Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Obłóczyny alumnów

W Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej w Lublinie odbyły się obłóczyny 6. alumnów III roku. Co oznaczają obłóczyny i po co są?

Niedziela zamojsko-lubaczowska 48/2024, str. I

[ TEMATY ]

Lublin

WSD Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej

Radość alumnów po przyjęciu stroju duchownego

Radość alumnów po przyjęciu stroju duchownego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obłóczyny to wyjątkowy moment, podczas którego klerycy trzeciego roku otrzymują strój duchowny. W zakonach są to habity odpowiednie dla danego zgromadzenia, w diecezjach są to sutanny i koloratki. Alumni nie otrzymują ich już na pierwszym roku, ale dzieje się to dopiero na trzecim roku podczas liturgicznego obrzędu, w którym udział bierze biskup. 16. listopada w WSD diecezji zamojsko-lubaczowskiej sześciu klerykom towarzyszył bp Mariusz Leszczyński, proboszczowie oraz ich rodziny i przyjaciele. To bardzo ważny moment w ich powołaniu.

– Dla każdego z kleryków obłóczyny mogą mieć inne znaczenie. Myślę, że każdy z nich przeżywa to na swój sposób, ale można powiedzieć, że jest to kamień milowy w ich powołaniu. Całe rozeznawanie powołania to pewnego rodzaju progres, który opiera się na etapach wchodzenia na coraz wyższy rozwój w formacji. W seminarium jest kilka takich ważnych momentów: obłóczyny, posługa lektoratu, czyli niesienia Słowa, posługa akolity jako nadzwyczajnego szafarza Komunii Świętej, kandydatura przed święceniami, święcenia diakonatu i na koniec oczywiście święcenia prezbiteratu. Każdy z tych etapów to kamień milowy w drodze do kapłaństwa. Zawsze obserwuję radość wśród tych, którzy doświadczyli piękna obłóczyn – wyjaśnił ojciec duchowny WSD diecezji zamojsko-lubaczowskiej, ks. Daniel Koper.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wśród nowo obłóczonych są: Piotr Widz z Hrubieszowa, Jakub Wiatrowski z Biłgoraja, Eryk Ostrowski z Kryłowa, Maciej Oryńczak z Cewkowa i aż dwóch alumnów z parafii NNMP w Krasnobrodzie. W minionym roku święcenia prezbiteratu przyjął ks. Marek Nawój pochodzący z Krasnobrodu. Tym razem ogromną radość parafii sprawili także Łukasz i Jakub Bucior.

– Obłóczyny to jeden z najważniejszych momentów mojego życia. Są kolejnym etapem na drodze powołania do kapłaństwa, pięknej służby Bogu i Kościołowi. Przypominają mi, że powiedziałem Panu Bogu TAK, że chcę iść za naszym Zbawicielem. To właśnie podczas nich mogłem przyjąć strój duchowny. Sutanna jest dla mnie świadectwem i bardzo odważnym przyznaniem się przed ludźmi do Jezusa Chrystusa. Jest pragnieniem codziennego nawracania i dążeniem do świętości – zaznaczył kleryk Łukasz Bucior.

To właśnie ten dzień sprawia, że klerycy czują się jeszcze bardziej zaangażowani w swoje powołanie, doświadczają bliższej obecności Boga, a ich najbliżsi zaczynają rozumieć, że życie członka ich rodziny zmienia się diametralnie, bo staje przed nimi ktoś, kto obrał nową drogę w swoim życiu. Drogę służby Bogu i Kościołowi.

2024-11-26 14:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Światło w ciemności

Niedziela lubelska 43/2024, str. II

[ TEMATY ]

Lublin

Tomasz Koryszko/KUL

Przekazanie medalu abp. Stanisławowi Gądeckiemu

Przekazanie medalu abp. Stanisławowi Gądeckiemu

Nadzieja jest pełnym ufności spojrzeniem w przyszłość – powiedział abp Stanisław Budzik.

W Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II od 17 do 20 października odbywał się VII Kongres Kultury Chrześcijańskiej. Twórczy dialog Kościoła ze światem współczesnym przebiegał pod hasłem „Przywracać nadzieję. Kultura chrześcijańska wobec kryzysów świata”. Wydarzenie z udziałem intelektualistów, ludzi kultury i Kościoła, m.in. nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Guido Filipazziego, prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka i byłej premier Hanny Suchockiej, zgromadziło wiele osób. Organizowany co 4 lata w Lublinie kongres jest kontynuacją spotkań zapoczątkowanych w 2000 r. przez abp. Józefa Życińskiego.
CZYTAJ DALEJ

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Irlandia: minister kultury zachęcał do świeckiego obchodzenia dnia św. Brygidy

2025-02-03 08:03

[ TEMATY ]

Irlandia

św. Brygida

Wikipedia

W Irlandii 1 lutego rozpoczyna się wiosna i obchodzony jest "Lá Fhéile Bríde" - Dzień Św. Brygidy. Dla miejscowych katolików była to zawsze znacząca data, ponieważ ta żyjąca na przełomie V i VI w. święta jest współpatronką tego kraju wraz ze świętymi Patrykiem i Kolumbą. Od 2023 jest to święto państwowe w Republice Irlandii, nazwane przez rząd „Dniem św. Brygidy / Imbolc” (ten drugi człon nazwy oznaczał święto pogańskie, związane z nadejściem wiosny). Dzień ten zaczął być wykorzystywany do uczczenia św. Brygidy, ale wyobrażanej jako bogini przedchrześcijańska.

W oświadczeniu z 30 stycznia minister kultury Patrick O’Donovan zachęcał rodaków do udziału w serii wydarzeń związanych z tym świętem, pomijając jednocześnie jakiekolwiek odniesienia do katolicyzmu lub w ogóle chrześcijaństwa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję