„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa.
Pierwsze czytanie zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa to fragment mowy Mojżesza skierowanej do Izraelitów, w której przekazuje on najistotniejsze elementy religijnej tożsamości Izraela. Zawarte jest w niej także nawiązanie do Dekalogu jako kulminacyjnego momentu przekazu wiary w jednego Boga. Logika Dziesięciu przykazań nie ogranicza się jedynie do suchego przepisu, ale stanowi też zachętę do praktykowania autentycznej miłości Boga. Zwraca na to uwagę dzisiejsze pierwsze czytanie, wskazując na zasadnicze komponenty prawdziwej wiary: bojaźń Bożą, postawę zaufania i posłuszeństwa oraz stanowiącą ich ukoronowanie miłość.
„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – mówi Mojżesz do Izraelitów. Ten werset jest kluczowy dla zrozumienia natury relacji Przymierza Boga z Jego ludem, Izraelem. Według narracji Księgi Powtórzonego Prawa, Mojżesz wypowiedział te słowa w ramach swoistej katechezy, przygotowania Izraelitów do wejścia do Ziemi Obiecanej. Bojaźń Boża nie sprowadza się do koncepcji strachu, ale oznacza głęboki szacunek, cześć i podziw dla świętości i autorytetu Boga. Ta bojaźń jest podstawą wiernego życia i często w literaturze biblijnej jest uznawana za źródło mądrości (por. Prz 1, 7). Bojaźń Boża powiązana jest ściśle z przestrzeganiem przez człowieka Bożych nakazów i przykazań. Prawdziwa cześć oddawana Bogu naturalnie prowadzi do posłuszeństwa przykazaniom jako pewnym drogowskazom wiodącym do pełni życia. W kontekście Przymierza Izraela z Bogiem przestrzeganie Jego praw jest oznaką lojalności wobec Niego i miłości do Niego. Sugeruje to, że relacja Izraelitów z Bogiem nie jest jedynie formą pewnej umowy, ale ma swoje korzenie w aktywnej, dynamicznej wierze. Posłuszeństwo przykazaniom Boga jest postrzegane jako zobowiązanie, które obejmuje całą wspólnotę wierzących. Podkreśla to wspólnotowy aspekt wiary. Posłuszeństwo i cześć oddawana Bogu są często powiązane z błogosławieństwami. Wskazuje to na głęboką duchową prawdę: życie zgodne z wolą Boga prowadzi do rozkwitu i rozwoju moralnego, duchowego i egzystencjalnego.
„Będziesz się bał Pana, Boga swego” – werset ten jest integralną częścią szerszej teologii Przymierza obecnej w Księdze Powtórzonego Prawa oraz w całym Starym Testamencie, gdzie relacja między Bogiem a Izraelem jest ujęta w kategoriach lojalności, zaufania i przestrzegania Jego prawa. Służy jako przypomnienie, że Izraelici są wybranym ludem, powołanym do przeżywania wiary w duchu Przymierza jako niepowtarzalnej relacji miłości i odpowiedzialności. Istota biblijnej wiary sprowadza się właśnie do Przymierza, które łączy w sobie jednocześnie konkretne zadanie i wyzwanie oraz obietnicę. Bojaźń Boża nie pozostaje bowiem bez odpowiedzi. Bóg odpowiada hojnie na wierność swojego ludu i obdarza go swoimi dobrodziejstwami. Nie ma tu mowy o jakiejś transakcji, ponieważ spoiwem Przymierza jest relacja miłości między Dawcą a obdarowanym.
Ile razy w życiu zdarzyło Ci się zapytać najbliższych, co powinieneś w sobie zmienić? Jak często patrzysz w lustro i zastanawiasz się, czy dajesz więcej, niż bierzesz? A rachunek sumienia pt. kogo ogrzałem, nakarmiłem, utuliłem, wzmocniłem... Zdarza Ci się robić? Jeśli odpowiedź na te pytania mieści się w haśle „rzadko”, nadszedł czas na DOBRĄ ZMIANĘ
Podejdźmy do tematu całościowo. No, może nie jak kapłan w konfesjonale czy terapeuta na kozetce, ale jak ktoś, kto towarzyszy i wspiera, również burzy pozorny spokój. Kto jest, by zadać pytania – czasem niewygodne, a czasem absurdalnie oczywiste. Zmiana przychodzi, gdy pozwolisz sobie na szczere odpowiedzi i na wiarę, że wszystkie doświadczenia, jakie Pan Bóg dopuścił w Twoim życiu – zarówno te, po których uskrzydlony przenosiłeś góry, jak i te, które ze łzami przyjmowałeś komentarzem: skoro nie zabił, znaczy, że wzmocni – są zasobami, na których możesz budować.
"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)
Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.
Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.
Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.