Reklama

Kościół

Kiedy wiara zamienia się w działanie

Nie uznawał pustych słów, nie bał się ciężkiej pracy i nie patrzył obojętnie na ludzkie cierpienie. Człowiek, który rzucał wyzwanie biedzie i niesprawiedliwości, a zamiast wielkich deklaracji wybierał konkretne działanie. Kim był kapłan, który porzucił wygodne życie, by walczyć o godność najsłabszych?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdybym nie urodził się Włochem, to chciałbym być Polakiem – tak mawiał ks. Alojzy Orione, człowiek o niezwykłej energii, nieposkromionej determinacji i wielkim sercu. Urodził się 23 czerwca 1872 r. w Pontecurone, niewielkiej miejscowości w północnych Włoszech, w rodzinie robotniczej, gdzie każdy dzień był walką o lepsze jutro. Nie należał do tych, którzy pozostają obojętni na potrzeby innych. Dorastając w ubogiej rodzinie, w której każdy grosz miał ogromną wartość, od najmłodszych lat wiedział, co znaczą ciężka praca i wyrzeczenia. Już jako chłopiec uczył się, że życie wymaga siły, wytrwałości i gotowości do pomocy innym.

Reklama

Jego dzieciństwo upływało pod znakiem pracy fizycznej – pomagał ojcu przy brukowaniu dróg, codziennie zatem stykał się z trudem, który budował w nim nie tylko pokorę, ale też determinację. Mimo że miał w sobie wiele ciepła, nie brakowało mu silnego temperamentu. Był porywczy, pełen emocji i nie godził się na niesprawiedliwość. Kiedyś, gdy zobaczył odpoczywających w słońcu dostojników, chwycił kij i zaczął wzniecać tumany kurzu, wykrzykując, że w tym czasie powinno się pracować, a nie leniuchować. Był człowiekiem, który nie tylko mówił – ale działał bez względu na konsekwencje. Nie bał się ryzykować, rezygnować z własnych wygód czy stawać w obronie pokrzywdzonych. W jego życiu nie było miejsca na obojętność, a każdy dzień był okazją do tego, by coś zmienić, komuś pomóc, okazać serce i dać nadzieję.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Droga do kapłaństwa i posługa najuboższym

Droga Alojzego Orione do stanu duchownego nie była usłana różami. Pochodził z ubogiej rodziny i już jako dziecko musiał ciężko pracować. Choć jego ojciec nie przejawiał szczególnej religijności, matka Karolina zaszczepiła w nim głęboką wiarę i hart ducha. Był chłopcem porywczym, o silnym temperamencie, co sprawiało, że nie bał się mówić tego, co myślał, nawet wobec osób stojących wyżej w hierarchii społecznej. Jego pierwsze kroki na drodze do kapłaństwa prowadziły przez zgromadzenie franciszkanów, jednak to u salezjanów odnalazł prawdziwego mistrza duchowego – ks. Jana Bosko. Był jednym z jego ostatnich uczniów i podobno tak bardzo chciał, aby Jan Bosko wyzdrowiał, że ofiarował swoje życie w jego intencji.

Reklama

Po kilku latach uznał, że jego powołanie leży gdzie indziej, opuścił więc zgromadzenie salezjanów i wstąpił do seminarium diecezjalnego w Tortonie. Mimo trudności finansowych, a także własnej niepokornej natury, która nieraz wystawiała go na próby, ukończył studia i w 1895 r. przyjął święcenia kapłańskie. Nie chciał jednak ograniczać się do zwykłej posługi parafialnej. Już jako kleryk dostrzegał, jak wielu ludzi żyje na marginesie społeczeństwa, bez szans na edukację czy godne warunki życia. Zaledwie kilka miesięcy po święceniach założył Oratorium św. Alojzego – miejsce, które szybko stało się schronieniem dla dzieci ulicy. Zapewniał im nie tylko dach nad głową, ale także edukację i poczucie godności, dając szansę na lepszą przyszłość. Jego działalność rosła w siłę – otwierał kolegia, szkoły i placówki charytatywne, a wyjątkowe zaangażowanie przyciągało coraz więcej ludzi gotowych nieść pomoc potrzebującym. To właśnie z tej dynamicznie rozwijającej się wspólnoty wyłoniło się Małe Dzieło Boskiej Opatrzności – zgromadzenie, które miało na celu szerzenie miłości Boga przez konkretne czyny miłosierdzia.

Misja w czasach katastrof

Orione nie był człowiekiem, który zostawał na uboczu, gdy świat walił się ludziom na głowy – dosłownie i w przenośni. Gdy w 1908 r. trzęsienie ziemi pogrążyło w ruinie Mesynę, a w 1915 r. w Avezzano gruzami przysypało dziesiątki tysięcy ludzi, nie zastanawiał się ani chwili. Był na miejscu z pomocą: przenosił rannych, organizował schronienia, rozdawał jedzenie i opiekował się dziećmi, które straciły całe rodziny.

Reklama

Jego determinacja i niestrudzone poświęcenie zjednywały mu nie tylko podziw, ale także rzesze współpracowników. Nie zważał na własne bezpieczeństwo, gdy wchodził w ruiny budynków, by wyciągać ocalałych. Podczas gdy inni bali się trzęsącej się ziemi i zawalających się konstrukcji, on działał, ufając, że to Bóg prowadzi go do tych, którzy najbardziej potrzebują pomocy. Po tych kataklizmach organizował domy dziecka dla sierot, znajdował dach nad głową dla pozbawionych schronienia, a także mobilizował do dostarczania wsparcia finansowego, aby odbudować życie w zniszczonych regionach. W obliczu tragedii nie ograniczał się jedynie do doraźnej pomocy – myślał o przyszłości tych, którzy stracili wszystko. Wiedział, że dając im edukację, opiekę i miłość, ofiarowuje im nie tylko chwilową ulgę, ale również szansę na nowe życie. „To była praca dla osła – i to było moje największe marzenie” – mawiał, podkreślając, że pokorna służba jest największym zaszczytem, jaki można sobie wymarzyć.

Duchowość i dziedzictwo

Dla Orione miłość była fundamentem wszystkich działań. Nie ograniczał jej jedynie do modlitwy i teorii – przekuwał ją w czyny. Jego posługa wykraczała daleko poza tradycyjne granice kapłaństwa, ponieważ nie zamykał się w murach świątyń, lecz szukał tych, którzy najbardziej potrzebowali wsparcia. Nie bał się brudu ulic, chłodu nocy ani śmierdzących zaułków, w których leżeli chorzy i opuszczeni. Tam właśnie czuł się najbardziej potrzebny. Kiedy inni zwlekali z pomocą, on już działał. Mawiał: „Musimy zanieść Chrystusa na ulice i w serca ludzi, bo tam jest prawdziwy Kościół!”. Z niezwykłą determinacją angażował się w niesienie pomocy bezdomnym, chorym, niepełnosprawnym i dzieciom, które nie miały nikogo, kto by się o nie zatroszczył. Jego duchowość była prosta, ale głęboka – opierała się nie na skomplikowanych teologicznych traktatach, lecz na bezwarunkowym oddaniu innym. Wierzył, że najlepszym sposobem na głoszenie Ewangelii jest osobisty przykład i konkretne czyny. Swoim współbraciom nieustannie przypominał: „Niech nasza miłość będzie czynna, niech mówi przez nasze ręce i serca!”.

Jego misja obejmowała zarówno Włochy, jak i inne kraje, gdzie posyłał swoich współbraci, by nieśli pomoc najbiedniejszym. To właśnie dzięki tej niezłomnej postawie oraz niestrudzonej gotowości do działania zyskał miano „apostoła miłości”. Jego życie stało się dowodem na to, że nawet pojedyncza osoba, kierująca się miłością do Boga i bliźniego, może zmieniać świat.

Ksiądz Orione zmarł 12 marca 1940 r. w San Remo, ale jego dzieło nie umarło razem z nim. Przeciwnie – rozrosło się i nadal inspiruje kolejne pokolenia do bezinteresownej służby drugiemu człowiekowi. W 1980 r. Jan Paweł II ogłosił go błogosławionym, a w 2004 r. – świętym. Dziś Małe Dzieło Boskiej Opatrzności działa na całym świecie, niosąc nadzieję tym, którym nikt inny jej nie daje. Alojzy Orione nie był świętym na piedestale – był blisko ludzi, z rękami ubrudzonymi pracą i sercem otwartym na każdego, kto potrzebował pomocy.

2025-03-04 13:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zrozumieć wiarę

Niedziela Ogólnopolska 42/2012, str. 18

[ TEMATY ]

wiara

BOŻENA SZTAJNER

Słowa: „Serce ma swoje racje, których rozum nie zna” pochodzą z „Myśli” Pascala. Przypominają, że do prawdy prowadzą różne drogi, a racjonalność rozumu to tylko jedna z nich. Kiedy słyszysz pytanie: „Kochasz mnie?”, pytający oczekuje nie tyle racjonalnego stwierdzenia, ile raczej szczerej odpowiedzi pochodzącej z samego serca. Podobnie w wyznaniu: „Wierzę”, „Jestem wierzący” nie może kryć się kalkulacja, lecz doświadczenie miłości i łaski. „Wiara bowiem rośnie, gdy przeżywana jest jako doświadczenie otrzymanej miłości i kiedy jest przekazywana jako doświadczenie łaski i radości” („Porta fidei”, 7). Czy wiara potrafi jednak obejść się bez rozumu? „Fides querens intellectum” - wiara szuka zrozumienia, formuła ta, którą zawdzięczamy św. Anzelmowi z Canterbury, wskazuje, że wiara szuka wglądu w swoje podstawy, punktem wyjścia jest jednak zawsze sama wiara. Wiara nie boi się rozumu, ale szuka jego pomocy. Jak łaska opiera się na naturze, tak wiara opiera się na rozumie i go doskonali („Fides et ratio”, 43).W przykazaniu miłości Boga znajdujemy również z jednej strony formułę: „Będziesz miłował Boga swego całym swoim sercem”, z drugiej zaś: „… i całym swoim umysłem”. Młode chrześcijaństwo zaprezentowało się światu jako wiara odwołująca się do rozumu, ale i szukająca zrozumienia samej siebie, zrozumienia swojej podstawy i swojej treści. Otrzymane od Boga słowo postrzegane jest w wierze jako przejaw rozumu i sensu, a więc prawda. „Szukanie prawdy przez wierzącego odbywa się w ruchu, w którym wciąż na nowo słuchanie przepowiadanego słowa łączy się z poszukiwaniami rozumu” (J. Ratzinger). Prawda o istnieniu Pana Boga jest zarówno prawdą rozumu, jak i prawdą wiary. Różne drogi mogą prowadzić do Jego poznania. Wiara chrześcijańska jest sposobem poznawania Boga. Jej siła poznawcza opiera się na autorytecie Boga. Czy to oznacza, że pewność wiary jest silniejsza od pewności rozumu? Z pozoru mogłoby się wydawać, że tak właśnie jest. Trzeba jednak pamiętać, że „nadprzyrodzonej pewności co do istnienia Boga posiada dany człowiek tyle, ile posiada wiary” (bł. Jan Paweł II). Wiara jest darem, ale natura tego daru domaga się troski, pielęgnacji, by jej nie tylko nie zmarnować, lecz nieustannie ją rozwijać i w niej wzrastać. Podstawowe znaczenie ma zatem współpraca człowieka z łaską Bożą. Bez niej bowiem wyznanie: „Jestem wierzący” może stać się pustym słowem. Chrześcijaństwo w swej mądrości nie tylko przerzuciło most między rozumem i wiarą, ale doprowadziło do jeszcze ważniejszej syntezy: rozumu, wiary i życia. Wiara chrześcijańska prowadzi więc człowieka nie tylko do zrozumienia otaczającego go świata, ale także do rozumienia siebie samego. Jest nie tylko poznaniem szukającym głębszego zrozumienia, ale również - życiem. Wiara uczy świata i uczy życia w świecie. Zrozumienie wiary nie może więc pozostać dla nas czymś dalekim, abstrakcyjnym, zarezerwowanym dla nielicznych, nawet jeśli nie możemy jej uzasadnić, „gdyż to właśnie ona nas uzasadnia, jest od nas pierwotniejsza i poprzedza wszelkie nasze myślenie” (J. Ratzinger). Wiara chrześcijańska, jeśli ma być autentycznym poznaniem Boga i przylgnięciem do Niego, musi szukać zrozumienia. Inaczej będzie tylko zwyczajem, mglistym uczuciem religijnym lub zabobonem.
CZYTAJ DALEJ

A jednak małżeństwo górą! Papież mówi „stop” rewolucji

2025-09-18 14:08

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Leon XIV

Red

W świecie, który zdaje się pędzić na oślep ku kolejnym rewolucjom moralnym, głos papieża Leona XIV brzmi jak grom z jasnego nieba. „Uważam za wysoce nieprawdopodobne, przynajmniej w najbliższej przyszłości, aby doktryna Kościoła dotycząca seksualności i małżeństwa uległa zmianie” – deklaruje w swojej nowej biografii „Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku”.

Te słowa są nie tylko kotwicą dla wiernych, ale i wyraźnym sygnałem: Kościół nie ugnie się pod presją zmieniających się mód. I choć ton papieża pozostaje spokojny, jego przesłanie jest wyraźne. Leon XIV mówi jasno. W dwóch długich, trzygodzinnych wywiadach, przeprowadzonych w malowniczym Castel Gandolfo i w watykańskim apartamencie na Piazza Sant’Uffizio, papież z odwagą mierzy się z tematami, które rozpalają emocje i dzielą Kościół. Kwestie związane z osobami LGBTQ+? Owszem, są gorące, ale Ojciec Święty nie zamierza iść na kompromis z doktryną. Podążając śladem Franciszka, powtarza jego „todos, todos, todos” – „wszyscy, wszyscy, wszyscy” są zaproszeni do Kościoła. Ale nie łudźmy się: to zaproszenie nie oznacza przyklepania każdego stylu życia. „Każdy jest dzieckiem Bożym” – mówi papież Leon XIV – ale Kościół nie będzie zmieniał swoich fundamentów, by przypodobać się światu.
CZYTAJ DALEJ

Bp Jacek Kiciński CMF: Maryjo, potrzebujemy zmiany naszego myślenia, odnowy naszego ducha i życia

2025-09-19 22:09

ks. Łukasz Romańczuk

Biskup Jacek Kiciński wygładza rozważanie apelowa na Jasnej Górze - 19.09.2025

Biskup Jacek Kiciński wygładza rozważanie apelowa na Jasnej Górze - 19.09.2025

Wierni z Archidiecezji Wrocławskiej przybyli na Jasną Górę, aby uczestniczyć w dorocznej pielgrzymce, a w tym w Apelu Jasnogórskim, który tym razem poprowadził biskup Jacek Kiciński CMF. Rozważanie apelowe nawiązywało do 60. rocznicy pamiętnego orędzia biskupów polskich do biskupów niemieckich z 1965 r.

Biskup Jacek Kiciński CMF przypomniał słowa ówczesnego arcybiskupa Bolesława Kominka, zawarte w historycznym liście: “Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”. - Przesłanie zawarte w orędziu staje się dziś ważna i aktualne - wobec wojen, niepokoju i zamętu. W czasie, w którym żyjemy, tak bardzo potrzebujemy pokoju. Pokoju w naszych sercach, rodzinach, wspólnotach parafialnych, całej Ojczyźnie i świecie – mówił hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję