Reklama

Sylwetki

Kopernik był Polakiem czy… Niemcem?

550. rocznica urodzin Mikołaja Kopernika stanowi dobry pretekst do spojrzenia na trwający już kilka stuleci spór o jego narodowość. W niemieckich podręcznikach do dzisiaj znajdują się bowiem informacje, że był niemieckim astronomem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Warto zatem spojrzeć na ten spór z perspektywy skomplikowanych procesów tworzenia się polskiej świadomości narodowej w epoce średniowiecza, co rzuci światło także na europejski kontekst tej sprawy. W tym okresie zaczyna bowiem kiełkować na polskiej ziemi świadomość odrębności i tożsamości. Był to proces powolny i dotyczył przede wszystkim elit społecznych.

Budowanie korzeni

Reklama

Jego pierwociny związane były z kultem św. Wojciecha jako patrona Polski oraz Kroniką Galla Anonima, która kształtowała pierwsze obrazy przeszłości, widziane z perspektywy tradycji dworskiej pierwszych Piastów. Pierwszy kronikarz Polski, obcego pochodzenia, tworząc mity wspólnotowe, tak napisał o naszym kraju: „Wielokrotnie napadany przez wszystkie naraz i każdy z osobna, nigdy przecież nie został ujarzmiony w zupełności”. Motyw wolności i połączone z nią honor oraz dzielność Polaków, mocno wyeksponowane w opisie wojny Bolesława Krzywoustego z najazdem niemieckim, budowały zręby tożsamości, która otwierała na doświadczenie poczucia własnej godności, odrębności i braku kompleksów. Istotne znaczenie miał także rosnący – za sprawą m.in. Kroniki polskiej bł. Wincentego Kadłubka – kult bp. Stanisława, którego uznano później za kolejnego patrona kraju. Wszak mistrz Wincenty pisał o przewadze Polaków nad innymi ludami pod względem męstwa i innych cnót, powiększył liczbę zwycięstw i zdobyczy władców Polski, każąc im triumfować nad największymi bohaterami starożytności. Zdaniem historyków, dla Galla i Kadłubka Polonia to państwo polskie, a Poloni – to naród polski. Dzieła te kształtowały poczucie wspólnych korzeni i wspólnego losu historycznego, ale także dumy z wielkich osiągnięć i „sławnych mężów”. Tych Gall Anonim widział w pierwszych Bolesławach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Równolegle od XIII wieku wraz z masowym napływem ludności niemieckiej rozpoczął się pierwszy etap tworzenia języka polskiego. Jego najstarszymi zabytkami są pieśń Bogurodzica oraz słynny fragment z Księgi Henrykowskiej.

Niezwykle ważnym impulsem dla rodzącej się świadomości narodowej były wysiłki zmierzające do zjednoczenia kraju w 2. połowie XIII i na początku XIV wieku. Służył im wydatnie, propagowany przez Kościół polski, szerzący się szybko kult św. Stanisława, kanonizowanego w 1253 r.; jego ciało miało się cudownie zrosnąć, co zapowiadało zjednoczenie państwa. Proces ten postępował w XIV wieku równolegle z szerzącą się niemczyzną, zwłaszcza w miastach oraz na dworach książęcych, głównie na Śląsku. Stąd świadoma obrona rodzącego się dopiero języka polskiego przez polski Kościół. Arcybiskup Jakub Świnka w uchwale synodu prowincjonalnego w Łęczycy w 1285 r. napisał: „Nakazujemy dla zachowania i rozwoju języka polskiego przy każdym kościele katedralnym i zakonnym, jako też i innych miejscach, aby tacy tylko stanowieni byli kierownikami szkół, którzy dobrze mówią po polsku i mogliby chłopcom objaśniać autorów po polsku. (...) Także gdy jest napisane: «Pilnie poznawaj trzodę swoją», stanowimy i usilnie nakazujemy zachować, aby nikt nie dostał beneficjum, tj. uposażenia (...), który by nie był urodzony w kraju i biegły w mowie tejże ziemi”.

