Modlitwie w katedrze św. Mikołaja 7 marca przewodniczył bp Roman Pindel. Celebrację Eucharystii poprzedziło nabożeństwo Drogi Krzyżowej. Specjalne rozważania pasyjne, przygotowane przez Wspólnotę ze Zranionymi, odczytał proboszcz katedry ks. Antoni Młoczek. W homilii bp R. Pindel zwrócił uwagę na właściwe rozumienie praktyki postu. Przywołując fragment z proroka Izajasza, wskazujący na krytykę postów prowadzonych wśród waśni i sporów, zwrócił uwagę na fakt, że postom nie może towarzyszyć grzech, krzywdzenie innych. – To jest prawdziwy post: czynom, które dotyczą ciała – powstrzymywaniu się od pokarmów – powinno towarzyszyć coś, co wyrasta z tej przemiany duchowej: sprawiedliwość, miłosierdzie, wspomaganie tych, którzy są skrzywdzeni – mówił bp R. Pindel.
W kościele św. Małgorzaty i Katarzyny w Kętach Mszę św. celebrował bp Piotr Greger. W kazaniu zaznaczył, że temat odpowiedzialności Kościoła oraz wspólnoty wierzących za osoby skrzywdzone, szczególnie w kontekście wykorzystania seksualnego, jest bardzo ważny i trudny. – To nie Kościół – jako cała wspólnota – jest powodem gorszących zachowań, ale poszczególni ludzie Kościoła, u których tajemnica nieprawości pokazała swoje gorszące oblicze. Kwestią zasadniczą jest to, jak my – jako ludzie Kościoła – do tych wydarzeń podchodzimy, jak się wobec nich zachowujemy, jaka jest wobec tych zachowań nasza reakcja – wyjaśniał i powtórzył, że Kościół jako wspólnota wierzących, musi wziąć odpowiedzialność za to, co się wydarzyło, oraz podjąć działania mające na celu wsparcie skrzywdzonych – mówił. Podkreślił ogromne cierpienie ofiar, ich poczucie osamotnienia oraz długotrwały ból. – To ogromna krzywda, o której nie potrafili nikomu długo powiedzieć. Żyli w przekonaniu, że zostali z tym bolesnym problemem sami, często w poczuciu opuszczenia przez Boga i bliskich – mówił.
– Modlimy się nie tylko za skrzywdzonych w Kościele, ale za osoby, które zostały wykorzystane we wszystkich obszarach naszego życia. Chcemy w ten sposób pokazać i uwrażliwić, że problem wykorzystania seksualnego ma wymiar społeczny. Każde wsparcie zawsze powinno rozpoczynać się od modlitwy za osoby skrzywdzone, aby mogły powstać i dalej żyć na miarę ludzkiej godności – mówił, przypominając także o konieczności modlitwy o nawrócenie i pokutę dla krzywdzicieli.
Pomóż w rozwoju naszego portalu