Reklama

Wiadomości

(Nie)bezpieczna edukacja

Wyrzucenie przedmiotu historia i teraźniejszość, okrojenie nauczania historii oraz obniżanie rangi lekcji religii – to tylko kilka przykładów polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej, które osłabia zdolności obronne Polski.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Edukacyjne pomysły min. Barbary Nowackiej stoją w sprzeczności z tym, co od dawna tłumaczą eksperci od bezpieczeństwa i wojskowi. Jest to szczególnie ważne w czasach, gdy w naszym regionie Europy prowadzone są największe działania zbrojne od czasów II wojny światowej. Polska musi nie tylko się zbroić, ale także budować odporność społeczną całego narodu na trudy związane z ewentualną konfrontacją z wrogiem. – Jeżeli osłabia się tożsamość polskiego społeczeństwa przez zaniechania w edukacji lub deprecjonowanie filarów tej tożsamości, to osłabia się fundament systemu obronnego państwa. Człowiek ma wartość fundamentalną w tym systemie, dlatego wszelkie manipulacje w systemie edukacji, które osłabiają wartości patriotyczne, narodowe, kulturowe, moralne i religijne, są wpisywaniem się w oczekiwania Władimira Putina – mówi Niedzieli gen. Leon Komornicki, były zastępca szefa Sztabu Generalnego.

Rosyjskim władzom zależy na tym, byśmy nie chcieli się bronić albo mieli słabe morale bojowe. Historia Polski dobitnie pokazuje, że wszyscy wrogowie naszego państwa brali za cel także wiarę Polaków i niszczyli Kościół. – Symbole narodowe, historia, tradycja i religia powinny być pielęgnowane, bo to wszystko wzmacnia naszą tożsamość narodową, która jest bardzo ważnym filarem potencjału obronnego państwa – podkreśla gen. Komornicki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Filary bezpieczeństwa

Reklama

Kilka tygodni temu prezydent Andrzej Duda przekazał stronie rządowej rekomendacje do nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP. W dokumencie przygotowany przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego wskazuje się nie tylko na wiele zagrożeń militarnych, gospodarczych i politycznych, ale także na to, co władze naszego państwa oraz najważniejsze instytucje powinny robić, by wzmocnić bezpieczeństwo Polski.

Jednymi z filarów tego bezpieczeństwa są tożsamość i dziedzictwo narodowe. Dlatego też należy kontynuować kształtowanie i rozwijanie postaw patriotycznych jako niezbędnego czynnika budowy wspólnoty i tożsamości narodowej zakorzenionej w chrześcijańskim dziedzictwie. „Wspierać afirmatywne podejście do polskiego dziedzictwa narodowego, uwalniające postawy patriotyczne i altruistyczne wobec wspólnoty narodowej i społeczno-państwowej, służące wzmacnianiu gotowości obywatelskiej do służby na rzecz wspólnoty i państwa, w tym do czynnej obrony kraju” – czytamy w dokumencie opublikowanym przez BBN.

Wychowanie patriotyczne

Według strategicznych rekomendacji BBN, kształtowanie tożsamości narodowej jest procesem ciągłym i powinien się on odbywać na poziomie zarówno lokalnym, jak i ogólnopaństwowym. W procesie tym powinno się wykorzystywać archetypiczne wzorce postaw, czyli takie, które przez wieki kształtowały Polaków. W opini BBN, bez wspólnoty narodowej państwo traci na spójności, co ułatwia inicjowanie procesów dezintegracyjnych. – Jeżeli będziemy osłabiać naszą tożsamość narodową, czyli tradycje, symbole narodowe, historię i wiarę, to osłabimy nasze bezpieczeństwo. Dlatego też ataki na Kościół, na katolickie wartości czy na św. Jana Pawła II mogą być inspirowane przez Rosję, bo w jej interesie jest osłabianie Polski – uważa gen. Komornicki.

Zmiany w edukacji wprowadzane przez obecną minister edukacji narodowej jednoznacznie osłabiają budowę potencjału obronnego naszego państwa, którego filarem są kolejne pokolenia Polaków. Z tej perspektywy z uznaniem należy przyjąć propozycję wicepremiera i szefa MON Władysława Kosiniaka-Kamysza ws. wprowadzenia do szkół ustawowo zapisanego wychowania patriotycznego. – Patriotyczny program zakłada utworzenie Komisji Edukacji Narodowej, która będzie go akceptować, a także kultywowanie tradycji, odwiedzanie miejsc ważnych dla historii Polski. Chodzi o to, by szkoła wychowywała i uczyła miłości do ojczyzny – podkreślił Kosiniak-Kamysz.

2024-08-27 14:29

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak motywować dzieci do nauki?

Niedziela Ogólnopolska 41/2020, str. 58

[ TEMATY ]

rodzina

edukacja

Adobe Stock

„Eustres” to pojęcie, które zmienia negatywne skojarzenia ze słowem „stres”. Bo stres to nie tylko reakcja niszcząca nasz układ nerwowy, ale także sygnał do natychmiastowego działania.

Wszyscy chcielibyśmy odczuwać zapał i chęć do działania, a także mieć niespożyte zasoby dobrej energii. Nie jest to takie proste w życiu dorosłym, choć można to wyćwiczyć. Dzieci z kolei są stworzeniami zaprogramowanymi tak, żeby się rozwijać. Jeśli coś się tu psuje, to przez nasz (dorosłych) system społeczny, prawny i zasady, zatem eustres, czyli stres pozytywny, jest immanentną cechą dzieci. Ich nie trzeba pobudzać, one to robią same, również – a może przede wszystkim – kiedy się uczą. Tu pojawia się jedno z wielu ograniczeń, które nakłada szkoła.
CZYTAJ DALEJ

Nie tylko Watykan. Papieskie groby rozsiane po Rzymie i poza nim

2025-04-24 20:57

[ TEMATY ]

pogrzeb

śmierć Franciszka

Vatican Media

Choć Bazylika św. Piotra kojarzy się dziś niemal automatycznie z ostatnim miejscem spoczynku papieży, historia Kościoła pokazuje znacznie bardziej złożony obraz. Papież Franciszek, wybierając na miejsce pochówku rzymską Bazylikę Matki Bożej Większej, wpisuje się w dawną, ale znaczącą tradycję.

Karol Darmoros
CZYTAJ DALEJ

Domownik czy gość? Świeccy Misjonarze Kombonianie jako świadectwo obecności świeckich w Kościele

2025-04-25 15:28

archiwum kombonian

    Podczas gdy filozofowie i teologowie spierali się, czy Afrykańczycy mają duszę, Comboni z przekonaniem głosił, że są oni dziećmi bożymi i pragnął, aby poznali Chrystusa i zostali zbawieni…

Papież Franciszek podczas kongresu osób duchownych i świeckich w styczniu 2023 roku z całą stanowczością mówił, że „wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom”. Ojciec święty podkreślił, że obecność świeckich w życiu Kościoła nie jest nowomodą lub rozpaczliwą próbą łatania przestrzeni, w których brakuje osób konsekrowanych. Świeccy są integralną częścią Kościoła od początków jego istnienia. Choć to może wydawać się zaskakujące, ideę współpracy księży, sióstr oraz osób świeckich sformułował już 200 lat temu pewien misjonarz…
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję