Reklama

Aspekty

Decyzja Stolicy Apostolskiej

Stolica Apostolska potwierdziła praktykę odpustów w kościołach filialnych. Uczyniła to poprzez dekret Penitencjarii Apostolskiej na prośbę bp. Tadeusza Lityńskiego.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 44/2024, str. I

[ TEMATY ]

odpusty

Karolina Krasowska

Odpust zupełny można zyskać dla siebie albo ofiarować go za zmarłych

Odpust zupełny można zyskać dla siebie albo ofiarować go za zmarłych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Penitencjaria Apostolska 23 września udzieliła diecezji zielonogórsko-gorzowskiej łaski odpustu zupełnego w dni wspomnienia patronalnego 525 kościołów i kaplic filialnych, czyli tych, które nie są świątyniami parafialnymi ani kaplicami zakonnymi czy szpitalnymi. Prośbę o tę łaskę wniósł pasterz diecezji 25 kwietnia 2023 r.

Jak uzyskać odpust?

Penitencjaria to jedna z instytucji Kurii Rzymskiej, która z upoważnienia papieża udziela odpustów i rozpatruje sprawy sumienia. Dzięki dekretowi udzielonemu diecezji na 7 lat, każdy wierny, który nawiedzi świątynię filialną w dzień liturgicznego wspomnienia patrona i będzie uczestniczył w celebracji religijnej albo chociaż przez odpowiednio długi czas pozostanie na pobożnym rozmyślaniu, kończąc je Modlitwą Pańską, Wyznaniem wiary oraz wezwaniami do Najświętszej Maryi Panny, może uzyskać odpust zupełny pod zwykłymi warunkami. Te są 3: sakramentalna spowiedź, Komunia eucharystyczna oraz modlitwa według intencji papieża. Do tego konieczne jest, aby wierny miał dyspozycję wolności od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Również dla chorych

Reklama

Dodatkowo, Penitencjaria Apostolska rozszerzyła możliwość zyskania powyższego odpustu zupełnego na osoby w podeszłym wieku, chorych oraz wszystkich, którzy z ważnej przyczyny nie mogą opuścić domu. Wystarczy, że wzbudzą w sobie niechęć wobec jakiegokolwiek grzechu oraz intencję wypełnienia, kiedy będzie to możliwe, 3 zwyczajnych warunków, a także duchowo połączą się z pielgrzymami, ofiarując Panu Bogu swoje modlitwy, cierpienia lub niedogodności własnego życia.

Owocność łaski

Odpust zupełny jest wielkim darem ze skarbca Kościoła, ponieważ polega na całkowitym darowaniu wiernemu wszystkich kar doczesnych za grzechy. Warto przypomnieć, że każdy grzech powoduje 2 skutki: po pierwsze – winę wobec Boga (czyli karę wieczną), a po drugie – karę doczesną. Wina za grzechy zostaje odpuszczona w sakramencie pokuty i pojednania. Pozostaje jednak kara doczesna. Ta z kolei zostaje zgładzona właśnie przez odpust zupełny. Kto go zyskuje, jest w takim stanie, jak zaraz po chrzcie. Katechizm Kościoła Katolickiego podaje, że zyskanie odpustu dokonuje się za pośrednictwem Kościoła, który, mocą udzielonej mu przez Chrystusa władzy związywania i rozwiązywania, działa na rzecz chrześcijanina i otwiera mu skarbiec zasług Chrystusa i świętych. Aby zyskać odpust zupełny potrzebny jest nie tylko stan łaski uświęcającej, ale i wolność od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu. Penitencjaria, rozszerzając możliwość zyskania odpustu zupełnego na dni patronalne świątyń filialnych w diecezji, troszczy się o dostęp wiernych do sakramentu pokuty i pojednania. Z tego względu w dekrecie znajduje się usilna prośba, aby kapłani wyposażeni we właściwe uprawnienia do przyjmowania spowiedzi, ochoczo i wielkodusznie poświęcali się sprawowaniu tego sakramentu. Ma to ułatwić diecezjanom dostęp do łaski Bożej.

Skąd taka potrzeba?

Specyfiką diecezji jest istnienie wielu kościołów i kaplic filialnych, oprócz kościołów parafialnych. Tylko 61 parafii posiada wyłącznie jeden kościół, który jest świątynią parafialną. W pozostałych 209 parafiach, oprócz kościoła parafialnego, znajduje się co najmniej jedna świątynia filialna. W 4 przypadkach tych kościołów i kaplic filialnych jest aż 7. Każda ze świątyń ma swojego patrona, czyli posiada tzw. „wezwanie”. W prawie powszechnym odpust zupełny nie przysługuje wiernym za nawiedzenie świątyń filialnych w ich dzień patronalny. Dekret Penitencjarii Apostolskiej dla naszej diecezji otwiera tę możliwość.

2024-10-29 13:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak pomóc zmarłym? - czyli „wierzę w świętych obcowanie”

W różnych okolicznościach życia parafialnego, np.: w okresie Wielkiego Postu, odpustu parafialnego, albo w dniach listopadowej pamięci i troski o zmarłych, duszpasterze przypominają lub w prosty, „techniczny” sposób uczą o odpustach. Świadomość doktrynalna Kościoła pod tym względem jest bardzo rozległa. Sprzyjał temu także i ten fakt, że w historii narosło wiele kontrowersji wokół kwestii odpustów. Domagało się to pogłębiania i doprecyzowania tej nauki. Były czasy, w których przez niewłaściwe ich traktowanie pojawiały się w tej dziedzinie nadużycia. Nie może to jednak zaciemnić i uniemożliwić wiernym udziału w wielkim duchowym dobru. Dzisiaj, posługując się nauką Soboru Watykańskiego II, Kościół wdraża procesy odnowy na wielu płaszczyznach swojego życia. Stąd papież Paweł VI w Konstytucji Apostolskiej Indulgentiarum doctrina, z 1 stycznia 1967 r., ogłosił odnowioną naukę w zakresie praktyki odpustów. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r. podaje ją w sposób skondensowany w kanonach 992-997. Także Katechizm Kościoła Katolickiego udostępnia ją wiernych szczególnie w punktach 1471-1479. Najnowsza nauka Stolicy Apostolskiej o odpustach zebrana została i podpisana przez Jana Pawła II do opublikowana w IV edycji zbioru „Enchiridion indulgentiarum” 16 lipca 1999 r. Na szczeblu Stolicy Apostolskiej zasady i warunki korzystania z obfitego skarbca Kościoła określa specjalny urząd zwany Penitencjarią Apostolską.
CZYTAJ DALEJ

Dziś uderza i ujmuje gorliwość Maryi i Józefa

2025-01-30 06:57

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

2 lutego Kościół obchodzi święto Ofiarowania Pańskiego. Chce w ten sposób przeżyć na nowo wszystko to, co miało miejsce w świątyni jerozolimskiej, kiedy Maryja z Józefem ofiarowali Jezusa Bogu Ojcu.

„Gdy upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Rodzice przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego. A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego. Za natchnieniem więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy Rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił: «Teraz, o Władco, pozwól odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa. Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, któreś przygotował wobec wszystkich narodów: światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego, Izraela»”. A Jego ojciec i Matka dziwili się temu, co o Nim mówiono. Symeon zaś błogosławił Ich i rzekł do Maryi, Matki Jego: «Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu, i na znak, któremu sprzeciwiać się będą. A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu». Była tam również prorokini Anna, córka Fanuela z pokolenia Asera, bardzo podeszła w latach. Od swego panieństwa siedem lat żyła z mężem i pozostała wdową. Liczyła już osiemdziesiąty czwarty rok życia. Nie rozstawała się ze świątynią, służąc Bogu w postach i modlitwach dniem i nocą. Przyszedłszy w tej właśnie chwili, sławiła Boga i mówiła o Nim wszystkim, którzy oczekiwali wyzwolenia Jerozolimy. A gdy wypełnili wszystko według Prawa Pańskiego, wrócili do Galilei, do swego miasta – Nazaret. Dziecię zaś rosło i nabierało mocy, napełniając się mądrością, a łaska Boża spoczywała na Nim”.
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski przewodniczył Mszy św. w rocznicę poświęcenia katedry gnieźnieńskiej

2025-02-02 09:07

[ TEMATY ]

rocznica

katedra

prymas Polski

abp Wojciech Polak

Adobe Stock

Prymas Polski abp Wojciech Polak przewodniczył 1 lutego Mszy św. w intencji wszystkich wiernych archidiecezji gnieźnieńskiej, w rocznicę poświęcenia bazyliki prymasowskiej. Dzień ten ustanowił kard. Stefan Wyszyński, konsekrując 1 lutego 1959 roku w regotyzowanej świątyni nieistniejący już neogotycki ołtarz.

„Dzisiaj dzień poświęcenia naszej bazyliki prymasowskiej, archikatedry, matki i głowy wszystkich kościołów w Polsce. Dziękujemy Bogu za ten dom boży, który jest dla nas przybytkiem Najwyższego” - mówił na początku Mszy św. abp Wojciech Polak, wspominając krótko wielowiekowe dzieje gnieźnieńskiej świątyni, sięgające czasów Mieszka I, Bolesława Chrobrego, początków archidiecezji i metropolii gnieźnieńskiej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję