Reklama

Teolog odpowiada

Jak rozumieć słowa św. Augustyna: „Kochaj i czyń, co chcesz”?

Pytanie czytelnika:Jak rozumieć słowa św. Augustyna: „Kochaj i czyń, co chcesz”?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trzeba zauważyć, że słowa św. Augustyna zawierają w sobie dwa ważne dla naszego życia pojęcia: miłość i wolność. Problem polega na tym, że wielu ludzi pojęcie miłości łączy wyłącznie z miłością siebie samego, a wolność rozumie jako czynienie wszystkiego bez żadnych granic. Tymczasem słynne zdanie św. Augustyna wyrasta przede wszystkim z własnego doświadczenia spotkania z Bogiem i Jego obecności w jego życiu. Dla niego od chwili nawrócenia bycie wolnym oznaczało wybieranie tego, co dobre, a odrzucanie tego, co złe. Słowa biskupa z Hippony są istotą moralności chrześcijańskiej, a to oznacza, że prawdziwe wymagania moralne stawiane są przez miłość. Wyjaśnił to teolog o. Henri de Lubac, jezuita: „«Kochaj i czyń, co chcesz» – powiedział Augustyn – o ile kochasz wystarczająco, by we wszystkim, co robisz, kierować się miłością... Lecz nie uznaj nazbyt szybko, że wiesz, co to kochać”. Z kolei Benedykt X w jednym z przemówień powiedział: „To, co mówi Augustyn, jest prawdą, jeśli dobrze zrozumieliśmy słowo «miłość». «Kochaj i rób, co chcesz», ale naprawdę musimy wejść w komunię z Chrystusem, utożsamić się z Jego śmiercią i zmartwychwstaniem, być z Nim zjednoczeni w komunii Jego Ciała. W uczestnictwie w sakramentach, słuchaniu Słowa Bożego, wola Boża, prawo Boże naprawdę wkracza w naszą wolę, nasza wola utożsamia się z Jego wolą, stają się jedną wolą i dzięki temu jesteśmy naprawdę wolni, naprawdę możemy czynić to, co chcemy, bo chcemy to czynić z Chrystusem, chcemy czynić w prawdzie i z prawdą”.

Słowa św. Augustyna oznaczają, że czyny muszą być dokonywane w imię miłości, a tej nie można nakazać. Dlatego w obliczu miłości wolność człowieka nabiera właściwego sensu. Miłość i wolność w kontekście wypowiedzi św. Augustyna odnoszą się do wewnętrznego uporządkowania człowieka. Gdy jestem wewnętrznie uporządkowany, to wtedy w miłości i w pełni wolny potrafię dostrzec drugiego człowieka. Święty biskup wyjaśnia w swoich homiliach więź między czynami, miłością i wolnością. „Czyny ludzkie tylko miłością różnią się pod względem swej wartości. Niejeden czyn wygląda zewnętrznie na dobry, choć nie wyrasta z korzenia miłości. Podobnie i kwiaty mają ciernie. Niejeden czyn wygląda na surowy i twardy, choć dokonuje się go dla wychowania, z pobudki miłości. Dlatego polecamy ci jedno krótkie zdanie: Kochaj i czyń, co chcesz! Gdy milczysz, milcz z miłością; gdy mówisz, mów z miłości; gdy karcisz, karć z miłości; gdy przebaczasz, przebaczaj z miłości. Niechaj tkwi w sercu korzeń miłości; wyrośnie z niego tylko dobro” (Homilie na Pierwszy List św. Jana) – wyjaśnił. I dodał: „O wszystkich przykazaniach pamiętaj, jak potrafisz, ale przede wszystkim pamiętaj o miłości, bo celem przykazań jest miłość. Nie musisz wciąż zastanawiać się nad licznymi gałęziami, trzymaj się korzenia, a będziesz miał całe drzewo” (Objaśnienia Psalmów).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-11-29 13:33

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Ponad 32 mln pielgrzymów w Rzymie od początku Roku Świętego

2025-12-20 08:05

[ TEMATY ]

Watykan

Rok Święty 2025

Rok Święty

Włodzimierz Rędzioch

32,3 mln osób z całego świata odwiedziło Rzym w Roku Świętym - poinformował w telewizji RAI w piątek arcybiskup Rino Fisichella, watykański koordynator jego obchodów. Zwrócił uwagę na wyjątkowość tego wydarzenia w życiu Kościoła: to Rok Święty dwóch papieży.

Liczbę około 32 mln pielgrzymów prognozowano jeszcze przed inauguracją Roku Świętego, która odbyła się w Wigilię zeszłego roku.
CZYTAJ DALEJ

Nuncjusz Apostolski abp Filipazzi: Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem

2025-12-20 18:47

[ TEMATY ]

ingres

Kraków

Nuncjusz Apostolski

Kard. Grzegorz Ryś

Abp Antonio Guido Filipazzi

kard. Ryś

fot. biuro prasowe archidiecezji krakowskiej

Nuncjusz Apostolski abp Filipazzi podczas ingresu kard. Rysia: Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem Zapraszam całą wspólnotę diecezjalną, by pod przewodnictwem nowego Pasterza, rozpoczęła kolejny etap swej wielowiekowej historii, krocząc drogą prawdy, sprawiedliwości, miłości i pojednania – mówił nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi podczas ingresu kard. Grzegorza Rysia, nowego metropolity krakowskiego, do bazyliki archikatedralnej na Wawelu.

„Dziś Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem” – przyznał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję