Reklama

Aspekty

Zawiłe dzieje katolicyzmu

W roku jubileuszu 900-lecia utworzenia diecezji lubuskiej warto sięgnąć do historii i poznać przyczyny jej kresu.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 18/2024, str. IV

[ TEMATY ]

diecezja lubuska

Andżelika Zamrzycka

Wnętrze odbudowanej świątyni w Fürstenwalde, która w latach 1385 – 1555 była katedrą diecezji lubuskiej

Wnętrze odbudowanej świątyni w Fürstenwalde, która w latach 1385 – 1555 była katedrą diecezji lubuskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Powiązania między diecezją lubuską a obecną diecezją zielonogórsko-gorzowską nie są bezpośrednie. To z uwagi na fakt czasowej nieciągłości pomiędzy tymi dwoma strukturami Kościoła rzymskokatolickiego. Za właściwy koniec istnienia biskupstwa lubuskiego uważa się rok 1556, kiedy to na stolicę lubuską dokonano wyboru małoletniego margrabiego Joachima Fryderyka. Z kolei diecezja zielonogórsko-gorzowska została powołana do istnienia w 1992 r. Bezpośrednią jednostką poprzedzającą jej istnienie była diecezja gorzowska, erygowana w 1972 r. przez papieża Pawła VI, który wydał istotną dla nas bullę Episcoporum Poloniae coetus. Jej mocą dokonał reorganizacji i ustanowienia nowej organizacji terytorialnej Kościoła na Ziemiach Odzyskanych, czyli na zachodnich i północnych terenach Polski. Papież erygował wtedy m.in. diecezji gorzowską, wydzielając ją z terenu administracji apostolskiej gorzowskiej. Poprzedzały ją 2 struktury: w pierwszych latach powojennych była to administracja apostolska kamieńska, lubuska i prałatury pilskiej, a w latach 1950-67 – ordynariat gorzowski. Obserwujemy zatem brak ciągłości jurysdykcji kościelnej na przestrzeni od XVI do XX wieku. Sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana, ponieważ w tym czasie dynamicznie rozwijał się protestantyzm na ziemiach zachodnich, a te należały do Brandenburgii. Ponadto dawna diecezja lubuska obejmowała tylko północno-zachodnie tereny obecnej diecezji. Wielokrotnie zmieniały się nie tylko granice krajów, ale też struktur kościelnych. Pomimo wielowątkowości tematu, spróbujmy poszukać przyczyn upadku dawnego biskupstwa lubuskiego.

Losy biskupstwa lubuskiego

Reklama

Protektorem biskupstwa utworzonego w 1124 r. był najpierw Bolesław Krzywousty. Następnie opiekę sprawowali nad nim Piastowie śląscy. Jednak już po 1249 r. prawny zarząd przejęli brandenburscy margrabiowie. Mocno podkreślali swoje prawa do patronatu nad diecezją lubuską królowie polscy – Władysław I Łokietek i Kazimierz III Wielki, którym zależało na odzyskaniu ziem piastowskich położonych nad Odrą i Wartą. Niestety, to się nie udało, a po śmierci króla Kazimierza biskupstwo utraciło polskiego protektora. Diecezja lubuska, choć podlegała zwierzchnictwu metropolii gnieźnieńskiej, przez większość lat znajdowała się na terenach Marchii Brandenburskiej, która dynamicznie się rozwijała na polu gospodarczym i politycznym. Związki z Polską były osłabione przez politykę władców Marchii, którzy kierowali się zasadą podporządkowania sobie instytucji kościelnych. W konsekwencji margrabiowie zostali patronami biskupstwa lubuskiego. Świadczy o tym choćby fakt, że stolicę biskupią w Lubuszu traktowali jako swoje lenno i swobodnie nadawali ją swoim urzędnikom. Na mocy przywileju papieża Mikołaja V z 1447 r. władcy Marchii posiadali prawo nominacji biskupów na stolice diecezji leżące na terenie Marchii. Z roku na rok coraz słabsze były związki biskupstwa lubuskiego z Królestwem Polskim, a umacniała się pozycja margrabiów brandenburskich, którzy na zdobytych terenach, jak na przykład w ziemi lubuskiej, posiadali kompetencje polityczne władców cieszących się pełną zwierzchnością terytorialną. Względem Kościoła mieli większe uprawnienia niż książęta w głębi Rzeszy. Diecezje katolickie funkcjonujące na rządzonych przez nich ziemiach były poddane ich najwyższemu zwierzchnictwu krajowemu i w przeciwieństwie do innych diecezji niemieckich nie były zależne bezpośrednio od cesarza. Z kolei na podstawie prawa marchijskiego biskupi lubuscy należeli do stanów Marchii. Ich osobiste zdolności przyczyniały się do tego, że byli zapraszani przez margrabiów do ich rad, a nawet powierzano im zaszczytny urząd kanclerza Marchii czy powoływano do różnych misji dyplomatycznych. Po 1506 r. roku biskupi lubuscy byli kanclerzami Uniwersytetu Viadrina we Frankfurcie nad Odrą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wiek kresu

Dzieje Kościoła na terenie biskupstwa lubuskiego w XVI wieku były bardzo zawiłe. Różne stany społeczne domagały się odnowy, nie tylko życia kościelnego. Na gruncie życia społecznego doświadczano rozprężenia obyczajów, awanturnictwa i demoralizacji. W życiu Kościoła nastąpiło rozluźnienie reguł zakonnych i odstępstwo od wiary. Odnowy wymagał sposób życia duchownych, a wiele do życzenia pozostawiał ich poziom wykształcenia. Idee Marcina Lutra dotarły na ziemię lubuską dość wcześnie i szybko znalazły podatny grunt. Wielu diecezjan biskupstwa lubuskiego zaczynało się opowiadać za jego naukami. Sprzyjała temu niechęć mieszkańców miast do władz kościelnych. Szczególnie nielubiany był, wybrany w 1490 r. na biskupa lubuskiego, Dietrich Bülow, który skrupulatnie ściągał z mieszczan należności kościelne i podatki. Dopóki żył bp Bülow, zwolennicy Lutra musieli kryć się ze swoimi poglądami. Kolejnym zwierzchnikiem diecezji lubuskiej i zarazem jej ostatnim katolickim biskupem był bp Jerzy von Blumenthal, który piastował ten urząd w latach 1524-50. Znalazł się w wyjątkowo trudnym położeniu. Na terenie Rzeszy szerzyły się idee Lutra. Sytuacja stała się napięta, kiedy w 1535 r. władzę w Marchii objął elektor Joachim II Hektor oraz margrabia Jan z Kostrzyna, którzy byli zwolennikami reformacji. Miasta brandenburskie błyskawicznie oficjalnie przyjmowały protestantyzm, tak, że do 1537 r. gminy protestanckie były założone już we wszystkich miastach marchijskich. W takich okolicznościach bp Jerzy Blumenthal podjął walkę w obronie katolicyzmu.

Obrońca wiary katolickiej

Bp Blumenthal nie mógł zgodzić się z promowaniem idei Marcina Lutra. Przeciwnikiem bp. Jerzego stał się Jan z Kostrzyna, władca Nowej Marchii, czyli prowincji Marchii Brandenburskiej, która za jego rządów stała się niezależnym państwem w ramach Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego. W 1535 r. Jan z Kostrzyna odmówił potwierdzenia zawartego w Halle układu w sprawie obrony wiary katolickiej, a w 1538 r. oficjalnie uznał luteranizm za religię obowiązującą w Nowej Marchii. Wówczas bp Jerzy von Blumenthal z całą mocą wystąpił w obronie katolickiej wiary. Pomogły mu w tym jego przymioty i pełnione wcześniej urzędy. Jerzy urodził się w 1490 r. w rodzinie szlacheckiej. Już w 1507 r. został sekretarzem biskupa lubuskiego Dietricha von Bülowa. W 1513 r. objął urząd dziekana lubuskiego oraz kanclerza Uniwersytetu Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Z wykształcenia był doktorem prawa. Jako biskup diecezji lubuskiej realizował też wolę elektora Joachima I, który pragnął bronić katolicyzmu. Do ważnych zasług biskupa Blumenthala należy zaliczyć to, że oparł się żądaniom protestantów, którzy chcieli likwidacji sanktuarium maryjnego w Górzycy. Bp Jerzy, chcąc zaradzić znacznemu ubożeniu diecezji lubuskiej, musiał podjąć trudną decyzję sprzedaży majątku kościelnego. W 1540 r. nieprzychylny elektor Joachim II wydał ordynację kościelną, a siebie mianował najwyższym zwierzchnikiem Kościoła w Brandenburgii. Ostatnie lata rządów bp. Jerzego upłynęły pod znakiem protestów przeciw samowoli władców Brandenburgii. Biskup starał się bronić dawny porządek kościelny, ale jego sprzeciw z roku na rok był coraz bardziej ignorowany. Kiedy umierał w 1550 r., ziemia lubuska była w większości wyznania luterańskiego. Po Blumenthalu biskupem lubuskim był jeszcze przez 5 lat Jana Horneburg. Kiedy w 1556 r. na jego następcę powołano małoletniego Joachima Fryderyka Hohenzollerna, dokonano sekularyzacji diecezji lubuskiej i nastąpił kres biskupstwa o ponad 400-letniej historii. Dziś, kiedy obchodzimy jubileusz 900-lecia utworzenia biskupstwa lubuskiego, przez pamięć historyczną i związki terytorialne jesteśmy w jakimś stopniu dziedzicami dawnej diecezji.

2024-04-26 18:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncert uwielbienia w Ośnie Lubuskim otworzył wydarzenia jubileuszowe

[ TEMATY ]

diecezja lubuska

900‑lecie diecezji lubuskiej

Artur Błoński

Prowadzącym towarzyszyli muzycy ICON Orkiestra oraz blisko 80-osobowy chór złożony z mieszkańców regionu, m.in. z Ośna Lubuskiego, Rzepina, Słońska, Słubic, czy Sulęcina.

Prowadzącym towarzyszyli muzycy ICON Orkiestra oraz blisko 80-osobowy chór złożony z mieszkańców regionu, m.in. z Ośna Lubuskiego, Rzepina, Słońska, Słubic, czy Sulęcina.

Blisko stuosobowy skład muzyków i sto minut dziękczynienia za obecność chrześcijaństwa i 900-lecie historycznej diecezji lubuskiej na tych ziemiach! Za nami wielki koncert uwielbienia w Ośnie Lubuskim!

W ramach obchodów jubileuszu 900-lecia powstania diecezji lubuskiej w kościele pw. św. Jakuba w Ośnie Lubuskim 20 kwietnia odbył się koncert uwielbienia, który był dziękczynieniem za istnienie diecezji lubuskiej oraz za fundamenty wiary katolickiej na naszych ziemiach. Koncert poprowadzili Hubert Kowalski, oraz Leopold Twardowski i Jakub Tomalak, znani muzycy i kompozytorzy, którzy od wielu lat organizują tego rodzaju koncertu w naszej diecezji. Towarzyszyli im muzycy ICON Orkiestra oraz blisko 80-osobowy chór złożony z mieszkańców regionu, m.in. z Kostrzyna nad Odrą, Ośna Lubuskiego, Rzepina, Słońska, Słubic, czy Sulęcina.
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Chrzciciel de la Salle

[ TEMATY ]

św. Jan de la Salle

Peter Potrowl (talk)/pl.wikipedia.org

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Pomnik Jana Chrzciciela de la Salle w kościele pod tym wezwaniem w Paryżu

Urodził się w Reims 30 kwietnia 1651 r. w podupadłej rodzinie książęcej jako najstarszy z jedenaściorga rodzeństwa. W wieku 27 lat przyjął święcenia kapłańskie.

Trzy lata potem na uniwersytecie w Reims zdobył doktorat z teologii (1680 r.). Zaraz po święceniach otrzymał probostwo. Powierzono mu także kierownictwo duchowe nad szkołą i sierocińcem, prowadzonym przez Siostry od Dzieciątka Jezus. Jan postarał się w Rzymie o zatwierdzenie zakonu tychże sióstr. Bardzo bolał nad losem setek sierot, pozbawionych zupełnie pomocy materialnej i duchowej. Gromadził ich na swej plebanii, której część zamienił na internat. Następnie na użytek biednych dzieci oddał swój rodzinny pałac, a za pieniądze parafialne i otrzymane od pewnej zamożnej kobiety zakupił obszerny dom. Ludzie, którzy pomagali Janowi z czasem utworzyli zgromadzenie zakonne pod nazwą Braci Szkolnych. Za jego początek przyjmuje się datę 24 czerwca 1684 roku. Utworzył wiele typów szkół: podstawowe, wieczorowe, niedzielne, zawodowe, średnie, seminaria nauczycielskie. Nauka w nich odbywała się w języku ojczystym i była bezpłatna. Na polu pedagogiki Jan ma więc poczesne miejsce. W jego szkołach na pierwszym miejscu był język ojczysty, a nie wszechwładna łacina. Zniósł często stosowane w szkołach kary fizyczne W roku 1681 powstała pierwsza szkoła założona przez św. Jana w Reims (1681 r.), kolejna powstała w Paryżu (1688 r.), potem w Lyonie, w Rouen itd. W sto lat potem cała Francja była pokryta szkołami lasaliańskimi. Do rewolucji francuskiej (1789 r.) w samej Francji zgromadzenie miało 126 szkół i ponad 1000 członków. Dzisiaj Bracia Szkolni mają swe szkoły w prawie 90 krajach. Jan de la Salle zostawił po sobie bezcenne pisma. Najwybitniejsze z nich to: „Zasady dobrego wychowania”, które doczekało się ponad 200 wydań; nadto „Rozmyślania”, „Wskazania, jak prowadzić szkoły” i „Obowiązki chrześcijanina”. Bezcenne dla poznania ducha lasaliańskiego są także jego listy. Jan zmarł po krótkiej chorobie 7 kwietnia 1719 r. Beatyfikował go Leon XIII w 1888 r. On też wyniósł go uroczyście do chwały świętych w roku 1900. Pius XII ogłosił św. Jana de la Salle patronem nauczycieli katolickich (1950 r.). Ciało św. Jana, zbezczeszczone w czasie rewolucji francuskiej w roku 1793, dla bezpieczeństwa przeniesiono do Belgii, a w roku 1937 złożono przy domu generalnym zakonu w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ogłoszono temat tegorocznych obchodów Światowego Dnia Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego

2025-04-07 13:28

[ TEMATY ]

Watykan

Adobe Stock

„Ziarna pokoju i nadziei" - to ogłoszony dziś przez Dykasterię do spraw Służby Integralnemu Rozwojowi Człowieka temat tegorocznych obchodów Światowego Dnia Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego. Jak zaznaczono temat ten wybrał Ojciec Święty.

W opublikowanym z tej okazji komunikacie przypomniano, że Czas dla Stworzenia to ekumeniczna inicjatywa, która staje się zwyczajem i ma miejsce w dniach od 1 września do 4 października. Tematem przewodnim edycji 2025, roku jubileuszowego i dziesiątej rocznicy publikacji encykliki „Laudato si'", jest „pokój ze stworzeniem”, a jako biblijny tekst odniesienia dla tej inicjatywy został wybrany fragment z proroka Izajasza 32,14-18. Jak podkreśla Magisterium papieża Franciszka i jego bezpośrednich poprzedników, związek między pokojem a troską o stworzenie jest bardzo ścisły (por. Orędzia na Światowy Dzień Pokoju 1990 i 2010). Podobnie ścisły jest związek między wojną i przemocą z jednej strony, a degradacją wspólnego domu i marnotrawieniem zasobów (niszczenie i zbrojenia) z drugiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję