie, które może nadejść znienacka. W Ewangelii słowa te następują po przypowieści o dziesięciu pannach i dotyczą niespodziewanego nadejścia Mesjasza (por. Mt 25, 13).

„Zbłąkana owca” – obrazuje człowieka pogubionego, który robi coś innego, niż powinien. Mówi się tak lekko ironicznie. Inspiracją dla tego powiedzenia jest zagubiona owca w przypowieści (por. Łk 15, 1-7), ale w Ewangelii chodzi o troskę Jezusa o zagubionych.

„Syn marnotrawny” – w przypowieści opuścił dom ojcowski, roztrwonił pieniądze, a na koniec skruszony powrócił (por. Łk 15, 11-32). Przenośnie mówi się tak, zwykle z ironią, o tym, kto po porażkach wrócił na dawne miejsce czy do swojego środowiska.

„Przenieść się na łono Abrahama” – znaczy umrzeć, ale mówi się tak z przymrużeniem oka. Mamy tu nawiązanie do przypowieści o bogaczu i Łazarzu, gdzie jednak mowa jest o przyjęciu zbawionego w niebie (por. Łk 16, 19-31).

Kazanie na Górze

„Sól ziemi” – oznacza esencję, czynnik żywotny. Taką metaforą określił Jezus swoich uczniów, przestrzegając ich przed zwietrzeniem (por. Mt 5, 13). Ponieważ sól kuchenna nie może zwietrzeć, a glebę niszczy, prawdopodobnie chodziło o nawóz o wyglądzie soli. Zarazem mamy tu nawiązanie do soli jako źródła wyrazistego smaku.

„Światło pod korcem” – symbolizuje wartości, które są niepotrzebnie ukrywane (korzec to wiadro do odmierzania zboża). Jezus wzywał, żeby tego nie robić (por. Mt 5, 15).

Reklama

„Być na świeczniku” – oznacza być ważnym, np. być wyższym przełożonym. Określenie takie przekręca jednak sens słów Jezusa, gdyż chodziło Mu o widoczność i zadanie ludzi dobrych, żeby świecili przykładem (por. Mt 5, 15).

„Nadstawić drugi policzek” – znaczy z pokorą przyjąć prześladowania i złośliwości, nie rewanżować się złu, lecz raczej się na nie wystawić. To z obrazową przesadą zalecił Jezus swoim słuchaczom (por. Mt 5, 39).

„Niech nie wie lewica, co czyni prawica” – w ustach Jezusa było to obrazowe napomnienie, żeby przy dawaniu biednym zachować maksymalną dyskrecję (por. Mt 6, 3). Można to zastosować ogólnie do dochowania sekretu, a w zmienionym znaczeniu i żartem – do kwestii politycznych.

„Chleb powszedni” – czyli codzienny pokarm, to oczywiście zwrot z Modlitwy Pańskiej, czyli Ojcze nasz (por. Mt 6, 11).

„Wodzić na pokuszenie” – tak mówi się czasem żartobliwie o niewłaściwych namowach, oczywiście też w nawiązaniu do modlitwy Ojcze nasz (por. Mt 6, 13).

„Niebieskie ptaki” – to określenie nierobów i naciągaczy. Powiedzenie to zaczerpnięte jest ze słów Jezusa o „ptakach nieba”, które żyją z dnia na dzień (por. Mt 6, 26).

„Nie rzucać pereł przed wieprze” – czyli nie dawać rzeczy najcenniejszych ludziom złym i podłym. Przenośni tej użył Jezus w Ewangelii według św. Mateusza – por. 7, 6.

Reklama

„Wilk w owczej skórze” – występuje w ostrzeżeniu Jezusa: „Strzeżcie się fałszywych proroków, którzy przychodzą do was w owczej skórze, a wewnątrz są drapieżnymi wilkami” (Mt 7, 15). Ewangelia spopularyzowała to porównanie na określenie złoczyńcy udającego niewiniątko, ale motyw taki był częsty w całej starożytności.

„Poznawać po owocach” – znaczy oceniać działania po ich skutkach. Taki przykład ocen podał Jezus (por. Mt 7, 16-20).

Inne

„Jak amen w pacierzu” – czyli w lekko archaicznym języku „na pewno, nieuchronnie”. Takie jest bowiem znaczenie semickiego słowa „amen” używanego często przez Jezusa jako podkreślenia słów właśnie wypowiedzianych, a potem w chrześcijaństwie jako potwierdzenia słów modlitwy.

„Błogosławiony między niewiastami” – tym razem napotykamy powiedzenie jawnie żartobliwe, przeróbkę słów św. Elżbiety do Maryi z Ewangelii według św. Łukasza – por. 1, 42, powtórzonych w modlitwie Zdrowaś Maryjo. Można tak powiedzieć o mężczyźnie w grupce kobiet – o mnie tak mówiono, bo mam cztery siostry.

„Chrzest ogniowy” – oznacza pierwszy udział w walce podczas wojny. Nawiązano tutaj, w zmienionym jednak znaczeniu, do zapowiedzi Jana Chrzciciela o przyszłym „chrzcie w Duchu Świętym i ogniu” (por. Mt 3, 11).

„Podać na tacy” – tak mówimy wtedy, gdy ktoś oczekuje otrzymania bez wysiłku czegoś gotowego, podsunięcia mu pod nos. Jest to trawestacja sytuacji z Ewangelii, gdzie córka Herodiady zażądała od króla Heroda Antypasa podania jej na tacy głowy Jana Chrzciciela (por. Mt 14, 8).

Reklama

„Czekać do sądu ostatecznego” – znaczy czekać bardzo długo. Nowy Testament zapowiadał przyszły sąd, do czego to wyrażenie oczywiście nawiązuje, choć z pewnym krytycyzmem, gdyż koniec świata nie nadchodzi. Z drugiej strony mamy też ostrzeżenia Jezusa, żeby nie spodziewać się go lada chwila (por. Mk 13, 5-8). Według Nowego Testamentu, Bóg zwleka z dniem sądu, by dać czas na nawrócenie (por. 2 P 3, 9).

*

Chociaż bardziej znane powiedzenia z Nowego Testamentu zaczerpnięte są z wypowiedzi Jezusa i z Ewangelii, trafiają się też takie, które są inspirowane innymi księgami, np. wyrażenie „mówić na wiatr”, czyli nadaremno, pochodzi z Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian (por. 14, 9).

„Być w siódmym niebie” to przeróbka zdania Apostoła o „porwaniu do trzeciego nieba”, które oznacza mistyczną wizję raju (por. 2 Kor 12, 2). „Siódme niebo” w symbolicznym języku oznaczało jego najwyższe kręgi, miejsce przebywania Boga, choć potocznie bycie w siódmym niebie dotyczy dziś szczęścia ziemskiego, zwłaszcza osiągniętego dzięki ukochanej osobie.

Wyrażenie „alfa i omega”, oznaczające pełną wiedzę i najwyższy autorytet, pochodzi z określenia Chrystusa w Apokalipsie św. Jana (por. Ap 22, 13).

2025-08-05 08:53

Oceń: +9 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg posłał swego Syna, aby świat został zbawiony

Słowa Ewangelii według św. Jana (J 3, 14-21)

Jezus powiedział do Nikodema:
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Relikwiarz z opolskiej katedry

2025-12-19 20:40

[ TEMATY ]

bp Andrzej Czaja

relikwiarz

katedra opolska

Diecezja Opolska

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

Biskup opolski Andrzej Czaja pieczętuje relikwiarz

W kaplicy pw. św. Józefa w Kurii Diecezji Opolskiej odbyło się dziś nabożeństwo, podczas którego biskup opolski Andrzej Czaja zapieczętował relikwiarz, który jutro zostanie złożony w nowo poświęconym ołtarzu katedry opolskiej.

W nim znajdują się relikwie: Świętych Pierwszych Męczenników Świętego Kościoła Rzymskiego, św. Jacka, św. Jadwigi Śląskiej, bł. Bronisławy, bł. Czesława, bł. Marii Luizy Merkert oraz bł. Alojzego Ligudy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję