Reklama

Kościół

Ekumenicznie o biskupie Rzymu

Nowy dokument Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan pt. Biskup Rzymu. Prymat i synodalność w dialogach ekumenicznych i w odpowiedziach na encyklikę „Ut unum sint”, opublikowany 13 czerwca 2024 r., zbiera owoce ekumenicznych dialogów na temat posługi biskupa Rzymu, które wpłynęły w odpowiedzi na zaproszenie wystosowane przez św. Jana Pawła II w encyklice Ut unum sint z 1995 r.

Niedziela Ogólnopolska 25/2024, str. 28

[ TEMATY ]

Rzym

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jestem przekonany – pisze papież – że ponoszę w tej dziedzinie [jedności chrześcijan] szczególną odpowiedzialność, która polega przede wszystkim na dostrzeganiu ekumenicznych dążeń większości chrześcijańskich Wspólnot i na wsłuchiwaniu się w kierowaną do mnie prośbę, abym znalazł taką formę sprawowania prymatu, która nie odrzucając bynajmniej istotnych elementów tej misji, byłaby otwarta na nową sytuację”. Od tego czasu odbyło się wiele ekumenicznych sympozjów oraz opublikowano wiele książek i artykułów. Po latach pojawiła się potrzeba syntetycznego zebrania owoców tej ekumenicznej refleksji. Dokument – stwierdził kard. Kurt Koch, przewodniczący Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan – jest owocem prawdziwej pracy ekumenicznej i synodalnej prowadzonej od 2020 r. W jego realizację zaangażowani byli nie tylko pracownicy, członkowie i konsultorzy tej Dykasterii. Skonsultowano się także z wieloma katolickimi ekspertami oraz z uczonymi różnych tradycji chrześcijańskich, Wschodu i Zachodu, we współpracy z Instytutem Studiów Ekumenicznych Angelicum. Na publikację dokumentu wyraził zgodę papież Franciszek, co nie znaczy – jak stwierdził kard. Koch – że papież zgadza się z każdym zdaniem w nim zawartym. Nowy dokument ma bowiem charakter studyjny; nie wyczerpuje zagadnienia ani nie podsumowuje katolickiego nauczania na ten temat.

W dokumencie znajdziemy zagadnienia dotyczące m.in. jurysdykcji i nieomylności papieskiej, konieczności lub użyteczności prymatu biskupa Rzymu czy też relacji prymatu do kolegialności biskupów i synodalności Kościoła. Nowością są próby określenia niektórych „zasad sprawowania prymatu w XXI wieku”. Jest to przede wszystkim ogólna zgoda na wzajemną współzależność prymatu i synodalności na każdym poziomie Kościoła oraz wynikający z tego wymóg synodalnego sprawowania prymatu. Powstaje więc harmonia między wymiarem „wspólnotowym” Kościoła, opartym na sensus fidei (zmyśle wiary) wszystkich ochrzczonych, a jego wymiarem „kolegialnym”, wyrażonym zwłaszcza w kolegialności biskupiej, oraz jego wymiarem „osobistym”, wyrażonym w funkcji prymacjalnej. Inną kluczową kwestią jest relacja między Kościołem lokalnym a Kościołem powszechnym, która ma istotne konsekwencje dla sprawowania prymatu. Dialogi ekumeniczne pomogły osiągnąć porozumienie co do równoczesności tych wymiarów. Ostatni rozdział zawiera propozycje Dykasterii ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Dotyczą one m.in. wyjaśnienia słownictwa używanego w dialogach. W rzeczywistości dokumenty nie zawsze używają terminów takich jak: synodalnos´c´, koncyliarnos´c´, kolegialnos´c´, prymat, autorytet, władza, urząd i jurysdykcja w jednolity i spójny sposób. Należy szczególnie wyjaśnić znaczenie wyrażenia „Kościół powszechny”. Wyjątkowo ważne wydaje się wezwanie do oficjalnego katolickiego komentarza do uchwał I Soboru Watykańskiego, czyli do jego ponownej recepcji. Inną ważną propozycją, zdaniem Dykasterii, jest uczynienie jaśniejszego rozróżnienia między rozmaitymi odpowiedzialnościami papieża: między jego posługą wobec Kościoła katolickiego a posługą jedności między wszystkimi chrześcijanami oraz lepsze wyjaśnienie, co oznaczał lub oznacza papieski tytuł „patriarcha Zachodu”. Wkładem w nowy obraz papiestwa jest nazwanie wielu tytułów biskupa Rzymu „historycznymi”, jak ma to miejsce od publikacji Annuario Pontificio z 2020 r., które jest oficjalnym spisem hierarchów Kościoła katolickiego.

Dokument Biskup Rzymu... jest ważnym wkładem w refleksję teologiczną i ekumeniczną. Stanowi narzędzie, którym teologowie i ekumeniści niewątpliwie będą się z wdzięcznością posługiwać i który będą komentować.

Autor jest kierownikiem Sekcji Ekumenizmu KUL, sekretarzem Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-06-18 14:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzym: kurs formacyjny „Kobiety i Kościół” na papieskich uczelniach

[ TEMATY ]

kobieta

Rzym

uczelnia

Adobe Stock

„Kobiety i Kościół” – dyplom z tej dziedziny można od 19 czerwca uzyskać w ramach studiów na rzymskich uczelniach kościelnych, w tym pięciu papieskich.

Wspólny dyplom wydają: Instytut Wyższych Studiów nad Kobietą (ISSD), działający w Papieskim Ateneum Regina Apostolorum, Papieski Uniwersytet Urbaniański, Papieski Uniwersytet Salezjański, Papieski Uniwersytet św. Tomasza z Akwinu, Papieski Wydział Nauk o Wychowaniu „Auxilium” oraz Instytut Teologii Życia Konsekrowanego Claretianum.
CZYTAJ DALEJ

Arcydzieło moralności

Dialog świętej z sędzią przed jej śmiercią męczeńską nazywany jest arcydziełem nauki moralnej.

Święta Łucja pochodziła z Syrakuz na Sycylii. W Żywotach Świętych z 1937 r. czytamy: „Była ona jedynaczką bogatej, chrześcijańskiej wdowy Eutychii z Syrakuz i otrzymała od niej staranne wychowanie”. Łucja była przeznaczona dla pewnego młodzieńca z niemniej szlachetnej rodziny. Kiedy jednak udała się z pielgrzymką na grób św. Agaty do pobliskiej Katanii, aby uprosić zdrowie dla swojej matki, miała się jej ukazać sama św. Agata i przepowiedzieć śmierć męczeńską. Łucja usłyszała wówczas: „Siostro Łucjo, czemuż domagasz się ode mnie tego, co sama wyświadczyć możesz swej matce? Wiara twoja pomogła ci, ponieważ Eutychia już odzyskała zdrowie. Przez ciebie zasłyną Syrakuzy, gdyż dziewictwo jest miłym Chrystusowi mieszkaniem” (tamże). Łucja wróciła do Syrakuz i złożyła ślub dozgonnej czystości.
CZYTAJ DALEJ

Dyspensa na św. Szczepana

2025-12-14 09:56

ks. Waldemar Wesołowski

W tym roku drugi dzień świąt Bożego Narodzenia – święto św. Szczepana, przypada w piątek.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów w Kościele katolickim należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku. Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje w trzech przypadkach: w piątki, w które wypada uroczystość; dni w randze uroczystości (np. piątek w Oktawie Wielkanocy) oraz gdy zostanie udzielona dyspensa zgodnie z przepisami prawa kanonicznego. A zatem Oktawa Narodzenia Pańskiego nie znosi piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych, święta również.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję