Tegoroczny, 10. jubileuszowy Przegląd Chórów „Pieśni Maryjne” odbył się 23 października, pod honorowym patronatem pasterza diecezji zamojsko-lubaczowskiej biskupa Mariana Rojka i marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla. Rozpoczął się Mszą św. o godz. 13, której przewodniczył i homilię wygłosił ks. kan. Józef Dudek. Uczestniczyli w niej wszyscy przybyli wykonawcy, tworząc bardzo kolorową, a nade wszystko bogatą muzycznie oprawę Mszy św.
Bogactwo historii
Reklama
Ksiądz Józef Dudek zauważył w homilii, że przegląd chórów odbywa się tuż po XXII Dniu Papieskim. – Uczestniczymy we Mszy św. w konkatedrze), którą papież Jan Paweł II poświęcił 2 czerwca 1991 r. podczas IV pielgrzymki do ojczyzny. Modlił się w tym dniu w sanktuarium Matki Bożej Łaskawej, na skronie której w czerwcu 1983 r. na Jasnej Górze nałożył papieskie korony. To miasto ma swoją bogatą historię kultury. Przez kilkanaście lat, od 1989 r. do końca XX wieku, odbywały się w nim ogólnopolskie festiwale piosnki religijnej. Od 1986 r. działa w nim młodzieżowy chór „Canzone”, prowadzony przez Andrzeja Kindrata i jego wychowanków, który śpiewał poza granicami kraju, u sąsiadów ze wschodu – na Ukrainie i zachodu – w Niemczech, a także w Watykanie. Od 2001 r. odbywają się Narodowe Polskie Festiwale Pieśni, Piosenki i Poezji Patriotycznej „Bogu i Ojczyźnie” im. kard. Władysława Rubina. Od 34 lat Klub Inteligencji Katolickiej organizuje Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej. W konkatedrze odbywają się Międzynarodowe Letnie Koncerty Organowe. Dziś inaugurujemy X Regionalny Przegląd Chórów „Pieśni Maryjne”, które do skarbca kultury polskiej, katolickiej, wnoszą wartości chrześcijańskie. Wasza twórcza praca, treści, które przekazujecie, są świadectwem waszej żywej wiary. „Śpiew pozwala przeżywać wiarę jako żywiołową radość i miłość, jako radosne oczekiwanie na zbawczą interwencję Boga” – napisał w Liście do artystów św. Jan Paweł II – mówił kaznodzieja.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Śpiew dla Matki
Lubaczowski przegląd zgromadził zespoły z dwóch województw, w tym z metropolii przemyskiej (diecezje: przemyska, rzeszowska, zamojsko-lubaczowska) w sumie ok. 150 wykonawców. Poczynając od zespołu dziecięcego Ziarenka Maryi z Chmielka, po starszych, m.in. z Bełżca, Kańczugi, Płoskich, Wysokiej Głogowskiej, Tuczemp, mających na swoim koncie nagrody polskie i zagraniczne. Wszyscy w miesiącu różańcowym śpiewali na chwałę Matki Bożej.
Reklama
Pomysłodawcą i animatorem przeglądu jest dziekan lubaczowski ks. Andrzej Stopyra wraz ze swymi współpracownikami. W ten sposób kolejny raz duszpasterze potwierdzają, że parafie żyją sprawami religii, ale i kultury, o którą trzeba dbać i ją rozwijać. Kto zniszczy kulturę, zniszczy naród. Konferansjerem był ks. kan. Józef Dudek. Przegląd pokazał dobrą współpracę zespołów działających przy Miejsko-Gminnych Domach Kultury, jak też władz samorządowych, poczynając od wojewódzkich po samorządowe. Zauważyć trzeba zaangażowanie organizatorów, jurorów, a nade wszystko uczestników. Przegląd też integruje, doskonali warsztat, kulturę muzyczną wykonawców, jak i odbiorców. Każdy z chórów zaśpiewał trzy pieśni maryjne. Ich prezentacje oceniało jury w składzie: Aleksandra Chmielewska – absolwentka muzykologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, współpracująca z wieloma chórami, dr Katarzyna Sobas – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej, pracownik Instytutu Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ks. Witold Batycki – przewodniczący Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej, wykładowca w Szkole Muzyki Kościelnej w Zamościu, dziekan i proboszcz w Biłgoraju. Finalny śpiew wybranej pieśni, wszystkich wykonawców był tego dowodem.
Chóralny śpiew
Śliczna jak lilia – pod takim tytułem upłynął koncert Basi Pospieszalskiej i Joachima Mencla, którzy zaprezentowali dawne pieśni maryjne w ciekawej aranżacji. Niewielka lira, podłączona do urządzeń, na której mistrzowsko grał Joachim, wytworzyła niepowtarzalny klimat. Niekiedy odnosiło się wrażenie, jakby grała orkiestra symfoniczna, innym razem słyszeliśmy dźwięki bliskowschodnie. Zachęceni przez solistkę zebrani włączali się do śpiewu. Na zakończenie usłyszeliśmy wyznanie solistki: – Nigdy nie śpiewałam w tak wielkim chórze. Świetlna iluminacja ukazała inne piękno lubaczowskiego malowidła.
Trud nagrodzony
Zwycięzcą tegorocznej dziesiątej edycji „Pieśni Maryjnych” został chór „Ale Cantare” z Płoskiego k. Zamościa. To drugie jego zwycięstwo w Lubaczowie. Pierwsze było na siódmym przeglądzie chórów w 2018 r. II miejsce na tegorocznym dziesiątym przeglądzie chórów w lubaczowskim sanktuarium maryjnym wyśpiewał chór „Deo Cantamus” z Tuczemp, którego dyrygentem jest Dominika Godźeń. Dwa równorzędne III miejsca zdobyły męski chór „Gloria” z Wysokiej Głogowskiej – dyrygent Dominik Szlama i chór „Michael” z Kańczugi – dyrygent Hubert Hadro. Jurorzy przyznali także wyróżnienie I stopnia dla chóru „Ziarenka Maryi” z Chmielka (dyr. Sławomir Kuczek) i wyróżnienie II stopnia dla chóru „Marase” z Bełżca (dyr. Roman Malinowski).
Połączone siły
Mocnym akcentem zakończenia przeglądu było wspólne wykonanie przez wszystkie chóry pod przewodnictwem dyrygent Dominiki Godżeń pieśni dla Matki Bożej Witaj Gwiazdo Morska w opracowaniu Antoniego Zoły oraz występ laureata głównej nagrody. – Przegląd ma charakter konkursu i skierowany jest do chórów działających na terenie archidiecezji przemyskiej oraz diecezji: zamojsko-lubaczowskiej, rzeszowskiej, sandomierskiej i tarnowskiej, obejmujących województwo podkarpackie i lubelskie. Celem imprezy jest prezentacja osiągnięć chórów, wymiana doświadczeń oraz pielęgnowanie tradycji śpiewania pieśni maryjnych – wyjaśniła Agata Hemon z Centrum Kulturalnego w Przemyślu.