Reklama

Rozwojowi świadomości narodowej służyła także konsekwentna polityka zmierzająca do rewindykacji terytorialnych, zagarniętych wcześniej przez Krzyżaków, którą prowadzili władcy w XIV i XV stuleciu z wykorzystsniem języka miejscowej ludności. Ogromną rolę odegrało największe dzieło polskiej historiografii średniowiecza, autorstwa Jana Długosza – Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego. Poświęcone jest ono „chwale narodu polskiego” zrodzonej z „tej, która wszystkie miłości zwykła przewyższać, miłość ojczyzny”. Szczególne miejsce zajęła tu wiktoria grunwaldzka, z Bogurodzicą odśpiewaną przez rycerstwo przed bitwą.

Złożona tożsamość pogranicza

Pytanie o narodowość Kopernika, brzmiące z pozoru prowokacyjnie, stanowi ciekawy przyczynek do refleksji nad specyfiką problemu identyfikacji narodowej w okresie, gdy granice wyznaczające tożsamość – a zwłaszcza świadoma identyfikacja z określoną wspólnotą narodową, będącą w pierwszej fazie budowania – były jeszcze płynne, szczególnie na obszarze tak wymieszanym jak Śląsk w XIV i XV wieku, z którego pochodzili rodzice astronoma.

Nazwisko jego ojca wywodzi się od wsi Koperniki, którą Niemcy skłonni są łączyć z niemieckim słowem Kupfer, tj. miedź, sugerując, że była to wieś zamieszkiwana głównie przez Niemców. Istotnie, wsie śląskie były wówczas zamieszkiwane przez Polaków i Niemców, a w miastach patrycjat był głównie niemiecki, podobnie jak w Krakowie, do którego przeprowadził się Mikołaj, ojciec astronoma. Jako mieszczanin przeniósł się następnie, w trakcie wojny trzynastoletniej, do krzyżackiego dotąd Torunia, gdzie ożenił się z Barbarą Watzenrode, siostrą biskupa warmińskiego Łukasza. W czasie wspomnianego wyżej konfliktu rodzice Kopernika mieli być stronnikami Polski, a rodzina matki miała walczyć po polskiej stronie.

Mikołaj, przyszły astronom, urodził się kilka lat po wojnie w należącym już do Polski Toruniu. W latach pobierania nauk posługiwał się językiem niemieckim, który był bardziej powszechny, a z czasem poznał język polski. Toruń leżał na pograniczu polsko-krzyżackim i znajomość tych dwóch języków wśród tamtejszej ludności była powszechna. Gdy młody Mikołaj zaczął studia na Akademii Krakowskiej, posługiwał się łaciną, językiem uczonych i Kościoła. Jego wuj, biskup warmiński, przeciwnik Krzyżaków, wysłał go na studia do Włoch jako kanonika kapituły warmińskiej. Tutaj Mikołaj jako student zapisywał się raz do nacji niemieckiej (w Bolonii), raz do polskiej (w Padwie). Po studiach przebywał u boku wuja na Warmii przyłączonej do Polski. W tym czasie Lidzbark Warmiński był siedzibą biskupa, a nieodległy Frombork – siedzibą kapituły warmińskiej, której członkiem był Mikołaj Kopernik. W tych właśnie miejscach powstawały zręby jego dzieła naukowego. W czasie ostatniej wojny z Krzyżakami w latach 1519-21 astronom bronił przed nimi zamku olsztyńskiego, zamieszczając w listach do króla Zygmunta I Starego dowody swej lojalności i oddania. Zmarł we Fromborku. Gdy umierał w 1543 r., ukazała się drukiem Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem Mikołaja Reja, a zatem rodził się w druku polski język literacki.

Trudno więc stosować współczesne kryteria przynależności narodowej w opisie rzeczywistości późnego średniowiecza, kiedy dopiero powstawały fundamenty świadomości narodowej, zwłaszcza w środowisku tak bardzo zróżnicowanym etnicznie, jakim wówczas były polskie miasta i obszary pogranicza.

2023-02-14 13:47

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Olsztyn: Kościelne podsumowanie Roku Mikołaja Kopernika

[ TEMATY ]

Olsztyn

Mikołaj Kopernik

Adobe Stock

W Muzeum Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie odbyło się kościelne podsumowanie Roku Mikołaja Kopernika. Rok ten obchodzony był z okazji 550. rocznicy urodzin i 480. rocznicy śmierci astronoma, jak również kanonika Warmińskiej Kapituły Katedralnej.

- Na Warmii i Mazurach od stycznia br. odbyło się ponad sto wydarzeń związaną z postacią kanonika. Wśród nich były spektakularne wydarzenia, jak otwarcie Roku Kopernika, rocznica jego urodzin obchodzona we Fromborku, główne uroczystości związane z rocznicą śmierci i wydania „De revolutionibus...”, w maju we Fromborku odbyła się prapremiera musicalu „Kopernik”, a w czerwcu Konferencja Episkopatu Polski w Lidzbarku Warmińskim. Miały miejsce liczne wystawy, sesje naukowe, wydane książki, znaczki wydane przez Pocztę Polską i Pocztę Watykańską - mówił koordynator komitetu honorowego Roku Mikołaja Kopernika w archidiecezji warmińskiej, ks. Tomasz Garwoliński.
CZYTAJ DALEJ

22 maja: wspomnienie św. Rity – patronki trudnych spraw

[ TEMATY ]

św. Rita

Archiwum

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

Św. Rita, patronka spraw trudnych i beznadziejnych

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 22 maja św. Ritę z Cascii, zakonnicę, patronkę trudnych spraw. Do ponownego odczytania jej doświadczenia ludzkiego i duchowego jako znaku Bożego Miłosierdzia zachęca również papież Franciszek.

Margherita (której skrócona forma Rita stała się w praktyce jej nowym imieniem) urodziła się w 1367 r. w Cascii w środkowych Włoszech. Wbrew swojej woli musiała poślubić Ferdinando Manciniego, któremu urodziła dwóch synów. Gdy jej brutalnego i awanturniczego małżonka zamordowano w 1401 roku, obaj jej synowie przysięgli krwawą zemstę. Rita modliła się gorąco, aby jej dzieci nie były mordercami, ale synowie zginęli w 1402 roku. Choć z trudem znosiła swój los, przebaczyła oprawcom. Chciała wstąpić jako pustelnica do zakonu augustianów w Cascia, ale nie przyjęto jej. Tradycja mówi, że w nocnym widzeniu ukazali się jej święci Jan Chrzciciel, Augustyn i Mikołaj z Tolentino, którzy zaprowadzili ją do bram zakonnych. Po wielokrotnych odmowach Ritę ostatecznie przyjęto do zakonu w 1407 r.
CZYTAJ DALEJ

Człowiek nie umarł

2025-05-21 19:59

Biuro Prasowe AK

    - Karol Wojtyła chciałby nam powiedzieć, że „człowiek nie umarł”, że nie mamy do czynienia z jakimś swoistym rozpuszczeniem człowieka w środowisku, w społeczeństwie, w technosferze. Nie! Człowiek, osoba ludzka istnieje jako rzeczywistość autonomiczna, wyjątkowa, niepowtarzalna, wartościowa, obdarzona godnością – powiedział ks. prof. Grzegorz Hołub, podsumowując Kongres Karola Wojtyły.

18 wykładów w 6 sesjach, dyskusje panelowe oraz kuluarowe złożyły się na Kongres Karola Wojtyły, który w dniach 19-20 maja odbywał się w Krakowie, w auli Instytutu Teologicznego Księzy Misjonarzy. Wybitni wojtyłolodzy z różnych ośrodków akademickich w Polsce i na świecie, m.in. USA, Filipin i Hiszpanii poddali analizie postępujące zainteresowanie człowiekiem, które u Karola Wojtyły rozwijało się od etapu literatury, poezji, teologii, później etyki i konsekwentnie doszło do dojrzałej filozofii osoby ludzkiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję