Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Spotkanie z liderkami KGW

Było to pierwsze spotkanie w takim gronie. 20 kwietnia liderki KGW obradowały w Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu.

Niedziela sosnowiecka 18/2024, str. III

[ TEMATY ]

Sosnowiec

Mikołaj Wójtowicz

Uczestniczki spotkania w sosnowieckiej Kurii Diecezjalnej

Uczestniczki spotkania w sosnowieckiej Kurii Diecezjalnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zjazd był poświęcony wypracowaniu modeli działań, które pozwolą Kołom Gospodyń Wiejskich zaangażować się w działania na szczeblu diecezjalnym. Dotychczas koła były obecne jedynie na wydarzeniach o charakterze parafialnym. Teraz ma się to zmienić.

Uczestniczki spotkania przywitał ks. Mariusz Karaś, kanclerz, który zapoznał przybyłe panie z działalnością kurii. Ksiądz kanclerz przypomniał również, że diecezja sosnowiecka to dwa województwa, różne środowiska i regiony historyczne, które czasami jeszcze wymagają konsolidacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Diecezja sosnowiecka jako pierwsza w Polsce już w 2018 r. powołała kapelana KGW. Od 2022 r. tę funkcję pełni ks. Grzegorz Nalepa. – Koła są wielkim potencjałem w parafiach wiejskich i podmiejskich. To potencjał osobowy, ponieważ te same osoby angażują się także w życie parafialne, przynależą do kół różańcowych oraz prowadzą działalność na rzecz danej społeczności – podkreślił ks. Grzegorz Nalepa. Zaproponował również, aby spotkania organizować także na szczeblu dekanalnym i brać udział w wydarzeniach nie tylko w parafii. Pozwoli to zaprezentować działalność kół np. na Placu Papieskim z okazji 25. rocznicy wizyty Jana Pawła II w Sosnowcu. Reprezentowana będzie nie tylko dana społeczność, przedstawione zostaną regionalne produkty, ale również znajdzie się okazja do tego, aby dawać świadectwo swojej wiary i tożsamości.

Reklama

Na terenie diecezji działania Kół Gospodyń Wiejskich koordynować będzie Lidia Dobrowolska z Sulisławic (gm. Wolbrom), która przedstawiła konkretne propozycje i zachęciła panie do dzielenia się własnymi pomysłami. W planach jest tworzenie dziecięcych kół wiejskich, organizowanie wyjazdów do Brukseli, czy nawet wyjazdy integracyjne pozwalające na znalezienie wsparcia duchowego i psychologicznego. W bliższej perspektywie zorganizowane ma zostać szkolenie z uzyskiwania środków finansowych, pisania projektów i dofinansowań unijnych, także w zakresie krzewienia dziedzictwa kulturowego. Dziedzina ta obejmuje m.in. szerzenie kultury chrześcijańskiej. Spotkania mają mieć charakter weekendowy. Planowane są w Domu „Szilo” w Czeladzi.

W czasie spotkania panie z KGW podjęły decyzję o konkursie na najsmaczniejszą kremówkę papieską. Zmagania będą mieć miejsce w czasie diecezjalnych obchodów rocznicy wizyty papieża w Sosnowcu. Uczestniczyć w nich będą koła z terenu diecezji, a specjalna komisja dokona oceny.

Jak tłumaczy Lidia Dobrowolska, koła gospodyń na wsi to rodzaj jednostki kulturalno-oświatowej. Są one w dużej mierze odpowiedzialne za rozwój intelektualny, integrację i różne formy społecznego zaangażowania mieszkańców. Z tego powodu koła podejmować będą działania w zakresie krzewienia dziedzictwa narodowego, tradycji i edukacji. – Chodzi o wzmocnienie elementu wiary oraz rodziny. W kołach działają babcie, mamy, dzieci, wnuki. Czasami są to trzy, a czasami nawet cztery pokolenia. Chodzi o to, aby działalność kół została zauważona w szerszym spektrum. Będzie to możliwe dzięki odpowiedniej koordynacji działań na szczeblu diecezjalnym – podsumowała Lidia Dobrowolska.

2024-04-26 18:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Policyjna modlitwa w Sosnowcu

Niedziela sosnowiecka 30/2024, str. I

[ TEMATY ]

Sosnowiec

Jarosław Ciszek

We Mszy św. uczestniczyli przedstawiciele Policji

We Mszy św. uczestniczyli przedstawiciele Policji

– Nie bójcie się podejść dziś do policjantów, uścisnąć im rękę, powiedzieć dobre słowo i podziękować. Oni bardzo tego potrzebują – zachęcał 14 lipca ks. Mariusz Karaś.

Tego dnia w kościele św. Barbary w Sosnowcu kanclerz Kurii i diecezjalny kapelan Policji sprawował Mszę św. w intencji sosnowieckich funkcjonariuszy. – Dziś w tym kościele chcemy wam, sosnowieccy policjanci, podziękować za służbę i pracę w tych niełatwych czasach. Nie mamy wpływu na wasze wyszkolenie i wyposażenie – te rzeczy określają skomplikowane procedury i przetargi. Możemy jednak zatroszczyć się o policyjnego ducha. Naszą modlitewną pamięcią otaczamy tych, którzy wybrali służbę w Policji: sosnowieckich policjantów i policjantki, także tych, którzy są na emeryturze i tych, którzy już odeszli z tego świata – podkreślił w kazaniu ks. Karaś.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Komunikat po spotkaniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP

Po raz kolejny członkowie i konsultorzy Komisji jednogłośnie wyrazili stanowisko podtrzymujące sprzeciw wobec działań i wypowiedzi płynących z Ministerstwa Edukacji Narodowej odnośnie do ograniczeń i utrudnień w nauczaniu religii w szkołach - czytamy w komunikacie po spotkaniu Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się 28 maja br.

Członkowie i konsultorzy Komisji z aprobatą przyjęli wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja br., który orzekł, że przepisy wyłączające ocenę z religii ze średniej ocen są niezgodne z Konstytucją. „Jednocześnie oczekuje się na rozpatrzenie przez Trybunał Konstytucyjny wniosku złożonego przez Konferencję Episkopatu Polski w związku z wprowadzonymi zmianami redukcji wymiaru godzin lekcji religii i ich umieszczania w planie bezpośrednio przed i po obowiązkowych zajęciach” - czytamy w komunikacie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję