Reklama

Spotkanie ludzi pokoju

Z katedry Notre Dame, symbolu Kościoła, który spłonął, ale odradza się na nowo, wierzący czerpią siłę, by dążyć do pokoju.

Niedziela Ogólnopolska 39/2024, str. 29

materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niemal codziennie docierają do nas wieści o atakach terrorystycznych, masakrach i zamachach bombowych. Ukraina, Gaza, Sudan, Syria, Jemen... – to nazwy zaledwie niektórych stacji tej współczesnej Via Dolorosa, którą papież Franciszek nazwał mocno „trzecią wojną światową w kawałkach”. Ale skoro świat naznaczony jest „wojną w kawałkach”, oznacza to, że te kawałki mogą się połączyć i istnieje ryzyko większej wojny.

Wobec takiego scenariusza stajemy się rozproszonymi widzami i powoli popadamy w rezygnację lub obojętność. Na co liczymy w obliczu wojennych wyborów możnych tego świata? I czy nie jest utopią mówienie o pokoju, gdy mnożą się oznaki wojny? Aby przełamać to poczucie niemocy, należy sięgnąć do energii duchowych obecnych w tradycjach religijnych, podążać drogą obraną przez św. Jana Pawła II w Asyżu w 1986 r. W niepewnej epoce, równie pełnej zagrożeń wynikających z napięć zimnej wojny, papież Wojtyła potrafił podczas spotkania przywódców religijnych wskazać drogę do nowej wizji pokoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W tym duchu Wspólnota Sant’Egidio promuje wraz z archidiecezją paryską Międzynarodowe Spotkanie Imaginer la Paix – Wyobraźnia pokoju. Przez 3 dni (22-24 września) w stolicy Francji „ludzie pokoju” różnych pokoleń z Europy i innych kontynentów spotykali się, aby mówić o pokoju i sprawić, by ich głos został usłyszany – głos tych, którzy się nie poddają i nie rezygnują w obliczu zbyt wielu niewinnych ofiar, tysięcy uchodźców i zniszczeń spowodowanych wojną.

Podczas zgromadzenia inauguracyjnego w Palais des Congres oraz przy dwudziestu jeden okrągłych stołach zostały poruszone aktualne problemy naszych czasów, ze szczególnym uwzględnieniem tematów pokoju i rozbrojenia, kryzysu ekologicznego i migracji, demokracji i solidarności, ubóstwa oraz konieczności wprowadzenia etyki do sztucznej inteligencji i do postępu technologicznego. Nie zabrakło refleksji poświęconych regionom Morza Śródziemnego, Afryki i Azji, po niedawnej podróży papieża Franciszka. Sporo mówiono też, zgodnie z tradycją spotkań „w duchu Asyżu”, o sprawach duchowych, takich jak wartość modlitwy w przezwyciężaniu nienawiści i o świadectwach bezbronnych męczenników.

Wśród osobistości, które przemawiały, znaleźli się liczni przedstawiciele Kościołów chrześcijańskich: arcybiskup Paryża Laurent Ulrich, kard. Matteo Maria Zuppi, przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, i arcybiskup Kinszasy kard. Fridolin Ambongo Besungu; z patriarchów chaldejskich obecni byli: Louis Raphaël I Sako i Asyryjczyk Mar Awa III Royel. Przybyli też: arcybiskup Canterbury Justin Welby, przedstawiciele judaizmu, z naczelnym rabinem Francji Haimem Korsią, oraz islamu, buddyzmu, hinduizmu i religii azjatyckich. Przywódcy religijni spotkali się również z przedstawicielami instytucji, poczynając od prezydenta Francji Emmanuela Macrona, a także z wieloma przedstawicielami świata ekonomii i kultury, m.in. francuskim naukowcem Aminem Maaloufem, a także założycielem Wspólnoty Sant’Egidio Andreą Riccardim.

Ceremonia zakończenia odbyła się na dziedzińcu katedry Notre Dame, kilka miesięcy przed jej ponownym otwarciem. Po oczekiwanym przesłaniu papieża Franciszka zostały wysłuchane świadectwa osób z krajów będących w stanie wojny i ogłoszony został apel o pokój skierowany do odpowiedzialnych za politykę międzynarodową. Z katedry Notre Dame, symbolu Kościoła, który spłonął, ale odradza się na nowo, wierzący czerpią siłę, by wyobrazić sobie pokój.

2024-09-24 14:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski na kongresie w Wieluniu: Eucharystia jest potrójnym źródłem

2025-09-20 21:11

[ TEMATY ]

Wieluń

kongres eucharystyczny

abp Andrzej Przybylski

Maciej Orman/Niedziela

– Eucharystia jest źródłem życia, miłości i siły społecznej – powiedział abp Andrzej Przybylski. 20 września metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. w kolegiacie Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Wieluniu podczas kolejnej stacji IX Kongresu Eucharystycznego w archidiecezji częstochowskiej, zorganizowanego z okazji 100-lecia Kościoła częstochowskiego.

W homilii abp Przybylski przypomniał, że nasza dusza, podobnie jak organizm, potrzebuje pożywienia, którym jest Eucharystia. – Kiedy przestaniemy jeść, przestaniemy żyć – zaznaczył hierarcha. Akcentował, że życie Kościoła i każdej wspólnoty zaczyna się od Eucharystii. Zauważył, że nieprzyjmowanie Chleba eucharystycznego prowadzi do utraty życia wiecznego. – Wszystkie lekarstwa kiedyś zawiodą, ale jest jeszcze jedno niezawodne lekarstwo na życie wieczne – Eucharystia – podkreślił metropolita katowicki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję