Reklama

Wiadomości

Krokodyle od bezpieczeństwa

Dbamy o bezpieczeństwo na drogach i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji – mówi główny inspektor ruchu drogowego dr inż. Alvin Gajadhur.

Niedziela Ogólnopolska 35/2023, str. 40-41

Archiwum GITD

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Grzybowski: Już się przyzwyczailiśmy do widoku inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego na drogach, ale proszę przypomnieć, skąd się wziął pomysł na powołanie instytucji, którą Pan kieruje?

Dr inż. Alvin Gajadhur: W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej był wymóg, aby powstała formacja, która będzie dbała o bezpieczeństwo w transporcie drogowym i specjalizowała się w kontrolach przewozu rzeczy i osób. Wcześniej tego typu kontrole były sporadyczne. Była, oczywiście, policja, ale kontrolowała głównie samochody osobowe.

Reklama

Jakie są główne cele Inspekcji Transportu Drogowego?

Są dwa zasadnicze: zapewnienie bezpieczeństwa i zabezpieczenie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym. Zajmujemy się kontrolą ciężkiego transportu – zarówno ciężarówek, jak i autobusów, czyli przewozem towarów i osób, a w przypadku zarobkowego przewozu osób (czyli taksówek i tzw. przewozów na aplikacje) – także aut mniejszych. Zakres kontroli w przypadku towarów jest bardzo szeroki: sprawdzamy przewóz towarów niebezpiecznych, zwierząt, odpadów, artykułów, które szybko się psują. Sprawdzamy wagę ciężarówek, a także kontrolujemy czas pracy kierowców. Te dwa ostatnie elementy wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bo zarówno przemęczony kierowca, jak i przeładowane auto oznaczają dodatkowe ryzyko dla innych poruszających się po drogach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Częściej sprawdzane są autokary czy ciężarówki?

Autokary to ok. 10% ogólnej liczby naszych kontroli, choć okresowo, w czasie wakacyjnym, pielgrzymkowym, ta liczba rośnie. Oznacza to większą świadomość u tych, którzy proszą o nasze kontrole.

„Koledzy, uważajcie – krokodylki suszą”. To od pewnego czasu też działania Inspekcji?

W 2011 r. przyjęliśmy dodatkowe zadania, m.in. nadzór nad automatycznym systemem kontroli ruchu drogowego – siecią fotoradarów, odcinkowych pomiarów średniej prędkości, rejestratorów tzw. przejazdu na czerwonym na skrzyżowaniach. Kolejnym zadaniem jest kontrola szczelności poboru opłat za poruszanie się po płatnych odcinkach dróg – kiedyś tzw. system viaTOLL, teraz e-TOLL. W nasze struktury włączyliśmy też Biuro ds. Transportu Międzynarodowego, które m.in. wydaje licencje na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Można zatem powiedzieć, że jesteśmy też regulatorem rynku transportowego. Dbamy o bezpieczeństwo na drogach i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji.

Reklama

Czy Państwa działania wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Oceniamy to m.in. wskaźnikiem liczby ofiar śmiertelnych. Inspekcja w tym zakresie jest w swoistym łańcuchu działań prowadzonych przez różne instytucje, własnych kontroli, działań policji i innych służb oraz instytucji, w tym Ministerstwa Infrastruktury, zdecydowanej poprawy jakości infrastruktury drogowej oraz zmian legislacyjnych. Rok 2022 był najbezpieczniejszy w naszej historii. Po raz pierwszy liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej 2 tys. Przypomnę, że pod koniec lat 90. ubiegłego wieku było to ponad 7 tys. ofiar rocznie.

W jaki sposób Państwa praca wpływa na rynek usług transportowych?

Kiedy powstawała Inspekcja, zdania w „branży” transportowej były podzielone. Część przewoźników była „za”, część obawiała się naszych działań. Teraz te głosy są w większości pozytywne. Przypomnę, że nasze działania w ok. 50% kierujemy w stronę przewoźników zagranicznych, aby nie stosowali nieuczciwych praktyk, przez co chronimy polski rynek transportowy.

Słyszałem, że także biura pielgrzymkowe zwracają się do Państwa o sprawdzenie autokarów przed wyruszeniem w drogę.

Od 20 lat w ramach akcji „Bezpieczny autokar” prowadzimy systematyczne kontrole autokarów turystycznych, także tych wykorzystywanych do ruchu pielgrzymkowego, zarówno w kraju, jak i zmierzających do zagranicznych sanktuariów. Zachęcam organizatorów, ale też pielgrzymów do kontaktu z naszymi strukturami wojewódzkimi. Zawsze służą swoją pomocą.

Gorący temat: odpady?

Oczywiście, zajmujemy się tym problemem we współpracy z Inspekcją Ochrony Środowiska. Sprawdzamy wymagane dokumenty podczas przewozu, kontrolujemy tzw. transgraniczne przemieszczanie odpadów. A w przypadkach naruszeń – zatrzymujemy takie transporty.

Reklama

Ważnym tematem, jaki Inspekcja realizuje, jest edukacja. Kogo chcą Państwo szkolić, na co wpływać?

Staramy się działać jak najszerzej, choć nasze akcje kierujemy głównie do najmłodszych. Realizowany od lat projekt edukacyjny „Bezpieczna szkoła krokodylka Tirka” jest doskonale znany w środowisku szkolnym. To już tysiące spotkań, w trakcie których przez zabawę, quizy, zagadki uczymy dzieci, jak zachowywać się na drodze, aby było to zachowanie bezpieczne; jak przechodzić przez jezdnię, jak zachowywać się na rowerze, ale też jak korzystać ze zbiorowej komunikacji. W trakcie zajęć wykorzystujemy mobilne miasteczka ruchu drogowego, gdzie dzieci w praktyce poznają zasady ruchu drogowego, oczywiście, na swoim poziomie. Aby uatrakcyjnić te spotkania, przekazujemy uczestnikom pakiety edukacyjne – zestawy materiałów odblaskowych. Dzieci po naszych zajęciach stają się promotorami – nauczycielami bezpieczeństwa wśród swoich najbliższych, często rodziców. Od lat w tych spotkaniach uczestniczyły także znane osoby życia publicznego. Nie tylko związane z naszym resortem, jak chociażby minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, ale i sportowcy, m.in. Adam Małysz, Urszula Radwańska. Wielkim zaszczytem i wsparciem dla nas jest uczestnictwo w tych spotkaniach pierwszej damy – Agaty Kornhauser-Dudy.

Czy dużo szkoleń zaplanowali Państwo jeszcze w tym roku?

W ramach realizowanego w tym roku projektu, który uzyskał dofinansowanie z Funduszy Europejskich, organizujemy zajęcia stacjonarne oraz on-line w 250 szkołach dla 15 tys. dzieci. Do tego zaplanowaliśmy kilka pikników w popularnych miejscowościach wakacyjnych.

Programy szkoleniowe kierują Państwo nie tylko do dzieci.

Mamy programy szkoleniowe dla seniorów, którzy stają się coraz bardziej aktywni w różnych inicjatywach. Spotykamy się w domach seniora i staramy się przekazywać również naszym nestorom niezbędną wiedzę. W ubiegłym roku zainaugurowaliśmy akcję: „Szanuj zasady, chroń życie”, skierowaną do młodzieży licealnej, która albo już zdobyła prawo jazdy, albo za chwilę zamierza zdobyć uprawnienia. W spotkaniach z tą grupą wiekową wykorzystujemy bardzo mocny przekaz. Młodzież, która zadeklaruje uczestnictwo, spotyka się z nami za murami więzienia. Już samo miejsce jest często dla uczestników pierwszym wstrząsem. Oczywiście, jest pogadanka o bezpieczeństwie ruchu drogowego, ale punktem kulminacyjnym jest spotkanie z więźniem, który spowodował wypadek śmiertelny. I ta opowieść o tragedii, do której doprowadził, oraz tej osobistej – często przekreśleniu dalszego normalnego życia – jest dla młodzieży bardzo silnym doświadczeniem.

I trafia to do młodzieży?

Bardzo mocno i głęboko. Często słyszę, że spotkanie z osadzonym przynosi większy i skuteczniejszy efekt niż wiele godzin wykładów i pogadanek.

Mieli Państwo okazję złożyć wizytę w Watykanie.

Motywem przewodnim tego spotkania była właśnie edukacja. Ojcu Świętemu spodobało się to, że nie tylko kontrolujemy i egzekwujemy przepisy, ale że bardzo dużo pracy wkładamy w edukację, w ciągłe przypominanie: „Nie zabijaj”. Franciszek przyjął nas bardzo miło, podpisał się na naszej kamizelce odblaskowej, poświęcił radiowóz i z uśmiechem spotkał się z naszą maskotką – krokodylkiem Tirkiem. Dla nas była to wizyta, która zostanie w naszej pamięci na całe życie.

2023-08-22 12:40

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patronka emigrantów

Niedziela Ogólnopolska 51/2023, str. 20

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

Franciszka Ksawera Cabrini

Franciszka Ksawera Cabrini

Zostawiła po sobie wielkie dzieło pomocy emigrantom w Stanach Zjednoczonych.

Franciszka urodziła się w Lombardii, w rodzinie Augustyna Cabrini i Stelli Oldini. Kiedy miała 20 lat, w jednym roku utraciła oboje rodziców. Ukończyła studia nauczycielskie i przez 2 lata pracowała w szkole. Poczuła powołanie do życia zakonnego, jednak z powodu słabego zdrowia nie przyjęto jej ani u sercanek, ani u kanonizjanek. Wstąpiła więc do Zakonu Sióstr Opatrzności (opatrznościanki), u których przebywała 6 lat (1874-80). Gdy miała 27 lat, została przełożoną tego zakonu. Jej pragnieniem była praca na misjach, dlatego 14 listopada 1880 r. wraz z siedmioma towarzyszkami założyła Zgromadzenie Misjonarek Najświętszego Serca Jezusowego, którego celem była praca zarówno wśród wierzących, jak i niewierzących. Podczas spotkania z bp. Scalabrinim Franciszka usłyszała o losie włoskich emigrantów za oceanem. Papież Leon XIII zachęcił ją, by tam podjęła pracę ze swoimi siostrami. W Stanach Zjednoczonych siostry pracowały w oratoriach, więzieniach, w katechizacji, szkolnictwie parafialnym, posługiwały chorym. W 1907 r zgromadzenie uzyskało aprobatę Stolicy Apostolskiej. Franciszka Ksawera zmarła cicho w Chicago. Zostawiła po sobie wielkie dzieło pomocy emigrantom. W chwili jej śmierci zgromadzenie miało 66 placówek i liczyło 1,3 tys. sióstr.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: Sąd zgodził się na zmianę płci metrykalnej 13-letniego dziecka

2025-12-22 07:13

[ TEMATY ]

płeć

zmiana płci

Adobe Stock

Dyskusję we Włoszech wywołała decyzja sądu, który zgodził się na zmianę płci metrykalnej 13-letniego dziecka, przechodzącego tranzycję. To najmłodsza osoba w kraju, wobec której zapadło postanowienie o takiej korekcie aktu urodzenia. Wnioskowali o to rodzice. Czy to nie jest szaleństwo?

Lokalna gazeta „Il Resto del Carlino”, a za nią poniedziałkowa włoska prasa opisała przypadek rodziny z prowincji La Spezia w Ligurii, w której urodziły się dwie dziewczynki.
CZYTAJ DALEJ

Śląskie: Akcja ratownicza w kopalni Pniówek, brak kontaktu z dwoma pracownikami

2025-12-22 19:46

[ TEMATY ]

kopalnia

Katowice

pixabay.com

Alarm

Alarm

Akcję ratowniczą podjęto w poniedziałek pod wieczór po zdarzeniu w kopalni Pniówek - przekazał PAP rzecznik Jastrzębskiej Spółki Węglowej, do której należy zakład, Wojciech Sury. Jak zaznaczył, nie ma dotąd kontaktu z dwoma pracownikami.

- O godz. 17.10 w przodku N-9, na poziomie 830 metrów pod ziemią, doszło do zdarzenia, w wyniku którego utracono kontakt z dwoma pracownikami. W miejscu tym pracowało łącznie 10 górników — ośmiu zostało bezpiecznie ewakuowanych, natomiast z dwoma nadal nie ma kontaktu. Natychmiast po zdarzeniu podjęto akcję ratowniczą - poinformował rzecznik JSW.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję