Reklama

Wiadomości

Związki niezgodne z konstytucją

Minister ds. równości Katarzyna Kotula przygotowała dwa projekty ustawy, m.in. o jednopłciowych związkach partnerskich, z którymi nie zgadzają się koalicyjny PSL, opozycja oraz wielu konstytucjonalistów. Tego typu rozwiązań nie można wprowadzić bez zmiany konstytucji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na rządowych stronach opublikowano projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich i projekt ustawy wprowadzającej aż 230 zmian w całym polskim systemie prawnym. Celem tych ustaw jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego nowej instytucji: rejestrowanego związku partnerskiego, który mogłyby zawrzeć m.in. pary tej samej płci.

Z projektami tymi nie zgadzają się politycy koalicyjnego PSL, którzy tłumaczą, że podobne propozycje były już składane w Sejmie i zostały uznane przez Sąd Najwyższy za sprzeczne z konstytucją. Sąd Najwyższy wskazał, że dyrektywą dla ustawodawcy zwykłego powinno być tworzenie prawa „zachęcającego” do zawierania małżeństw heteroseksualnych. – Mamy inną filozofię niż zmienianie ponad 200 ustaw naraz i tworzenie związków małżeńskopodobych. Chcemy, by takie związki mogły być samodzielnie kształtowane u notariuszy – mówi Urszula Pasławska, wiceprezes PSL.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Małżeńskie przywileje

Reklama

Według założeń, zmiany mają dotyczyć prawie wszystkich kwestii mieszczących się w prawie rodzinnym i opiekuńczym (oprócz adopcji dzieci), w tym: spraw finansowych pomiędzy partnerami, obowiązku alimentacji, opieki nad partnerem w złym stanie zdrowia, dziedziczenia, spraw podatkowych, praw związanych z własnością, dostępu do świadczeń emerytalno-rentowych czy zmiany nazwiska na nazwisko partnera. Oznacza to, że taki związek miałby praktycznie takie same przywileje jak małżeństwo, ale już mniejsze obowiązki. – Nie do przyjęcia jest propozycja instytucjonalizacji związków jednopłciowych na wzór małżeństwa z jednoczesnym pominięciem ochrony i opieki prawnej, o których mowa w art. 18 konstytucji. Przyjęcie tego rozwiązania stanowiłoby ewidentne naruszenie zasady równego traktowania wyrażonej w art. 32 konstytucji i podstawę do wnoszenia kolejnych skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Stwarzałoby tym samym zagrożenie dla bezpieczeństwa prawnego Polski – podkreśla dr hab. Anna Tunia, prof. KUL.

Gdy kilkanaście lat temu SLD próbował forsować podobny projekt ustawy, w 2011 r. Sąd Najwyższy dokonał jego miażdżącej krytyki. Kluczowym zarzutem SN była niezgodność projektu z art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego wykazało, że mimo unikania przez autorów projektu słowa „małżeństwo” ogół uprawnień przyznawanych partnerom nie różni się w sposób istotny od uprawnień zarezerwowanych w polskim systemie prawnym wyłącznie dla małżonków, co stanowi naruszenie obowiązku szczególnej ochrony małżeństwa jako trwałego związku heteroseksualnego. – Artykuł 18 wymienia jako przedmiot ochrony małżeństwo, rodzinę, macierzyństwo, rodzicielstwo. Kolejność ta nie jest przypadkowa i stanowi konstytucyjną wskazówkę dla tworzonego przez ustawodawstwo zwykłe normatywnego modelu małżeństwa i rodziny. Preferowane konstytucyjnie jest tworzenie rodziny przez małżeństwo, traktowane jako „trwały związek mężczyzny i kobiety, nakierowany na macierzyństwo i odpowiedzialne rodzicielstwo” – czytamy w dokumencie Sądu Najwyższego, który w 2011 r. został przesłany do Sejmu.

Intencja twórców konstytucji

Reklama

W trakcie pisania konstytucji utytułowani prawnicy nie wierzyli, że kiedyś nadejdą czasy, w których podejmowane będą próby zmiany definicji małżeństwa wywiedzionej z prawa naturalnego, ale w końcu przekonali się do wpisania „związku kobiety i mężczyzny” do ustawy zasadniczej. – Jeżeli chodzi o przywołane prawo rzymskie, to przypomnę, że w prawie rzymskim wola polityczna była taka, aby senator został koniem, a koń został senatorem i koń jako senator zasiadał w senacie rzymskim (...). Większość może zdecydować, że np. małżeństwo będzie związkiem dwóch mężczyzn (...) czy związkiem człowieka i robota. Z woli politycznej możliwe są więc różne szaleństwa – powiedział 4 kwietnia 1995 r. senator Piotr Andrzejewski na Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego.

Dzięki intencjonalnemu działaniu ustrojodawcy do Konstytucji RP zostało wpisane prawo bardzo dobrze chroniące małżeństwo i rodzinę. Instytucjonalizacja związków homoseksualnych wymagałaby więc większości konstytucyjnej w polskim Sejmie. Rzecznik Praw Obywatelskich, politycy Lewicy i Koalicji Obywatelskiej tłumaczą jednak, że pilne zmiany są konieczne, bo do tego obligują nas dwa wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC). Co ciekawe, Europejska Konwencja Praw Człowieka w art. 12 także określa małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. Dlatego też dr hab. Piotr Mostowik z Uniwersytetu Jagiellońskiego orzeczenia ETPC nazywa aktywizmem sędziowskim, bo celowo pomijany jest art. 12 konwencji, a przywoływany jedynie art. 8 EKPC mówiący o życiu prywatnym. – Należy odrzucić możliwość wywołania skutku modyfikującego ustrojowe postanowienie krajowej konstytucji, który miałby wynikać z reinterpretacji art. 8 EKPC, prowadzącej do obowiązku, podobnej do małżeństwa, instytucjonalizacji związków innych niż zdefiniowane w Konstytucji RP – mówi Niedzieli dr Mostowik, który jest współautorem publikacji pt. Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. Perspektywa konstytucyjna.

Reklama

Orzeczenia ETPC formalnie nie zmieniają prawa w Polsce i nie wskazują, w jaki sposób Polska powinna zinstytucjonalizować związki jednopłciowe. Równie dobrze mogą to być jakieś ułatwienia w sporządzeniu aktu notarialnego dla osób tej samej płci. Jeżeli Polska wprowadziłaby związki jednopłciowe rejestrowane w Urzędzie Stanu Cywilnego, to środowiska homoseksualne będą miały mocniejszą podstawę, by skarżyć się do Strasburga np. z powodu braku możliwości adopcji dzieci.

Reinterpretacja prawa

Piotr Mostowik przywołuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2005 r. dotyczące zgodności z konstytucją traktatu o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Trybunał wskazał wówczas, że małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny uzyskało w prawie polskim odrębny status konstytucyjny zdeterminowany postanowieniami art. 18 ustawy zasadniczej. Zmiana tego statusu byłaby możliwa jedynie w trybie zmiany konstytucji.

Sędziowie TK jasno wskazali, że niemożliwe jest wprowadzenie instytucjonalizacji związków innych niż zdefiniowane w Konstytucji RP nawet na mocy ratyfikowanych umów międzynarodowych. Tym bardziej – wskazuje dr Mostowik – nie można wprowadzić podobnej do małżeństwa instytucjonalizacji związków innych niż zdefiniowane w Konstytucji RP na mocy reinterpretacji prawa międzynarodowego ETPC. Oznaczałoby to bowiem, że aktywizm składu sędziowskiego w Strasburgu może zmienić znaczenie Konstytucji RP bez wymaganej większości konstytucyjnej w Sejmie RP. – Nie wystarczy wprowadzić do polskiego prawa nowej nazwy: „związki partnerskie” i nie nazywać ich „małżeństwem”. Ochronie konstytucyjnej podlegają bowiem nie tylko nazewnictwo, ale też treść i atrybuty prawa, które są przynależne tylko małżeństwu kobiety i mężczyzny. Podobnie jak w prawie UE są zakazy pobierania cła – Polska nie może wprowadzać opłat pod inną nazwą niż nazwy sprowadzanych z UE towarów – tłumaczy dr hab. Piotr Mostowik.

2024-10-29 13:49

Oceń: +2 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Janosik łupi Mazowsze

Mazowsze musi brać pożyczki, aby wesprzeć rozwój innych regionów kraju. Żadne inne województwo w Polsce nie jest tak dotkliwie obciążone tzw. „janosikowym”

Połowa każdego miesiąca to najgorętszy czas dla skarbnika województwa mazowieckiego. 15. upływa bowiem termin zapłaty kolejnej raty „janosikowego”. A więc środków mających pomóc biedniejszym częściom Polski.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję