Reklama

Daje życie i zobowiązuje

W I niedzielę Adwentu rozpoczyna się ostatni rok realizacji trzyletniego programu duszpasterskiego dla Kościoła w Polsce, który od 2019 r. podejmuje temat „Eucharystia daje życie”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecny rok realizacji programu duszpasterskiego wskazuje na Eucharystię, która jest tajemnicą posłania i chrześcijańskiego świadectwa. Tegorocznemu tematowi: „Posłani w pokoju Chrystusa” – towarzyszy motto biblijne: „Ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie” (J 6, 57). Podczas obrad Komisji Duszpasterstwa KEP ks. dr Krystian Piechaczek wskazał m.in. na znaczenie skutków Eucharystii, szczególnie tych ukierunkowanych na realizację chrześcijańskiej misji i świadectwa.

Eucharystia i ewangelizacja

Reklama

W programie duszpasterskim, jak czytamy w jego założeniach, chodzi o działania pastoralne „ukierunkowane na Tego, który przychodzi do nas w sakramencie miłosierdzia, znaku jedności, węźle miłości i paschalnej uczcie, dzięki której ludzkie dusze napełnione są łaską i otrzymują już na ziemi zadatek życia wiecznego”. W kontekście realizacji tegorocznego programu warto przypomnieć to, co powiedział Benedykt XVI, że „wiara Kościoła jest istotową wiarą eucharystyczną, a więc sakramentalną, i karmi się ona w szczególny sposób przy stole Eucharystii”. Powiązanie Eucharystii z dziełem ewangelizacji przypomina nam, że Eucharystia jest tajemnicą posłania wiernych do świata, w którym mamy dawać świadectwo życia chrześcijańskiego. Wskazuje na to bardzo wyraźnie papież Franciszek, który ciągle przypomina o konieczności dawania konkretnego i ewangelicznego świadectwa w dzisiejszym świecie, o potrzebie rozeznawania i towarzyszenia ludziom oraz o potrzebie pomocy w rozpoznawaniu w młodych pragnienia podejmowania wolontariatu. Misja Kościoła i współczesnych uczniów Chrystusa polega na autentycznym świadectwie o Jezusie Chrystusie w świecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelizacja życia społecznego

Temat „Posłani w pokoju Chrystusa” wskazuje również na obowiązek zaangażowania społecznego chrześcijan we współczesnych kontekstach. Zdaniem ks. prof. Arkadiusza Wuwera z Uniwersytetu Śląskiego: „Nauczanie społeczne Kościoła zaczyna się tam, gdzie dochodzi do zderzenia wysokiego ideału Ewangelii z prozą życia”. – Oczywiście, rzeczywistość społeczno-polityczna i gospodarcza jest trudna, ale chrześcijanin nie może się od tego uchylać – dodaje ks. Wuwer. Chodzi o bardzo konkretną ewangelizację życia społeczno-gospodarczego i politycznego. Pełny i świadomy udział w Eucharystii owocuje prospołecznymi postawami, eklezjalną jednością, miłosierdziem i troską o ubogich. „Eucharystia zobowiązuje do pomocy ubogim. By przyjmować w prawdzie Ciało i Krew Chrystusa za nas wydane, musimy rozpoznawać Chrystusa w najuboższych, Jego braciach” – czytamy w Katechizmie Kościoła Katolickiego (n. 1397). W tym samym kontekście Katechizm cytuje słowa św. Jana Chryzostoma: „Skosztowałeś Krwi Pana, a nie zauważasz nawet swego brata. Znieważasz ten stół, jeśli nie uznajesz za godnego udziału w twoim pożywieniu tego brata, który był godny zasiadać przy tym samym stole Pana. Bóg uwolnił cię od wszystkich grzechów i zaprosił do swego stołu, a ty nawet wtedy nie stałeś się bardziej miłosierny”.

Eucharystyczny styl życia

Biblijne motto: „Ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie” (J 6, 57), które towarzyszy w tym roku realizacji programu duszpasterskiego, wskazuje na wewnętrzny związek między eucharystycznym stylem życia a misją udzielaną wiernym w ramach każdej Mszy św. Jak czytamy w założeniach programu, chodzi o formowanie uczestników Eucharystii do tego, aby tajemnica, w którą wierzą i którą celebrują, stała się w nich zasadą nowego życia oraz formą chrześcijańskiej egzystencji. Chodzi o kształtowanie eucharystycznego stylu życia. Mocno wskazał na to Benedykt XVI, pisząc za św. Ignacym z Antiochii o życiu „na sposób dnia Pańskiego” czy „eucharystycznym stylu życia”. „Ta radykalna nowość, jaką Eucharystia wprowadza w życie człowieka, ujawnia się w sumieniu chrześcijańskim od samego początku. Wierni bardzo szybko dostrzegli głęboki wpływ, jaki celebracja eucharystyczna wywiera na styl ich życia. Święty Ignacy z Antiochii wyjaśniał tę prawdę, określając chrześcijan jako «tych, którzy przeszli do nowej nadziei», jako tych, co żyją «na sposób dnia Pańskiego» (iuxta dominicam viventes). To określenie wielkiego męczennika antiocheńskiego wskazuje jasno na związek pomiędzy rzeczywistością eucharystyczną a chrześcijańską egzystencją w jej codzienności” – napisał Benedykt XVI w adhortacji Sacramentum caritatis (n. 72). „Dlatego niedziela jest dniem, w którym chrześcijanin odnajduje tę eucharystyczną formę swojej egzystencji, dzięki której jest on stale wzywany, aby żyć. «Życie na sposób dnia Pańskiego» oznacza życie w świadomości wyzwolenia przyniesionego przez Chrystusa oraz realizowanie własnej egzystencji jako ofiary składanej Bogu z samego siebie, aby Jego zwycięstwo objawiało się w pełni wszystkim ludziom poprzez postępowanie wewnętrznie odnowione” – kontynuował Benedykt XVI. Duchowość eucharystyczna nie ogranicza się tylko do uczestnictwa we Mszy św., ale obejmuje całe życie. Niezwykłym świadectwem eucharystycznego stylu życia są słowa, które w swoich Notatkach osobistych zapisał św. Jan Paweł II: „Stygmat Eucharystii: trzeba naśladować Chrystusa Eucharystycznego – dla Boga trzeba być hostią, a dla ludzi chlebem: Teologia chleba” (5 września 1974 r.).

Na zakończenie każdej Mszy św. kapłan wypowiada słowa: „Idźcie w pokoju Chrystusa”, które oznaczają, że mamy iść do świata z konkretną misją i świadectwem naszego życia.

Autor korzystał z informacji BP KEP, KAI

2021-11-22 20:57

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konające serce z Lanciano

Niedziela Ogólnopolska 25/2014, str. 18-19

[ TEMATY ]

cuda

Eucharystia

JANUSZ ROSIKOŃ

Relikwiarz cudu eucharystycznego, zawierający fragment ludzkiego mięśnia sercowego oraz pięć zakrzepłych grudek krwi

Relikwiarz cudu eucharystycznego, zawierający
fragment ludzkiego mięśnia sercowego
oraz pięć zakrzepłych grudek krwi

O ile ateista może mieć poznawcze wątpliwości co do realnego istnienia – hic et nunc – Jezusa Chrystusa w Najświętszej Eucharystii, o tyle – jeśli kieruje się pragnieniem poszukiwania prawdy – po prostu nie może przejść obojętnie wobec faktu istnienia cudów eucharystycznych. Jeden z nich – cud w Lanciano – jest w stanie rzucić na kolana najzatwardzialszych niedowiarków. Dlaczego? O cudzie wiecznej Miłości Jezusa Chrystusa do człowieka, który objawił się ponad XII wieków temu w małym, włoskim miasteczku, mówi o. Zbigniew Deryło OFMConv.

BERNADETA GRABOWSKA: – w jakich okolicznościach doszło do cudu w Lanciano?
CZYTAJ DALEJ

Dr Branca Acevedo: byłam lekarką s. Łucji dos Santos, ona – moją lekarką duchową

2025-12-11 21:33

[ TEMATY ]

świadectwo

Łucja Dos Santos

red/db

Dr Branca Pereira Acevedo, która przez 15 lat opiekowała się się Łucją dos Santos, mówi, że wizjonerka z Fatimy stała się narzędziem głębokiego nawrócenia w jej życiu. „Byłam jej lekarką od ciała, ale ona była moją lekarką duchową” - powiedziała Pereira, opisując swoją relację z siostrą Łucją dos Santos. Swoimi doświadczeniami podzieliła się podczas prezentacji filmu dokumentalnego „Serce Siostry Łucji”, która miała miejsce w pałacu arcybiskupim w Alcalá de Henares. Film jest nakręciła katolicka HM Television.

Służebnica Boża Łucja, jedyne z trojga pastuszków, które dożyło późnej starości, w 1925 roku przeniosła się do miasta Tuy, w prowincji Pontevedra, w północno-zachodniej Hiszpanii gdzie mieszkała przez ponad dekadę, zanim wróciła do Portugalii i w 1949 r. wstąpiła do karmelitanek. W tym mieście wizjonerka otrzymała „nową wizytę z nieba” – objawienia Matki Bożej i Dzieciątka Jezus.
CZYTAJ DALEJ

Narastają ataki na obrońców życia przed placówką aborcyjną AboTak w Warszawie

2025-12-13 20:16

[ TEMATY ]

aborcja

Fundacja Życie i Rodzina

O sprawie poinformowała Fundacja Życie i Rodzina. – Aborcyjny Dream Team szczuł i szczuł, aż w końcu są efekty.

W ostatnim czasie doszło do serii ataków na działaczy pro-life, którzy protestują przeciwko działalności tzw. przychodni aborcyjnej na ul. Wiejskiej – wskazuje w rozmowie z „Naszym Dziennikiem” Krzysztof Kasprzak z Fundacji Życie i Rodzina. Jak relacjonuje, podczas jednego z ataków kobieta podeszła z wiaderkiem i wylała bliżej niezidentyfikowaną lepką ciecz na wolontariuszy. – Została zatrzymana przez policję, ale… bardzo szybko zwolniona! Natomiast mężczyzna, który był z tą kobietą, pobił pikietujące dziewczyny – wybrał moment ataku, kiedy były same, bez chłopaków w pobliżu. Jedną popchnął, drugą uderzył w twarz i rozbił jej wargę. Inny mężczyzna wparował w zgromadzenie, przewrócił stolik i niszczył sprzęt – wylicza Krzysztof Kasprzak. – Mamy do czynienia z bezprawiem w AboTaku i bezprawiem na ulicy – ocenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję