Reklama

Wiadomości

Zbudujmy port w Świnoujściu

Pomimo protestów niemieckich ekologów rząd Donalda Tuska deklaruje kontynuację budowy portu kontenerowego w Świnoujściu.

Niedziela Ogólnopolska 7/2024, str. 34

[ TEMATY ]

Świnoujście

ZMPSiŚ

Wizualizacja portu kontenerowego w Świnoujściu

Wizualizacja portu kontenerowego w Świnoujściu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdańsk już teraz jest w pierwszej dziesiątce największych portów przeładunkowych w Europie. Mimo jednak ciągłej rozbudowy i inwestycji w infrastrukturę nabrzeżną oraz transportową nadal się zdarza, że statki muszą stać po kilka dni w korkach. Obok zboża, węgla i paliw płynnych port w Gdańsku przekodowuje ponad 2 mln kontenerów (TEU), a Gdynia – 1 mln TEU. W 2022 r. porty przyniosły 58 mld zł zysku do budżetu państwa z cła, VAT i akcyzy. Potencjał jest znacznie większy, dlatego potrzebne są nie tylko dalsza rozbudowa portów, ale też całkowicie nowe inwestycje, takie jak budowa głębokowodnego portu kontenerowego w Świnoujściu na 2 mln TEU.

Protesty Niemców

Nowej inwestycji tuż przy naszej zachodniej granicy obawiają się Niemcy, bo Świnoujście stanie się konkurencją m.in. dla portu w Hamburgu, któremu może odebrać wpływy z przeładunku, opłat celnych i podatków. Jak to zwykle bywa w przypadku tego typu sporów, nie używa się wprost argumentów ekonomicznych, ale powołuje się na względy środowiskowe. Aktywiści z organizacji Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV) w listopadzie ub.r. złożyli odwołanie w polskim sądzie administracyjnym, kwestionując prawidłowość decyzji środowiskowych wydanych przez polskie urzędy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krytyka powstania polskiego portu kontenerowego należy też do stałego programu niemieckiej poseł do europarlamentu Hannah Neumann z Partii Zielonych. – Od dawna jestem zaangażowana w krytyczną ocenę skali tego dużego projektu, który miałby wpływ na wiele europejskich obszarów chronionych. Już w marcu 2022 r. wraz z europosłem Helmutem Scholzem opublikowałam opracowanie na temat wpływu portu kontenerowego na środowisko. Zadałam Komisji Europejskiej pisemne pytanie w sprawie rzekomego finansowania toru wodnego przez UE, a także zapytałam o tę kwestię unijnego komisarza ds. środowiska Virginijusa Sinkevičiusa – podkreśla Neumann. Jej zdaniem, strategicznym błędem było to, że rząd federalny w Berlinie nie skorzystał z prawa do sprzeciwu.

Reklama

Miliony kontenerów

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Rafał Jaśkowski informuje, że projekt portu kontenerowego został szeroko skonsultowany w kraju i na arenie międzynarodowej, m.in. ze stroną niemiecką, zarówno pod względem merytorycznych rozstrzygnięć, jak i pod względem środowiskowym. Jego zdaniem, głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych w sektorze morskim w Polsce. – Podejmowane są kolejne działania na rzecz realizacji tej inwestycji, za sprawą której powstanie w świnoujskim porcie morskim nowoczesny terminal kontenerowy typu „hub”, zdolny do obsługi największych jednostek pływających na Bałtyku – podkreśla Jaśkowski.

Urząd Morski w Szczecinie już ogłosił przetargi na tor podejściowy do Świnoujścia i falochron dla głębokowodnego terminala kontenerowego, a pierwsze statki będą mogły wpłynąć tu za 6-7 lat. Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma przyjmować największe kontenerowce, jakie mogą wejść na Bałtyk, o długości nawet 400 m. Jeden statek to nawet 24 tys. TEU, czyli tyle, ile może zabrać 12 tys. ciężarówek. Roczny przeładunek portu natomiast docelowo będzie mógł obsłużyć 2 mln kontenerów.

Militarne bezpieczeństwo

Port rocznie będzie przynosił setki milionów złotych zysków z przeładunków oraz kolejne miliardy z cła i podatków do budżetu państwa. Świnoujście będzie miało także znaczenie militarne, bo obecna największa infrastruktura portowa w Polsce jest tak usytuowana, jakbyśmy nadal mieli kilkadziesiąt kilometrów wybrzeża – jak w czasach II RP. Porty w Gdańsku, Gdyni i, niestety, główny port Marynarki Wojennej znajdują się w bezpośredniej strefie rażenia z obwodu królewieckiego. Dopiero teraz terminal głębokowodny w Świnoujściu będzie mógł zastąpić niemiecki port w Bremerhaven, przez który dziś realizowane są transporty wojskowe na flankę wschodnią NATO. Nowy port zmieni więc architekturę militarnego bezpieczeństwa Polski na wypadek wojny z Rosją.

2024-02-13 13:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

A zatem – do Świnoujścia!

Niedziela Plus 30/2023, str. VII

[ TEMATY ]

Świnoujście

Adam Szewczyk

Łączna długość tunelu wraz z drogami dojazdowymi wynosi ok. 3,2 km

Łączna długość tunelu wraz z drogami dojazdowymi wynosi ok. 3,2 km

Spotykamy się dzisiaj, aby dokonać uroczystego otwarcia tak potrzebnego i długo wyczekiwanego tunelu – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Przez dziesięciolecia mieszkańcy oraz odwiedzający Świnoujście mogli korzystać wyłącznie z uciążliwej przeprawy promowej. Teraz przejazd tunelem między wyspami zajmie ledwie kilka minut. To podziemne połączenie drogowe jest najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – jego długość wynosi 1484 m.

CZYTAJ DALEJ

Tragiczny stan mentalności Polaków w odniesieniu do alkoholu - komentarz bp. Tadeusza Bronakowskiego

2024-05-06 14:26

[ TEMATY ]

alkohol

bp Bronakowski

Adobe Stock

Stan mentalności Polaków w odniesieniu do alkoholu jest tragiczny - stwierdza bp Tadeusz Bronakowski. W komentarzu dla KAI przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych krytykuje samorządy za nie korzystanie z narzędzi umożliwiających ograniczenia w nocnym handlu alkoholem. Odnosi się też do policyjnego bilansu majówki na polskich drogach. - Obudźmy się wreszcie jako naród i popatrzmy na sprawę trzeźwości jako na polską rację stanu - apeluje biskup.

Bp Bronakowski wskazuje na brak konsekwencji oraz nierespektowanie wyników badań naukowych dotyczących uzależnień, zwłaszcza alkoholowych. Apeluje także: “Przeznaczajmy pieniądze na to, co nas wzmacnia i rozwija, a nie na alkohol - środek psychoaktywny, który niszczy nasze rodziny, zdrowie, pomyślność, który tak często zabija”.

CZYTAJ DALEJ

Osoby z niepełnosprawnościami na ulicach Milicza

2024-05-06 17:02

ks. Łukasz Romańczuk

Było kolorowo, z balonami i transparentami

Było kolorowo, z balonami i transparentami

W ramach Tygodnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną ulicami Milicza przeszedł pochód. Wzięło w nim udział wiele osób, które poprzez swój udział chciały pokazać, że każdy człowiek niezależnie od swojego stanu zdrowia jest cenny, wartościowy i potrzebny.

Pochód rozpoczął się przy Milickim Stowarzyszeniu Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych przy ul. Kopernika. Wzięło w nim udział wiele dzieci i młodzieży w pobliskich szkół, a także osoby związane z MSPDION na czele z Alicją Szatkowską, która od ponad 30 lat pełni funkcję prezesa MSPDION wspierając swoją działalnością osoby niepełnosprawne. Obecny był także europoseł Jarosław Duda, Ewelina Lisowska, piosenkarka i ambasadorka MSPDION, Paweł Parus, dotychczasowy pełnomocnik Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds. Osób Niepełnosprawnych, Andrzej Biały, wójt Gminy Krośnice, a cały pochód prowadził Wojciech Piskozub, burmistrz-elekt miasta i gminy Milicz.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję