Reklama
Ksiądz Paweł Gabara: Za kilka dni dyplomy ukończenia Ekumenicznej Szkoły Biblijnej odbiorą jej pierwsi słuchacze? Skąd myśl o powołaniu ESB i jakie kościoły w niej uczestniczą?
Ksiądz Wiesław Kamiński: W 2018 r. odbyła się ekumeniczna pielgrzymka do Ziemi Świętej. Uczestniczyło w niej około 300 osób z różnych kościołów. Byli tam katolicy, luteranie, kalwini, baptyści, metodyści i prawosławni. Uczestniczyli duchowni różnych wyznań; biskupi i księża. Odwiedziliśmy najważniejsze dla naszej chrześcijańskiej wiary miejsca – od bazyliki Narodzenia Pańskiego do bazyliki Grobu Pańskiego. Program był tak ułożony, że zawierał części wspólne: zwiedzanie, posiłki i inne spotkania, w tym nabożeństwa modlitewne. Oczywiście, były również oddzielne modlitwy: my katolicy mieliśmy codziennie Mszę św., a protestanci swoje nabożeństwa. Wielkim przeżyciem była ekumeniczna Droga Krzyżowa ulicami Jerozolimy. Wszyscy wróciliśmy jakoś odmienieni i zbliżeni do Pana Jezusa, braci i sióstr w tej samej wierze, choć w różnych Kościołach. Po powrocie powstało pytanie: Co dalej? Czy to już wszystko, co możemy zrobić? Wtedy abp Grzegorz Ryś wyszedł z propozycją wspólnego studiowania Pisma Świętego. Przecież tam, w Ziemi Świętej, każdy z nas miał w ręku swoją własną Ekumeniczną Biblię. To był genialny pomysł! Przedstawiciele Oddziału Łódzkiego Polskiej Rady Ekumenicznej zgodzili się podjąć współpracę. Ideą szkoły było takie studiowanie Pisma Świętego, aby żyć słowem Bożym na co dzień.
Kim są wykładowcy ESB?
Postaraliśmy się poszukać najlepszych biblistów, którzy są nie tylko wybitnymi specjalistami z egzegezy biblijnej, ale także mają dobrą komunikację ze swoimi słuchaczami. Wśród wykładowców znaleźli się rzymscy katolicy, luteranie, baptyści, osoby świeckie i duchowne. Nie zabrakło „praktyków”, czyli aktywnych duszpasterzy różnych wyznań, którzy starali się przedstawić wykorzystanie Biblii w praktyce, czyli w liturgii i życiu poszczególnych wspólnot. Szczególnym dniem były odwiedziny kościołów i zborów. Na początek spotkaliśmy się w łódzkiej archikatedrze, gdzie wysłuchaliśmy interesującego wykładu o historii diecezji łódzkiej i samej katedry. Obejrzeliśmy interesującą prezentację o robotniczej, wieloreligijnej i wielowyznaniowej Łodzi. Następnie odwiedziliśmy kościół ewangelicko augsburski św. Mateusza, potem zbór baptystów i prawosławną katedrę św. Aleksandra Newskiego. Wszędzie proboszczowie wygłosili krótkie, ale bardzo interesujące przedłożenia. Z bliska wszystko wyglądało jeszcze ciekawiej. Wiele się dowiedzieliśmy o naszych wspólnotach.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Jak wyglądały wykłady w czasie pandemii?
Z racji tego, że osią tematyczną wykładów biblijnych w pierwszej edycji szkoły była Księga Apokalipsy św. Jana Apostoła, a konkretnie Listy do Siedmiu Kościołów, w zaawansowanym przygotowaniu była kolejna ekumeniczna pielgrzymka, tym razem do Siedmiu Kościołów Apokalipsy, a więc do miejsc, które znajdują się obecnie w Turcji. Wszystko było już przygotowane, program ustalony i zaczęły się zapisy. Niestety pandemia pokrzyżowała nasze plany. O wyjeździe nie mogło być mowy. Wykłady „w realu” okazały się niemożliwe do zrealizowania. Postanowiliśmy jednak nie poddawać się i trzy cykle wykładowe dokończyć w formie nagrań video, umieścić na YouTubie i linki przesłać uczestnikom. Mam nadzieję, że pozwoliło to na sensowne skorzystanie z wykładów słuchaczom naszej szkoły. W ten sposób zakończyliśmy pierwszy rok nauki mając nadzieję, że Pan Bóg pozwoli nam na kontynuację Ekumenicznej Szkoły Biblijnej w przyszłości.
Skoro pierwszy rok ESB poświęcony był Księdze Apokalipsy Św. Jana Apostoła, to znaczy, że następne będą poświęcone innym księgom biblijnym?
W przygotowaniu jest kolejna edycja naszej szkoły. W tym roku chcemy zająć się fundamentami naszej chrześcijańskiej wiary i skupić się na osobie samego Zbawiciela – Pana Jezusa. Tematy będą dotyczyły Jego życia w konkretnych warunkach geograficznych i historycznych, relacji do poszczególnych ugrupowań religijnych w Izraelu, relacji do pogan, stosunku do władzy duchownej i świeckiej, płacenia podatków. Może uzyskamy odpowiedź na pytanie: Czy Jezus znał łacinę? Zajmiemy się omówieniem znaczenia tytułów mesjańskich, rozumienia Królestwa Bożego i zapowiedzi Jego powrotu na końcu czasów.
Reklama
Czy mamy rozumieć, że jeżeli uczestnik chciałby pogłębić swoją wiedzę na temat wszystkich ksiąg Pisma Świętego, to powinien zapisywać się co roku do każdej z kolejnych edycji?
Założeniem Ekumenicznej Szkoły Biblijnej jest życie słowem Bożym na co dzień, a więc w realiach, w jakich jesteśmy tu i teraz. Poznanie Pisma Świętego, jego rozumienie i modlitwa są więc podstawą. Każdy rok nauki jest inny, nie ma powtórzeń. Jeśli ktoś chce się zapisać, to z pewnością doświadczy czegoś nowego i oryginalnego. Wierzę w prowadzenie Ducha Świętego, który każdego kieruje dobrymi drogami do zrozumienia prawdy potrzebnej do zbawienia.
Ilu było uczestników pierwszej edycji ESB i czy będą następne?
Podejmując się organizacji ESB sądziliśmy, że wielkim sukcesem będzie dla nas, gdy zapisze się choć 50 osób. Myśleliśmy głównie o łodzianach. Szybko okazało się, że 50 osób mamy zapisanych po tygodniu. Pomyśleliśmy o stu osobach, bo trzeba było znaleźć odpowiednią salę wykładową. Ostatecznie przyjęliśmy 235 osób z Łodzi i okolic, ale także z innych miast, nawet tak odległych jak Gdańsk czy Szczecin. Wielu musieliśmy odmówić. Nie znaleźliśmy większej sali wykładowej w naszych kościelnych zasobach, mając nadzieję, że w kolejnych edycjach szkoły uda się ich przyjąć.
Od początku sierpnia ruszyły zapisy do kolejnej edycji ESB, ilu obecnie słuchaczy zgłosiło swój udział w studiowaniu Pisma Świętego i jak, ci którzy są zainteresowani, mogą się zapisać do ESB?
Mamy już kilkanaście osób. Aby się zapisać trzeba pobrać formularze ze strony Ekumenicznej Szkoły Biblijnej www.ekumenicznaszkolabiblijna.pl, wypełnić je i przesłać do sekretariatu szkoły. Z każdym z kandydatów kontaktujemy się i przekazujemy informacje o przyjęciu.
Ks. Wiesław Kamiński od 2011 r. proboszcz parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Łodzi, wiceprzewodniczący Komisji Ekumenicznej Archidiecezji Łódzkiej, wieloletni duszpasterz Osób Głuchoniemych w Archidiecezji Łódzkiej