Chcieliśmy stać się bankiem informacji na temat tego, co dobrego dzieje się w zakresie duszpasterstwa z młodzieżą – mówi ks. dr Zbigniew Kucharski, dyrektor Młodzieżowej Agencji Informacyjnej MAIKA. Duchowny jest przekonany o konieczności rozwijania mediów katolickich dla młodzieży.
Ksiądz Zbigniew ma wieloletnie doświadczenie prowadzenia i realizowania konferencji prasowych na skalę diecezji i na skalę kraju. Prowadził też audycje Czas wzrastania w Radiu Maryja oraz reżyserował Westerplatte Młodych w Telewizji Trwam. – Miałem poczucie, że trzeba tworzyć świadome i celowe media komunikujące się z młodzieżą – mówi ks. Kucharski. Zauważył, że na konferencje prasowe dotyczące spraw młodzieży przychodzili ludzie mediów dla dorosłych. Stąd pomysł, aby w jednym miejscu umieszczać przykłady dobrych inicjatyw w duszpasterstwie młodzieży z terenu całej Polski. Dzięki temu mają do nich dostęp ludzie młodzi. Tak narodziła się MAIKA.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– Do momentu powstania Młodzieżowej Agencji Informacyjnej nie było portalu internetowego dedykowanego młodzieży, na którym byłyby umieszczane informacje z całego kraju – wyjaśnia ks. Zbigniew Kucharski. MAIKA początkowo była osadzona przy Katolickim Stowarzyszeniu Młodzieży diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. Później stała się spółką, którą formalnie przejęła nasza diecezja, na wzór innych mediów. Przykładowo Niedziela jest związana z archidiecezją częstochowską, a Gość Niedzielny z archidiecezją katowicką. – Nie wszyscy wiedzą, że w czasach przedwojennych KSM był założycielem i właścicielem klubu piłkarskiego, który dziś znany jest jako Lech Poznań. Wcześniej był to klub Lutnia Dębiec czy Kolejorz. Klub rozwijał się tak dynamicznie, że organizacyjnie zaczęło to przerastać Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży. Klub piłkarski musiał się wydzielić i usamodzielnić – wyjaśnia ks. Kucharski. – To samo zrobiliśmy z MAIKĄ. Jej funkcjonowanie trzeba było przenieść do diecezji, ponieważ przerastało to możliwości młodzieży.
Ksiądz Zbigniew Kucharski, jako dyrektor spółki medialnej, zajmuje się obecnie budowaniem środowiska wokół mediów młodzieżowych. – Chodzi nam o pokazywanie tego, co dobre i pożyteczne. Nie chcieliśmy budować działalności medialnej, która byłaby kolejnym głosem w sporach i tarciach światopoglądowych – mówi. Na bazie doświadczeń Młodzieżowej Agencji Informacyjnej powstała Ekomaika, czyli Ekologiczna Agencja Informacyjna. To również ogólnopolski projekt, który zakłada obecność Kościoła w wielu ważnych dziś tematach. – Wszystko zbiegło się bardzo ciekawie. W 2015 r. bp Tadeusz Lityński został delegatem KEP ds. duszpasterstwa pracowników leśnictwa, gospodarki wodnej i ochrony środowiska. W tym czasie z zespołem KSM-u tworzyłem na poziomie kraju różne projekty związane z ekologią – wyjaśnia duchowny. – We współpracy z bp. Tadeuszem został utworzony zespół Laudato si przy Radzie KEP ds. społecznych, którego bp Lityński został przewodniczącym, a ja sekretarzem. W przeciągu kilku miesięcy już w 32 diecezjach powołano diecezjalnych duszpasterzy „Laudato si” – dodaje.
Dla ks. Kucharskiego ekologia to istotny temat, ale też przestrzeń do głoszenia Ewangelii. – Sprawy ekologii to sprawy, które dotyczą nie tylko pojedynczych osób, ale całego społeczeństwa. W każdym domu musi być segregacja śmieci. Każdą firmę dotyczą kwestie ekologii. W pewnym sensie ekologia jest modna: dużo młodzieży interesuje się tym tematem. To kapitalna sytuacja, aby z punktu widzenia teologii stworzenia mówić o Bogu Stworzycielu – podkreśla ks. Zbigniew Kucharski. Dzięki rozwojowi agencji informacyjnej Ekomaika, głos Kościoła w sprawach ekologii pojawia się w przestrzeni publicznej. – Jesteśmy obecni na różnych spotkaniach, na których nigdy nie było przedstawicieli Kościoła – zaznacza duchowny.