Reklama

Niedziela w Warszawie

Wiedzieli, co jest najważniejsze

O bohaterskich warszawskich duchownych czasów okupacji, ich gotowości oddania życia Bogu i Polsce oraz dramatycznych losach po wojnie z prof. Wiesławem Janem Wysockim rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 36/2021, str. I

[ TEMATY ]

wywiad

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Prof. Wiesław Jan Wysocki

Prof. Wiesław Jan Wysocki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: Warszawa najdotkliwiej ze wszystkich polskich miast odczuła okrucieństwo II wojny światowej. Jaka była rzeczywistość, w której żyli mieszkańcy okupowanej stolicy?

Prof. Wiesław J. Wysocki: To był czas, kiedy Warszawa żyła sterroryzowana, pod presją. Zbrodnie niemieckie zaczęły się zaraz od początku okupacji. Pierwsza zbrodnia w Wawrze, potem egzekucje w Kampinosie. Z końcem 1939 r. zaczęto tworzyć getto, które po paru miesiącach całkowicie izolowano, wydzielając dla społeczności żydowskiej miasto w mieście. Pewnym elementem łączącym dwa światy wydzielone przez Niemców był kościół Wszystkich Świętych z ks. Marcelim Godlewskim. Te dwa światy przenikały się. Kościół Wszystkich Świętych świadczył wielką pomoc dla przebywających w getcie Żydów, wystawiając metryki i ratując Żydów, którzy znaleźli się na terenie getta.

Reklama

Ksiądz Godlewski ofiarnie ratował Żydów. Co mu za to groziło?

Za jakąkolwiek pomoc wobec społeczności żydowskiej, za każdy ludzki odruch karano śmiercią. To jest ewenement, bo jeżeli podobne gesty zdarzały się w Europie Zachodniej, to mogły być za nie kary administracyjne, natomiast w Polsce stosowano bezwzględnie karę śmierci. Kościół Wszystkich Świętych był miejscem, gdzie Żydzi mogli przerzucać dzieci na teren aryjski i przekazywać je polskim rodzinom pod opiekę. Mówiono, że kościół był bramą wolności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Druga wojna światowa odcisnęła się wielkim piętnem na polskim duchowieństwie. Ilu polskich duchownych zginęło w latach 1939-45?

Około trzy tysiące kapłanów poniosło śmierć w latach wojny z rąk Niemców; najwięcej w KL Dachau, ale także w innych obozach, nie mówiąc już o egzekucjach, martyrologii choćby jezuitów czy redemptorystów w powstaniu. Nie można także zapomnieć o siostrach sakramentkach z warszawskiego Nowego Miasta czy nazaretankach z Nowogródka i wielu innych. Musimy też pamiętać o ofiarach okupacji sowieckiej i ludobójstwa ukraińskiej UON-UPA. Duchowieństwo ma najwyższy odsetek procentowy strat spośród grup społecznych w okupowanej Polsce.

A ilu duchownych z archidiecezji warszawskiej poniosło śmierć w czasie wojny?

Dużo ponad dwustu duchownych. W powstaniu na linii ognia w oddziałach było około stu księży kapelanów. Około dwudziestu było na Starym Mieście. Łącznie około 30 zginęło, nie mówiąc o zakonach i masowych mordach wszystkich duchownych.

Reklama

O postaciach których kapłanów powinniśmy szczególnie w Warszawie pamiętać?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o naczelnym kapelanie Armii Krajowej ks. pułkowniku Tadeuszu Jachimowiczu, pseudonim „Budwicz”, który 8 sierpnia został wyciągnięty spośród mieszkańców Woli i zastrzelony na ich oczach. Kapelanem, który zapisał się pięknie, był ks. Stefan Kowalczyk „Biblia”, dziekan okręgu warszawskiego AK. Także ks. Władysław Zbłowski „Struś”, ks. Jan Salamucha, ks. Walerian Pączek „Germen”, ks. Henryk Szklarek „Trzcielski”, ks. Antoni Czajkowski „Badur”, ks. Wacław Karłowicz znany jako „Andrzej Bobola”, który przeszedł ze Starówki na Żoliborz, czy jezuici o. Tomasz Roztworowski i o. Józef Warszawski. Wielu zostało wyniesionych na ołtarze.

A teraz zbliża się beatyfikacja kapelana AK ks. majora Stefana Wyszyńskiego…

Był on kapelanem szpitala powstańczego w Laskach w Kampinosie. Mamy wielu kapłanów, którzy dali przykład wielkiego zaangażowania i ogromnej pracy. Gdy powstanie kończyło się, w jednym z biuletynów powstańczych pojawił się artykuł: Dwa symbole Powstania. Jeden symbol przez autora wskazany to była biało-czerwona opaska, jaką każdy walczący miał na ramieniu.

A drugi?

To stuła kapłańska, ponieważ ksiądz cały czas towarzyszył powstaniu i praktycznie każdy pododdział miał swojego kapelana. Zagrożenie żołnierskiego życia powodowało, że powstańcy chcieli mieć to szczególne poczucie bezpieczeństwa, które kapłan dawał.

Reklama

Co ukształtowało charaktery bohaterskich kapelanów?

Myślę, że ukształtowała je ta sama edukacja, która natchnęła, wykształciła i wychowała pokolenie szaroszeregowe. Oni chcieli normalnie pracować, tak jak młodzi chcieli korzystać z daru młodości, ale w czasie próby zdominował ich imperatyw, który wynikał z wychowania w rodzinie, na podwórku, w szkole, w koszarach, w Kościele, odwołujący się do tych samych wartości. O tamtym pokoleniu mówimy, że oni mieli pewien wzorzec, który nazywamy imponderabiliami, to znaczy – doskonale wiedzieli, co jest najważniejsze. I wiedzieli, że jeśli trzeba, to Ojczyźnie należy złożyć także swoją krew, czy nawet życie, bo jest tego warta.

Jakie były losy sióstr zakonnych w czasie wojny?

Siostry przede wszystkim prowadziły sierocińce i tam znalazło schronienie wiele żydowskich dzieci. Ze względu na to, że kościoły zwykle miały mocne mury, to w czasie powstania lokowano w nich szpitale. Prawie w każdym z kościołów był szpital, jak choćby tzw. bastion zmartwychwstanek na Żoliborzu. Prawie każdy klasztor był schronieniem dla rannych, a często bastionem czy redutą.

Co działo się z warszawskimi kapłanami po zakończeniu wojny, kiedy trafiali w ręce sowieckiego okupanta?

Niejednokrotnie tak bywało, że kapłani właściwie przebyli tę gehennę, jaką przeszła ludność Warszawy wygnana przez obóz filtracyjny w Pruszkowie. Wielu duchownych poszło z ludnością i później wracali do Warszawy, jeśli mogli. Różne były ich losy. Jeśli w 1948 r. ponad tysiąc księży było w ubeckich więzieniach, to jest obraz, jaką cenę płacili za wejście nowego ustroju. Świat religii kłócił się ze światem komunistycznym, który przyniosła armia czerwona i i popi, czyli „pełniący obowiązki Polaków” komuniści.

Prof. Wiesław Jan Wysocki Historyk, kierownik Katedry historii XIX i XX wieku na Wydziale Nauk Historycznych UKSW, honorowy obywatel Warszawy, prezes Instytutu Józefa Piłsudskiego, zasiada we władzach Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Autor ponad 70 książek i opracowań o tematyce historycznej.

2021-08-31 12:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzeum rodziny Ulmów

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 22-23

[ TEMATY ]

wywiad

Żydzi

rozmowa

Urząd Gminy w Markowej/Katarzyna Homa

Muzeum w Markowej

Muzeum w Markowej

Z dr. Mateuszem Szpytmą – historykiem krakowskiego oddziału IPN, pełnomocnikiem dyrektora Muzeum – Zamku w Łańcucie ds. Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej, krewnym Wiktorii Ulmy – rozmawia Aneta Kamieniecka

ANETA KAMIENIECKA: – 17 marca 2016 r., w obecności prezydenta RP Andrzeja Dudy, zostanie otwarte Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów. To wydarzenie ważne nie tylko dla Markowej i Podkarpacia...
CZYTAJ DALEJ

Franciszek i s. Francesca - nieoczekiwane spotkanie papieża z 94-letnią zakonnicą

2025-04-06 17:32

[ TEMATY ]

spotkanie

Watykan

papież Franciszek

Bazylika św. Piotra

s. Francesca

Włodzimierz Rędzioch

Widok pustej Bazyliki św. Piotra robi duże wrażenie

Widok pustej Bazyliki św. Piotra robi duże wrażenie

Siostra Francesca Battiloro przeżyła największą niespodziankę swojego życia w wieku 94 lat, z których 75 lat spędziła jako wizytka za klauzurą. „Poprosiłam Boga: 'Chcę spotkać się z papieżem'. I tylko z Nim! Nikt inny... Myślałam, że to niemożliwe, ale to Papież przyszedł się ze mną spotkać. Wygląda na to, że kiedy Go o coś proszę, Pan zawsze mi to daje...”. Podczas pielgrzymki z grupą z Neapolu, s. Francesca Battiloro, siostra klauzurowa modliła się dzisiaj w Bazylice św. Piotra, gdy nagle spotkała papieża.

Zakonnica, która wstąpiła do klasztoru w wieku 8 lat, złożyła śluby w wieku 17 lat, w czasie, gdy jej życie było zagrożone z powodu niedrożności jelit. Dziś opuściła Neapol wczesnym rankiem z jednym pragnieniem: przeżyć Jubileusz Osób Chorych i Pracowników Służby Zdrowia w Watykanie. Wraz z nią przyjechała grupa przyjaciół i krewnych. Poruszająca się na wózku inwalidzkim i niedowidząca siostra Francesca - urodzona jako Rosaria, ale nosząca imię założyciela Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny św. Franciszka Salezego, który, jak mówi, uzdrowił ją we śnie - chciała przejść przez Drzwi Święte Bazyliki św. Piotra. Biorąc pod uwagę jej słabą kondycję, pozwolono jej przeżyć ten moment całkowicie prywatnie, podczas gdy na Placu św. Piotra odprawiano Mszę św. z udziałem 20 000 wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Głos Boga jest pierwszym źródłem życia

2025-04-06 15:07

[ TEMATY ]

sanktuarium Otyń

Wielkopostne czuwanie kobiet

Karolina Krasowska

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

Wrażenie podczas spotkania robił kościół pełen kobiet

„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.

Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję