Reklama

Kościół

Renesans narodził się w... Bizancjum

Dzięki mozaikom i freskom kościoła na Chorze możemy sobie wyobrazić bogactwo duchowości chrześcijańskiej w czasach bizantyjskich, gdzie każda dziedzina życia zdawała się wołać o wyjaśnienie przez pryzmat Ewangelii.

Niedziela Ogólnopolska 9/2025, str. 24-25

[ TEMATY ]

Kościół

Hakan Kaner

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zdecydowana większość publikacji na temat sztuki wczesnochrześcijańskiej – czy to z okresu przed edyktem mediolańskim z 313 r., kiedy wiara chrześcijan była prześladowana, czy też tuż po edykcie, gdy wolno już było manifestować swoje religijne przekonania także w przestrzeni publicznej – odsyła nas do malarstwa katakumbowego lub pierwszych bazylik rzymskich. Odnajdywane tam freski charakteryzują się wielką prostotą, jak gdyby pierwsi chrześcijanie świadomie chcieli odseparować się od przepychu pogańskiej sztuki antycznej. Mozaiki natomiast, zwłaszcza te, które powstawały już po wydaniu edyktu tolerancyjnego, śmielej łączyły elementy biblijne z mitologicznymi, tym bardziej że symbolika, którą posługiwali się artyści świata antycznego, na długo pozostawała łatwo czytelna dla mieszkańców obszaru Morza Śródziemnego, gdzie chrześcijaństwo rozwijało się najprężniej.

Symbolem nowym, centralnym i zarezerwowanym do oddawania czci stał się krzyż. Matka cesarza Konstantyna – św. Helena, zwłaszcza po odbyciu pielgrzymki do Ziemi Świętej i odnalezieniu relikwii Krzyża Świętego, wydała dekret, który zakazywał umieszczania znaku krzyża na posadzkach. Dekret ten był restrykcyjnie przestrzegany przy wznoszeniu pierwszych bazylik na obszarze Ziemi Świętej oraz na terenie podlegającym jurysdykcji Konstantynopola.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z obszarem pod wpływami sztuki bizantyjskiej kojarzona jest najczęściej świątynia Hagia Sophia, która jednak po spustoszeniu dokonanym przez rycerzy wypraw krzyżowych nie zachowała do naszych czasów swojego pierwotnego splendoru. By mieć wgląd w bogactwo sztuki bizantyjskiej, która stała się impulsem do rozwoju epoki renesansu na obszarze Italii oraz krajów Europy Zachodniej i Północnej, należy odwiedzić dawny kościół św. Zbawiciela na Chorze (dziś dzielnica Edirnekapi w Stambule). Po zdobyciu Konstantynopola przez armię muzułmańską w 1453 r. kościół ten, podobnie jak Hagia Sophia, został przekształcony w meczet. Miał to być symboliczny gest rewanżu za liczne przemianowywania na kościoły meczetów Andaluzji.

Twórcza fala uchodźcza

Upadek Konstantynopola i pozostałych terytoriów bizantyjskich doprowadził do masowego napływu uchodźców do Europy. Wielu z nich osiedliło się we Włoszech. W grupie przybyszów obok architektów, wykładowców, astronomów, filozofów i teologów znalazła się liczna grupa artystów, którzy zainicjowali nowe trendy i stali się prekursorami renesansu. Wraz z wrażliwością estetyczną, kształtowaną przez wieki w duchu chrześcijańskiego Wschodu, przybysze przywieźli ze sobą rękopisy ze zniszczonych bibliotek Konstantynopola i innych miast bizantyjskich. Do XV wieku włoscy humaniści zajmowali się głównie studiowaniem retoryki. Tak naprawdę nie interesowały ich spekulacje metafizyczne. Sytuacja ta miała się jednak zmienić, gdy po raz pierwszy ukazały się kompletne dzieła Platona. Dało to impuls do powstania neoplatońskiej szkoły filozoficznej we Florencji.

Przywiezione zostały również oryginalne egzemplarze dzieł Arystotelesa, które dotąd dostępne były jedynie za pośrednictwem komentarzy arabskich, zwłaszcza Awerroesa. Po raz pierwszy po upadku Konstantynopola włoscy humaniści mieli okazję studiować dzieła tego filozofa pod okiem bizantyjskich uchodźców.

Biblia pauperum „na polach”

Reklama

Powróćmy do Konstantynopola. Kościół św. Zbawiciela na Chorze (dzisiejszy meczet Kariye) można śmiało nazwać światowym centrum doskonale zachowanych mozaik i fresków reprezentujących estetykę i teologię wczesnochrześcijańską oraz ważne i piękne przykłady malarstwa wschodniorzymskiego z jego ostatniego okresu. Idea głębi w mozaikach i ruchomy styl postaci mają wybitne znaczenie artystyczne w średniowieczu, zapowiadają bowiem epokę renesansu.

Tematyka zaczerpnięta jest zarówno z Ewangelii, w tym przypadku z Ewangelii według św. Mateusza, która przekazuje wiele szczegółów pominiętych przez pozostałych Ewangelistów, jak i z literatury apokryficznej, w tym głównie Protoewangelii Jakuba, by zilustrować bogato zaprezentowaną mariologię.

Nazwa „Kariye” (wieś) pochodzi od starogreckiego słowa „Khora” (????), które dosłownie oznacza „na polach” lub „na wsi” i nawiązuje do lokalizacji dawnego klasztoru poza murami Konstantynopola – murami Teodozjusza, które zbudowano w latach 408-450. Kościół Chora pierwotnie został zbudowany na początku IV wieku jako część kompleksu klasztornego poza murami miasta, a następnie rozbudowany za panowania cesarza Justyniana w VI wieku. Dalsze naprawy znacznie zmieniły pierwotny wygląd klasztoru. Obecny budynek ma plan cyborium z XIV wieku.

Reklama

Wystrój wnętrz to dosłowna Biblia pauperum, umożliwiająca „wczytywanie się” w teksty biblijne osobom niepiśmiennym właśnie dzięki wyrazistym przedstawieniom kolejnych scen z życia Jezusa i Jego Matki. Freski i mozaiki klasztoru na Chorze nie wykorzystują elementów symboliki świata antycznego. Jest to czysta teologia i mariologia „rozpisana” na podobieństwo bizantyjskich ikon na ścianach, sklepieniach i dosłownie na prawie każdym skrawku, by skłaniać do kontemplacji oraz edukować w wierze chrześcijańskiej. Nie oznacza to jednak ubóstwa wykorzystywanych środków – posłużono się najbardziej śmiałymi kolorami (tu potrzebna jest umiejętność tzw. czytania ikon, gdzie każdy kolor, jak również gest ciała, dłoni itp. mają znaczenie teologiczne). Użyto wiele złota, wykorzystano długą tradycję tworzenia mozaik. Te mozaiki bizantyjskie to najbardziej wyszukana i najdroższa forma dekoracji ściennej stosowana w Bizancjum.

Wraz z ustanowieniem tolerancji chrześcijaństwa w IV wieku i początkiem budowy kościołów stosowanie małych kostek (tesserae) jako medium artystycznego nie ograniczało się do mozaik podłogowych. Uznano, że umieszczanie przedstawień postaci świętych i wydarzeń biblijnych na ścianach i sufitach kościołów jest bardziej stosowne niż na podłogach, po których przecież się chodzi. Stopniowe przechodzenie do wykonywania mozaiki jako dekoracji ściennej umożliwiło wykorzystanie większej różnorodności bardziej delikatnych materiałów do jej tworzenia. Obok wielobarwnych kamieni i marmurów, typowych dla mozaik podłogowych, artyści stosowali cegłę lub terakotę, półszlachetne kamienie oraz nieprzezroczyste kolorowe szkło. Złote i srebrne mozaiki uzyskiwano przez umieszczenie folii między warstwami przezroczystego szkła. Tessery różniły się znacznie wielkością – najmniejsze służyły do modelowania twarzy i innych ważnych szczegółów.

Droga ku kontemplacji

Chora to tylko jeden z wielu powstałych na obszarze Konstantynopola monasterów w IV wieku, kilka innych możemy podziwiać z zewnątrz, niektóre zostały zamienione na meczety, inne służyły praktycznym celom w czasach otomańskich, jeszcze inne nie przetrwały, choć o ich lokalizacji rzetelnie informują nas materiały źródłowe.

Dzięki zachowanym mozaikom i freskom w klasztorze na Chorze możemy sobie wyobrazić bogactwo duchowości chrześcijańskiej w czasach bizantyjskich, gdzie każda dziedzina życia zdawała się wołać o wyjaśnienie przez pryzmat Ewangelii i jednocześnie żadna sfera życia nie była wyłączona z przeżywania jej w duchu wiary. Freski i mozaiki Chory to przeogromne bogactwo treści, gdzie każdy element ma teologiczne znaczenie, więc trzeba być wpierw wprowadzonym, a następnie poprowadzonym na drodze odczytywania poszczególnych scen. Piękno estetyczne, niepodważalny kunszt artystyczny potężnieje wraz z pogłębianiem znaczenia religijnego, które zaczyna poruszać już nie tylko nasze zmysły, ale także sumienie...

Tak jak filozofia, czyli umiłowanie mądrości, oddzieliła się w epoce renesansu od teologii, podobnie i sztuka europejska bardziej skoncentrowała się na ziemskim przeżywaniu człowieczeństwa. By móc na nowo odkrywać nadprzyrodzony wymiar naszego ziemskiego pielgrzymowania, potrzeba nam wyruszyć w drogę ku kontemplacji – i tu sztuka bizantyjska może być bardzo pomocna.

2025-02-25 11:26

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasztety przed rokiem wiary

Gdy zbliża się jakieś ważne wydarzenie w Kościele, gdy parafie podejmują rekolekcje wielkopostne czy adwentowe, gdy rozpoczyna się ruch pielgrzymkowy - zastanawiamy się w gronie przyjaciół, co też przeciwnicy Kościoła wymyślą, żeby ten święty czas szansy i łaski zakłócić. I, niestety, zawsze pojawi się wtedy jakiś atak na Kościół, na biskupa, na kapłana. Tak jest i teraz. Zbliża się Rok Wiary. Kościół przygotowuje się do tego szczególnego czasu, który daje okazję powrotu do Boga, budzenia się ludzkich sumień. Poddajemy refleksji naszą wiarę, stawiamy pytania na jej temat, chcemy zrozumieć. Niektóre redakcje starają się nam w tym „pomóc”. I tak pewne wydawnictwo na Rok Wiary przygotowało materiał, który ze św. Franciszka czyni hulakę, a św. Klarę nazywa jego kochanką duchową. Zakładając tylko najlepszą wolę redaktorów, trzeba tu przypomnieć ważne powiedzenie łacińskie: „Sancta sancte tractare” - święte rzeczy, święte sprawy, święte osoby należy traktować w sposób święty i odnosić się do nich z należnym szacunkiem. Lekceważenie świętości i podważanie wielkości świętych nie przystoi wydawnictwom, które chcą służyć ludziom wierzącym, zwłaszcza w Roku Wiary. Chyba, że mają inne intencje. Akurat teraz obudzili się też ludzie, którzy pokazują, że dyrektor salezjańskiego gimnazjum w Lubinie to człowiek, który dopuszcza się przestępstwa pedofilii. Nie znamy szczegółów opisywanej sytuacji, ale jedno jest pewne, że pedofilii tam nie było. Trzeba mieć bogatą wyobraźnię, żeby do takiej sytuacji dobierać paragrafy prawne i sypać gromy na katolickiego kapłana. O czym dowiemy się w najbliższym czasie? Jaki znajdzie się kij czy kamienie, żeby obrzucić nimi katolickiego księdza, ośmieszyć Kościół... Telewizja ekscytuje się ostatnio nową informacją: Pan Jezus miał żonę. Zastanówmy się tylko nad prawdziwością tego zapisu. Gdybyśmy powiedzieli np., że Jan Kochanowski zdradził swoją żonę - jak to dziś udowodnić? Zapis z IV wieku został potraktowany przez media jako odkrycie. Tymczasem Ewangelie pochodzą przecież z czasów wcześniejszych (II połowa I wieku), są więc jednak bardziej wiarygodne. Mówią o życiu, śmierci, zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu Chrystusa i nie ma w nich nic z tego, co rozpowszechniają dziś współcześni wrogowie Pana Boga i Kościoła. Ale niektórym dziennikarzom chyba szczególnie zależy, żeby tego typu „informacje” podsuwać ludziom w wyjątkowym dla nich czasie i uderzać w ich wiarę, w ich zaufanie do Chrystusa i samego Pana Boga. Więcej, próbują swoje insynuacje „uwiarygadniać” wypowiedziami przechodniów na ulicy. Podchodzi taki dziennikarz do kobiety i pyta, co ona o tym sądzi. Padła bardzo mądra odpowiedź, że to wielka głupota. Ale bywają też odpowiedzi inne, głupie, nieprzyzwoite. Usłużne dziennikarstwo jest bluźniercze i szkodzi wielu ludziom. Niekiedy wydaje się, że współcześni są w ubliżaniu Bogu, Krzyżowi i wielkiej wspólnocie chrześcijan jeszcze bardziej wyrafinowani, bezwzględni i silni niż komuniści czy naziści. Dlatego katolicy powinni wobec tych ataków przyjąć postawę solidarną i słuchać głosu swoich pasterzy. W kazaniu do świata pracy zgromadzonego 16 września br. na Jasnej Górze bp Antoni P. Dydycz wypowiedział głośno m.in. bolączki, które znosimy po cichu. Nie mówił o rzeczach nadzwyczajnych, ale jasno i klarownie wyakcentował to, co złego dzieje się w naszej Ojczyźnie. Zaraz zaczęto go atakować, twierdząc, że biskupowi nie wolno tak się wypowiadać. To wszystkim innym wolno mówić wszystko - także przeciwko Panu Bogu, wolno bezbożnikowi uderzać w naszą wiarę, szargać wszystko, co dla człowieka wierzącego święte, wolno feministkom realizować swoje osobiste opcje - a biskupowi katolickiemu, który mówi do nas i za nas, który wypowiada słowa prawdy, doświadczenie tylu Polek i Polaków, nie wolno o tym mówić?... Nikt nie może nam odebrać skarbu wiary. My, chrześcijanie, modlimy się do Jezusa, który jest Bogiem, Zbawicielem świata. Adorujemy Go, klękamy przed Nim za przykładem bł. Jana Pawła II. I kiedy wydaje się, że nic już zrobić nie możemy, zostaje nam jeszcze światło wieży jasnogórskiej. Ono świeciło Polakom przez wieki - niechaj i dziś nam świeci. Niech w Roku Wiary Polacy w zwartym szyku staną przed swoją Królową, a polskie rodziny przyprowadzą do Boga dzieci i młodzież. Bo przede wszystkim ich trzeba ratować, trzeba im wiele tłumaczyć i modlić się za młodą Polskę. Trzeba też sięgać po nauczanie Jana Pawła II, bo zostawił nam on w swoich przemówieniach podczas pielgrzymek do Ojczyzny naprawdę niezwykły testament.
CZYTAJ DALEJ

Prof. Grzegorz Górski: dziś konserwatyści są jedynymi obrońcami wolności

2025-05-29 20:46

[ TEMATY ]

wywiad

Prof. Grzegorz Górski

Red.

Jesteśmy świadkami bardzo dynamicznej konfrontacji ideologicznej z siłami bolszewizmu - powiedział w wywiadzie dla portalu niedziela.pl prof. Grzegorz Górski. Jak podkreślił, coraz więcej ludzi dostrzega, że powrót do tradycyjnych wartości to jest jedyna szansa na to, żeby ten pochód zatrzymać.

Czy konserwatyści są dziś w odwrocie? Jak twierdzi prof. Górski, być może przegrywają jeszcze poszczególne potyczki, gdyż przychodzi walczyć z przeciwnikiem, który jest bardzo silny i dobrze zorganizowany, dysponuje olbrzymimi możliwościami, jeśli chodzi o oddziaływanie finansowe, medialne i polityczne. Ale widać, że ażeby osiągać te cele, ci ludzie sięgają do dna, do najgorszych instynktów i emocji. Posługują się metodami, którymi ostatnio w dającej się ogarnąć przeszłości posługiwali się komuniści i bolszewicy, a często nawet i oni nie sięgali do tak brutalnych metod walki ze swoimi przeciwnikami.
CZYTAJ DALEJ

Prokuratura nie chce ścigać aborcyjnej „przychodni” w Warszawie

2025-05-30 13:34

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Prokuratura Rejonowa Warszawa - Śródmieście odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie działalności aborcyjnej „przychodni” Abotak.

Zawiadomienie w tej sprawie złożył Instytut Ordo Iuris wskazując na możliwość popełnienia przestępstw wykonywania aborcji z naruszeniem przepisów ustawy oraz wprowadzania do obrotu „produktu leczniczego” (tabletek wczesnoporonnych) bez zezwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję