Po raz trzeci małopolscy uczniowie zostali zaproszeni do udziału w konkursie „Młody Felietonista”, którego celem jest uświadomienie i zrozumienie znaczenia pojęcia wolności i jego wpływu na istnienie niepodległego państwa, a także kształtowanie zarówno umiejętności argumentowania swojego stanowiska, jak i kształtowania postaw obywatelskich w poczuciu odpowiedzialności za ojczyznę.
Inspirujące tematy
Pomysłodawca i organizator – małopolska kurator oświaty zaproponowała do wyboru następujące tematy:
Pomóż w rozwoju naszego portalu
– Jak rozumieć dzisiaj słowa Świętego Jana Pawła II: „Każdy z Was, młodzi Przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte, jakiś wymiar zadań, które trzeba podjąć i wypełnić, jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć, jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić, nie można zdezerterować. Wreszcie, jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte. Utrzymać i obronić, w sobie i wokół siebie, obronić dla siebie i dla innych”.
– Żołnierzu Niezłomny! Stojąc nad Twoją mogiłą chcę Ci powiedzieć…
– „Tak wielka jest potęga prawdy, że broni sama siebie samą oczywistością”. Zgadzasz się z Seneką?
Reklama
Na uroczysty finał, zorganizowany w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, wraz z laureatami i wyróżnionymi uczniami przyjechali ich nauczyciele – poloniści, a niejednokrotnie także rodzice. Gości powitała dyr. biblioteki Anna Piotrowska, zwracając ich uwagę m.in. na przygotowane specjalnie z myślą o twórczych uczniach wystawki książek i zachęcając do korzystania z bogatej oferty biblioteki.
Utalentowani uczniowie
– Jestem zachwycona waszymi pracami – powiedziała organizatorka konkursu, witając gości. Przyznała, że czytając wspólnie z panią Ewą Włodarczyk (także obecną na finale) konkursowe prace, były pod wrażeniem samodzielnego myślenia autorów. – Wasze przemyślenia są cenne, bo napawają nas nadzieją na to, że przyszła Polska będzie pełna pięknych ludzi – powiedziała pani kurator i zaznaczyła: – Jeżeli młodzi ludzie będą potrafili tak odpowiedzialnie myśleć o sobie, o rodzinie, o ojczyźnie i tak odważnie formułować swoje myśli, to z nadzieją patrzymy w przyszłość. Dziękując za nadesłane prace, Barbara Nowak dodała: – Gratuluję nauczycielom i rodzicom takich mądrych uczniów. I proszę dbać o te nasze skarby, które – mam nadzieję – będą promieniować na całą Polskę.
Jedną z laureatek konkursu (pełna lista znajduje się m.in. na stronie NM) jest Zofia Baradziej. Uczennica SP nr 109 w Krakowie napisała felieton pt. „Stając w Prawdzie” inspirowany cytatem z Seneki. W rozmowie z Niedzielą zdobywczyni I miejsca przyznała: – Wzięłam udział w konkursie, ponieważ zainteresował mnie temat prawdy. Pisałam o osobistych doświadczeniach, o moim życiu, o refleksjach po przeczytaniu fajnej książki. Dodała, że sukces daje jej poczucie bycia docenioną i usłyszaną. Zapewniła: – Na pewno zapamiętam ten dzień! Z kolei polonistka Monika Górkiewicz, pod kierunkiem której powstał nagrodzony felieton, zaznaczyła: – Zosia jest nadspodziewanie dojrzałą i naprawdę utalentowaną osobą. Świetnie pisze. Także takie mniej szkolne formy wypowiedzi jak np. felieton potrafi wykorzystać do przekazania swych przemyśleń.
Cykliczny konkurs to cenny projekt, który stwarza możliwość sprawdzenia swych umiejętności uczniom. Uświadamia im, że ich przemyślenia, odczucia, refleksje są warte uwagi.