Reklama

Wiara

Co świętujemy w Wielkanoc?

Jak wielu z nas, Polaków, nie wierzy w Zmartwychwstanie? Według sondaży, mniej niż połowa. Za to więcej niż połowa wierzy w przeznaczenie. Z czego to wynika? Z braku wiedzy czy wiary?

Niedziela Ogólnopolska 16/2025, str. 10-11

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Grażyna Kołek

Grób Jezusa w Bazylice Grobu Pańskiego w Jerozolimie

Grób Jezusa w Bazylice Grobu Pańskiego w Jerozolimie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czym nie jest Zmartwychwstanie? Zmartwychwstania nie należy rozumieć tylko w perspektywie śmierci. Jezus to nie drugi Łazarz. Czyli nie jest to ożywienie w rozumieniu reanimacji. Jezus nie wraca do starego życia, lecz przez swoje zwycięstwo nad śmiercią otwiera nowy wymiar życia.

Wskrzeszenie Łazarza jest powrotem. To jedynie druga część tego samego życia, drugi rozdział tej samej powieści: w rzeczywistości powrót do tego, co mniejsze. Dlatego pierwsi chrześcijanie unikali pojęcia „wskrzeszenie ze zmarłych”, a mówili o powrocie do Ojca, o zwycięstwie nad śmiercią, o nowym życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmartwychwstanie Jezusa nie jest szukaniem Go tam, gdzie Go nie ma. Ewangelie mówią, że niewiasty w pierwszy poranek po szabacie też szukały Jezusa tam, gdzie Go nie było. U Łukasza znajdziemy delikatny wyrzut ze strony aniołów: „Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych?” (24, 5).

Nie jest wydarzeniem tylko historycznym. Nie można jak Piotr zagubić się w drobiazgach: a to czy płótna leżały zwinięte, a to czy chusta była złożona lub nie – wszystko to niepotrzebne dowody. Dlatego Ewangelia nie mówi o Piotrze, że „ujrzał i uwierzył”. Nie mógł wierzyć, bo miał zbyt wiele dowodów, które były dobre do policyjnego dochodzenia, lecz nie dla sprawy wiary. Zmartwychwstanie Chrystusa jest faktem historycznym, ale wymyka się historii z jej aparatem badawczym.

Czym jest?

Reklama

Zmartwychwstanie to nieustanne przechodzenie ze śmierci grzechu do życia. Niedziela Wielkanocna nadaje sens każdej następnej. Nie uznać tego – to nie pragnąć przejść do życia, a to może dokonać się tylko z Jezusem. Tylko On może wyprowadzić nas z niewoli naszego Egiptu, gdzie żyje się marnie, ale z przyzwyczajeniem do pewnych wygód. Istnieje jednak różnica między niewolą Egiptu a niewolą grzechu: ta ostatnia prowadzi do śmierci wiecznej.

Zmartwychwstanie jest gwarancją istnienia świata dobra, które nie przemija, które jest silniejsze od zła. Dobra, które jest dostępne dla tych wszystkich, którzy chcą się nim kierować. Wielkanoc to dzień otwarcia bramy świata wiecznej dobroci i umożliwienie wejścia do tego świata każdemu, kto zawierzy Chrystusowi. Istnieje świat czystego dobra, do którego zło już nie sięga.

Wskrzeszenie z martwych Łazarza to był cud; zmartwychwstanie Jezusa to misterium. Czy da się wytłumaczyć to misterium? Ewangeliści nie dociekają, kiedy i gdzie się to stało, lecz opowiadają o skutkach, które wywarło na świadkach Zmartwychwstanie. Stają się chrześcijanami naprawdę, głoszą aż po koniec czasów Chrystusa żyjącego, zmartwychwstałego, w którego życiu każdy człowiek może mieć udział. Ponieważ jest On wszędzie tam, gdzie dwóch lub trzech gromadzi się w Jego imię. Ponieważ Chrystus Zmartwychwstały zamieszkał w tabernakulach naszych kościołów. Ponieważ każdy chrześcijanin nosi Go razem z Ojcem i Duchem Świętym w swoim sercu. Dlatego Zmartwychwstanie jest spotkaniem. Warto zadać sobie pytanie: czy wierzę, że Zmartwychwstały staje przede mną w tej Liturgii? A inaczej można zapytać: czy wiesz, dlaczego biją rezurekcyjne dzwony?

W Wielkanoc świętujemy prawdę o tym, że przejście Pana przez śmierć przyobleka nas w nieśmiertelność i naszym przeznaczeniem jest życie na zawsze. Od tej pory, choć z rzeczywistością śmierci przychodzi nam się spotykać, to ona nie jest powodem lęku czy beznadziei.

Chrystus otworzył nam bramy życia. Choć jeszcze nie raz będziemy musieli przeżywać chwile wątpliwoś-ci, to będziemy odczuwać, że Zmartwychwstały idzie razem z nami jak z uczniami do Emaus, i w ten sposób nawet największe trudności nigdy nie będą większe niż nasza zdolność do stawienia im czoła. Od dziś możemy powiedzieć na nowo: „inny świat jest możliwy”. I on jest dla mnie! Panie, wierzę, że zmartwychwstałeś dla mnie. I proszę Cię, przymnóż mi wiary!

2025-04-14 14:19

Oceń: +13 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkanoc w szlacheckim dworze

Bardzo wczesnym rankiem w Niedzielę Wielkanocną, a w niektórych okolicach już w Wielką Sobotę późnym wieczorem lub nocą – mieszkańcy dworów udawali się na rezurekcję. Po Mszy rozpoczynała się procesja

Jak nakazywała tradycja, strzelano wówczas na wiwat Zmartwychwstałego Chrystusa – im głośniej, tym lepiej. Wiejscy chłopcy, którzy ustawiali się wokół kościoła na trasie procesji, używali do tego kalichlorku, czyli specjalnej mieszanki siarki, węgla drzewnego i saletry nawozowej. Nasączoną nim szmatkę obwiązywali ciasno nitką i kładli na jednym polnym kamieniu, by mocno uderzyć weń drugim, możliwie dużym i ciężkim. Efekt był oszałamiający – potężny huk i chmura niebieskiego dymu.
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: chcę być biskupem dla wszystkich

2025-12-10 12:48

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

Piotr Drzewiecki

Kard. Grzegorz Ryś żegna archidiecezję łódzką

Kard. Grzegorz Ryś żegna archidiecezję łódzką

Chcę być absolutnie dla wszystkich, ale życie pokaże, w jaki sposób to czynić - mówi w wywiadzie dla KAI kard. Grzegorz Ryś. Nowy metropolita krakowski 13 grudnia będzie dziękował za posługę w archidiecezji łódzkiej, a 20 grudnia dokona uroczystego ingresu do katedry św. Stanisława i św. Wacława na Wawelu.

O. Stanisław Tasiemski OP, KAI: Ksiądz Kardynał w Łodzi spędził 100 miesięcy. Z jakimi wrażeniami opuszcza Ksiądz Kardynał to miasto? Niekiedy słyszymy, że biskup poślubia diecezję. To pierwsza diecezja, w której Ksiądz Kardynał był ordynariuszem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję