Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Papież jest nieomylny?

Niedziela Ogólnopolska 8/2022, str. VII

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika: W Katechizmie Kościoła Katolickiego przeczytałem, że papież jest nieomylny. Czy aby na pewno zawsze ma rację?

Gdybym napisał, że papież zawsze ma rację, popełniłbym błąd. Czy w ogóle znalazł się na ziemi człowiek, który nigdy się nie myli? Człowiek ma prawo zapomnieć o czymś, ze zmęczenia „zgubić się” w swojej wypowiedzi, pomylić się. Papież jest człowiekiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gdybym napisał, że papież nie jest nieomylny też popełniłbym błąd, gdyż w określonym rozumieniu obowiązuje nas przyjęcie tego, co jest zapisane w Katechizmie Kościoła Katolickiego: „Nieomylnością tą cieszy się na mocy swego urzędu Biskup Rzymu, głowa Kolegium Biskupów, gdy jako najwyższy pasterz i nauczyciel wszystkich wiernych, który swoich braci umacnia w wierze, ogłasza definitywnym aktem naukę dotyczącą wiary lub moralności” (KKK 891).

Reklama

Dogmat o nieomylności papieża ogłoszono na Soborze Watykańskim I. W 1870 r. uchwalono Konstytucję dogmatyczną o Kościele, w której znalazła się wykładnia na temat władzy papieża nad Kościołem i jego nieomylności. Od razu po ogłoszeniu dogmatu rozpętała się zacięta dyskusja na ten temat. Dziś źródło konfliktu upatruje się m.in. w błędnym tłumaczeniu na język niemiecki łacińskiego słowa infallibilitas (nieomylność). Słowo to przetłumaczono na Unfehlbarkeit, co każdy Niemiec zrozumie jako niemożność popełnienia jakiegokolwiek uchybienia w rozumieniu różnych aspektów życiowych. Aby dobrze rozumieć tę kwestię, warto sięgać do źródła.

Według treści dogmatu, papież jest nieomylny wyłącznie wtedy, gdy wypowiada się ex cathedra, czyli z tronu. Chodzi o tzw. nauczanie uroczyste, mocą swego urzędu i w określonym celu, a adresatem owego nauczania staje się cały Kościół. Tak rozumianą nieomylność Ojca Świętego potwierdził Sobór Watykański II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele w 1964 r., dodając, że prymat papieża dopełniony jest przez Kolegium Biskupów, które wraz z biskupem Rzymu, jako głową, stanowi podmiot najwyższej i pełnej władzy nad całym Kościołem. Kiedy zatem katolik ma obowiązek przyjąć treści pochodzące od papieża, uznając jego nieomylność? Papież występuje z najwyższym autorytetem wtedy, kiedy to wyraźnie sam podkreśla, kiedy wypowiada się w sprawach wiary i moralności i czyni to z zamiarem zobowiązania wiernych całego Kościoła do posłuszeństwa. Upraszczając, a zarazem nie wyczerpując zagadnienia – takim nauczaniem nie będą środowa katecheza w czasie audiencji, niedzielne rozważanie przed modlitwą Anioł Pański czy też odpowiedź dana dziennikarzom. Nie oznacza to jednak, że w tych wypowiedziach słowa papieża nie mają dla nas znaczenia. Niemniej jednak życie Kościoła ustaliło, że ważniejsze pouczenia papież podaje w dokumentach takich jak encykliki, bulle czy konstytucje apostolskie. Nie należy zatem, gdy mówi się o nieomylności papieża, zestawiać ze sobą na równi jego wolnej wypowiedzi z treścią zawartą w dokumentach kościelnych. W tym kontekście warto przywołać wypowiedź św. Jana Pawła II, który podczas audiencji ogólnej 24 marca 1993 r. podkreślił, że „nieomylność przysługuje Biskupowi Rzymu nie jako osobie prywatnej, ale [tylko wtedy] gdy pełni on urząd pasterza i nauczyciela wszystkich chrześcijan. Ponadto cieszy się on nią nie na mocy władzy samej w sobie i przez siebie samego sprawowanej, ale «ze względu na swą najwyższą władzę apostolską»” oraz „z Bożą pomocą, obiecaną mu w św. Piotrze”.

Papież w swoim nauczaniu ex cathedra wciąż wyjaśnia dylematy wiary i moralności wiernych. Dziś mamy wiele pytań o stanowisko Kościoła odnośnie do in vitro, aborcji, eutanazji, tzw. małżeństw homoseksualnych itd. Wierni oczekujący na stanowisko papieża zadają pytania: czy coś się zmieni w danej kwestii? Czy zostaną przez Kościół przesunięte granice? Czy papież zauważy w końcu, że świat się zmienia? Nieomylność papieża w odpowiedzi na tego typu dylematy nigdy nie będzie związana ze współczesnymi trendami i potrzebami wiernych. Jest związana przede wszystkim z wiernością Objawieniu Bożemu.

2022-02-15 13:07

Oceń: +13 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katolik pyta, teolog odpowiada

Część redakcyjnej korespondencji stanowią pytania od czytelników dotyczące treści wiary, Tradycji czy społecznej nauki Kościoła. Postanowiliśmy niektóre z nich zamieszczać poza dodatkiem liturgicznym. Dwa pierwsze wyjaśnia ks. dr Jarosław Wojtkun.

Czy katolik, zdeklarowany zwolennik kary śmierci, może przyjmować Komunię św.? Pytanie zapewne pojawiło się w związku z wprowadzoną przez papieża Franciszka korektą nauki Katechizmu Kościoła Katolickiego na temat kary śmierci z sierpnia 2018 r. Wydarzenie to było prezentowane przez niektóre środowiska jako rewolucyjna zmiana doktryny Kościoła na temat kary śmierci. Treść nr. 2267 Katechizmu po korekcie stanowi, że „kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ jest zamachem na nienaruszalność i godność osoby”. Dotychczas w Katechizmie, w wersji zaaprobowanej jeszcze przez św. Jana Pawła II, kara śmierci traktowana była jako przypadek absolutnej konieczności usunięcia winowajcy. Jednakże takie sytuacje zostały uznane za bardzo rzadkie, a być może niezdarzające się wcale. To oznacza, że w Katechizmie w poprzedniej wersji nie znajdowano w praktyce uzasadnienia dla kary śmierci. Także teoretyczne sformułowania zawarte w nim były bardzo ostrożne. Nie wynika z nich, że wolno, ale że „tradycyjne nauczanie Kościoła nie wyklucza zastosowania kary śmierci”. Zresztą i to obarczone było całym szeregiem warunków. Czy w świetle tego zmiana wprowadzona przez Franciszka jest aż tak rewolucyjna?
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

Turcja: odkryto fresk Jezusa - „Dobrego Pasterza” z III w.

2025-12-15 10:25

[ TEMATY ]

Turcja

fresk

Adobe Stock

Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan

Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan

Archeolodzy w Turcji odkryli fresk z wczesnochrześcijańskiej epoki Anatolii, przedstawiającego Jezusa o rzymskich rysach jako „Dobrego Pasterza”. Malowidło odnaleziono w sierpniu br. w podziemnym grobowcu w pobliżu Izniku, miasta w północno-zachodniej Turcji, które zapisało się w historii chrześcijaństwa jako miejsce I Soboru Nicejskiego w 325 r. n.e. Papież Leon XIV niedawno odwiedził to miasto w ramach swojej pierwszej podróży zagranicznej.

W tamtym czasie region należał do Imperium Rzymskiego, a grobowiec w wiosce Hisardere datowany jest na III wiek, okres, gdy chrześcijanie wciąż doświadczali powszechnych prześladowań. Fresk Dobrego Pasterza ukazuje młodzieńczego, ogolonego Jezusa, ubranego w togę i niosącego kozę na ramionach. Badacze podkreślają, że jest to jeden z nielicznych przykładów w Anatolii, gdzie Jezus został przedstawiony z wyraźnie rzymskimi atrybutami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję