Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Czym się różni człowiek religijny od człowieka wierzącego?

Niedziela Ogólnopolska 44/2022, str. 18

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika: Czym się różni człowiek religijny od człowieka wierzącego?

Nie każdy wierzący jest człowiekiem religijnym i nie każdy religijny jest człowiekiem wierzącym. Brzmi paradoksalnie, jednak spotykamy nie tylko osoby, które są zarazem wierzące i religijne. Wielu opowiadając o swojej religijności, daje świadectwo, że prowadzi ich ona do pogłębienia wiary, a wskazując na swoją wiarę, pokazuje, że wiedzie ich ona do bardziej religijnego życia. Są jednak także ludzie, którzy w swoim życiu, w rozwoju duchowym zatrzymują się tylko na religijności, a są też tacy, którzy poprzestają na odczuciu i zwerbalizowaniu wiary nieprowadzącej do życia religijnego. Teolodzy i filozofowie, a wśród nich specjaliści od życia duchowego i religijnego, wciąż wracają do pytania o to, co było pierwsze w historii ludzkości: wiara czy religijność. Pytają też, jak się przejawiają te postawy w osobistym życiu każdego z nas. Czy religijność prowadzi do wiary? Czy człowiek najpierw jest religijny, czy też odwrotnie – do religijności prowadzi go wiara?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Należałoby zatem przyjrzeć się dwóm rzeczywistościom, o których tu mowa. Zaznaczam, że będzie to jedynie zarys, dotknięcie tematu, którego obszerne opracowania można znaleźć i przeczytać. Bycie człowiekiem religijnym przejawia się w wymiarze horyzontalnym, z kolei bycie człowiekiem wierzącym ma charakter wertykalny. Nie można jednak powiedzieć, że oba wymiary nie krzyżują się, nie mają ze sobą nic wspólnego.

Samo pojęcie „religia” obejmuje wiele zjawisk. Można tutaj mówić o wymiarze poznawczym lub emocjonalnym wobec jakiegokolwiek bóstwa. Można też wskazać na stosunek człowieka do Absolutu, na jego dyspozycję, która pozwala oddawać cześć bóstwu. Z perspektywy chrześcijaństwa podstawowymi składnikami religii stają się zatem: postawa człowieka wobec Boga, obrzędy, uczucia, przykazania moralne, pogląd na świat i odpowiedzi na pytania egzystencjalne. Ważną cechą religii jest również zwrócenie się człowieka ku temu, co transcendentne.

O ile religia dotyczy tego, co zewnętrzne w odniesieniu człowieka do bóstwa, to wiara dotyczy osobistego i duchowego doświadczenia. Wiara jest mocno powiązana ze spotkaniem, więzią ducha ludzkiego z duchem boskim. Kiedy mówimy o człowieku wierzącym, podkreślamy łaskę wiary, którą obdarza człowieka sam Bóg. On pierwszy buduje relację z człowiekiem i On pierwszy objawia się człowiekowi, który natomiast na tę łaskę odpowiada życiem oraz przyjmuje Boga do swojego życia.

Warto się zastanowić nad początkami swojej dojrzałej wiary. Czego uczyli nas rodzice, kiedy byliśmy jeszcze dziećmi? Czy najpierw wyrażaliśmy naszą wiarę, czy naśladowaliśmy praktyki religijne rodziców? Czy dzisiaj staję się człowiekiem wierzącym, czy jedynie pozostaję człowiekiem religijnym? Religijność może się bowiem okazać liczeniem swoich praktyk pobożnych, które niczym w kantorze miałyby być zamienione na nagrodę należącą mi się za bycie religijnym. Wiara natomiast prowadzi do zdrowej i dojrzałej religijności, w której będzie się dokonywała odpowiedź człowieka na miłość Boga do niego.

2022-10-25 14:10

Oceń: +15 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co znaczy stary – nowy człowiek?

2025-04-23 07:45

Niedziela Ogólnopolska 17/2025, str. 20

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Adobe.Stock.pl

Pismo Święte zawiera wiele określeń, które możemy odnieść do życia ludzkiego. Przykładem może być Pierwszy List św. Pawła Apostoła do Koryntian, w którym czytamy: „Czyż nie wiecie, że odrobina kwasu całe ciasto zakwasza? Usuńcie więc stary kwas, abyście się stali nowym zaczynem, jako że przaśni jesteście. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha. Obchodźmy więc święto nasze nie przy użyciu starego kwasu złości i przewrotności, lecz w przaśnikach szczerości i prawdy” (por. 5, 6-8).

Z przytoczonych powyżej słów można zatem wywnioskować, że stary kwas ma negatywną symbolikę. Pojęcie usuwania kwasu użyte jest już w Starym Testamencie. Taki nakaz otrzymują Izraelici w Księdze Wyjścia: aby „usunąć kwas z domów”. Wiązało się to z faktem, że podczas święta Paschy nie można było jeść chleba na zakwasie. Kwas symbolizował bowiem coś ukrytego, fermentującego, rozkładającego się. Był to obraz grzechu, który często niewidocznie, ale bardzo skutecznie wpływa na życie człowieka i osób, które go otaczają. Z kolei św. Paweł, nawiązując do tej symboliki, wskazuje, że stary kwas to „stary człowiek” – taki, który potrzebuje nawrócenia, i wymienia m.in. przestrzenie tego nawrócenia: złość i przewrotność. Takich miejsc, w których Apostoł Narodów nawołuje do przemiany umysłu i serca, jest wiele, dlatego też starym kwasem możemy nazwać każdy grzech, który oddziela od Pana Boga, i sprawia, że człowiek potrzebuje uzdrowienia.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Mam żal do dziennikarzy, że tak pokazali papieża!

2025-05-02 09:58

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Media dały plamę informując o papieżu Franciszku, o jego życiu i posłudze. Dlatego mamy fałszywy obraz papieża w mediach. Zamiast poznawać i wspominać Franciszka lepiej, trwa już dyskusja o konklawe i kolejnym papieżu.

Ks. Marek otwarcie mówi: „Mam żal do dziennikarzy” – za to, że przedstawiali Ojca Świętego w krzywym zwierciadle. Dzisiaj zapraszam Cię na spotkanie, w którym poznasz prawdziwe historie o papieżu Franciszku – historie, które media przemilczały.
CZYTAJ DALEJ

Tanzania: brutalne pobicie kapłana

2025-05-04 14:57

[ TEMATY ]

Tanzania

pobicie kapłana

Vatican Media

Ks. Charles Kitima, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Tanzanii

Ks. Charles Kitima, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Tanzanii

W Dar es Salaam brutalnie zaatakowano ks. Charlesa Kitimę, sekretarza generalnego Konferencji Episkopatu Tanzanii. Sprawa wywołała oburzenie w całym kraju i uwypukliła narastający konflikt między Kościołem, a władzami przed zbliżającymi się wyborami.

Do napaści doszło wieczorem 30 kwietnia na terenie siedziby Konferencji Episkopatu Tanzanii w Dar es Salaam. Ks. Chrles Kitima, po spotkaniu z innymi liderami religijnymi, udał się do kantyny znajdującej się na terenie sekretariatu. Około godziny 22:00 został zaatakowany w łazience przez dwóch nieznanych sprawców przy użyciu tępego narzędzia. Duchowny z poważnymi obrażeniami trafił do szpitala Aga Khan. Policja zatrzymała jedną osobę podejrzaną o atak, ale pojawiają się wątpliwości związane z brakiem transparentności w działaniach władz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję