Reklama

Niedziela Łódzka

Otworzyć się na światło Ewangelii

Arcybiskup Grzegorz Ryś zaprasza wszystkich do otwarcia się na doświadczenie ewangelizacji.

Niedziela łódzka 36/2021, str. I

[ TEMATY ]

ewangelizacja

ewangelizatorzy

Piotr Drzewiecki

Doświadczenie wiary jest kluczowym pojęciem nowej ewangelizacji

Doświadczenie wiary jest kluczowym pojęciem nowej ewangelizacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 9-11 września w Łodzi odbędzie się VI Ogólnopolski Kongres Nowej Ewangelizacji Miasto Rewitalizacja. Kongres odbędzie się w kościele Ojców Jezuitów w Łodzi (ul. Sienkiewicza 60). Jego rozpoczęcie poprzedza siedmiodniowe Jerycho modlitewne, które przygotuje duchowo nas wszystkich do owocnego przyjęcia słowa Bożego, które będzie nam głoszone podczas ewangelizacji. Uczestnicy Kongresu będą dokonywać pogłębionej refleksji nad wskazaniami papieża Franciszka dotyczącymi procesu ewangelizacji w miastach.

Dać dobry przykład

Doświadczenie wiary jest kluczowym pojęciem nowej ewangelizacji. Głoszenie Dobrej Nowy nie polega na walce na argumenty, ale na świadczeniu o Chrystusie. Narzędziem świadkowania jest całe życie chrześcijanina. Ruch nowej ewangelizacji wprowadza w przestrzeń dawania dobrego przykładu całym swoim życiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Intensywne 3 dni

Pierwszy dzień będzie dedykowany kapłanom. Drugi i trzeci to wydarzenia przeznaczone dla ewangelizatorów. W ramach Kongresu 11 września w godz. 16.00-20.00 odbędzie się także otwarte dla wszystkich spotkanie ewangelizacyjne na stadionie Orła w Łodzi zatytułowane Ku doświadczeniu wolności. Wstęp jest bezpłatny.

Warto wspomnieć, że podczas Kongresu jeden z warsztatów będzie poświęcony Ewangelizacji w sieci. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak wykorzystywać kursy online i dzięki nim dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców.

Przemienić ludzkie serca

Reklama

Kongres opiera się na idei Szkoły Nowej Ewangelizacji, a to pobudza nas do pytania: Czy ewangelizacja, czyli głoszenie nauki o Jezusie Chrystusie, może w ogóle dzielić się na nową i starą?

Ruch nowej ewangelizacji powstał jako odpowiedź na wezwanie papieża św. Jana Pawła II wyrażone w encyklice Redemptoris Missio oraz adhortacji apostolskiej Christifideles Laici. Nowością ewangelizacji nie jest głoszone Słowo Boże, bo ono zawsze jest aktualne i świeże, lecz że jest nią m.in wykorzystanie w głoszeniu nowych środków przekazu. Nowa ewangelizacja zakłada taką formację katolików, aby każdy z nich potrafił w codziennym życiu głosić Ewangelię prosto i praktycznie.

Główne cechy ruchu nowej ewangelizacji to: kerygmat (czyli głoszenie głównych prawd wiary katolickiej), charyzmat (dawanie świadectwa wiary, zamiast przekonywanie do niej) oraz wspólnotowość (ewangelizacja dokonuje się we wspólnocie). Jednakże podstawową zasadą ewangelizacji jest jej otwartość na działanie Ducha Świętego – to bowiem dzięki Jego Światłu dokonuje się przemiana człowieka. Innymi słowy – to nie rozbudowana argumentacja czy osobisty dar przekonywania, ale łaska ma dokonywać przemiany ludzkiego serca. Człowiek jednak musi się otworzyć na jej działanie. Bez dobrowolnej zgody osobiste spotkanie z Chrystusem nie dojdzie do skutku.

2021-08-31 12:09

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyzwania nowej ewangelizacji (cz. 1)

Zdarzyło mi się uczestniczyć w opisywanym na łamach naszej gazety I Kongresie Nowej Ewangelizacji, który miał miejsce w dniach 28-31 lipca w Kostrzynie nad Odrą, a także doświadczać jej praktycznej formy podczas Przystanku Jezus. Zdaję sobie sprawę z faktu, że o nowej ewangelizacji ostatnio mówi się bardzo wiele. To dobrze. Jednak wśród rozmaitych głosów, które opisują to, czym jest, na czym ma polegać nowa ewangelizacja i kto nią ma się zajmować, występuje niekiedy chaos interpretacyjny i znaczeniowy. Dlatego też zachęcony wystąpieniem abp. Rino Fisichellego pomyślałem o tym, że jako świecki postaram się dokonać pewnej interpretacji tego zagadnienia. Dlaczego nowa ewangelizacja, skąd ten pomysł, jakie są jej przesłanki? Jest to pytanie o zasadniczym znaczeniu, gdyż udzielona na nie poprawna odpowiedź może uspokoić różne grupy komentatorów. Bardziej czy mniej życzliwych temu przedsięwzięciu, którzy niekiedy interpretują ją jako konkurencję wobec dotychczasowych form ewangelizowania czy też jako pośrednią formę krytyki tych, którzy przez lata gorliwie i sumiennie spełniali swoje chrześcijańskie obowiązki. Ani jeden, ani drugi motyw nie przyświeca pomysłodawcom i twórcom nadania nowej dynamiki ewangelizacji. Zarówno szacunek i respekt wobec tych, którzy nieodmiennie od lat „są siewcami na polach Pana Boga”, jak i zrozumienie obecności różnych nurtów i rytów w dawaniu świadectwa i posługi Kościołowi są punktem wyjścia. Akceptacja obecności jednego i drugiego. Radość z faktu współistnienia i obustronnego wzmacniania się modlitwą i czerpania z garnca szerokiej palety możliwości. Wobec powyższego, na z pretensją kierowane wobec nowych ewangelizatorów słowa: „Uważasz, że co? Dotychczas nic się tu nie robiło?” albo: „Skoro tak wiele działań było, to dlaczego Kościoły pustoszeją? Uważasz, że to nasza, starych księży, wina?” – odpowiedź jest jedna. Nie wskazujemy winnych, nie szukamy też ich, gdyż nie w tym rzecz. Rzeczą ważniejszą jest odpowiedź na pytanie: Jak odwrócić tendencję dotyczącą kryzysu wiary w ogóle? Nowa ewangelizacja nie jest zatem ani wbrew komuś, ani za coś – jako proces zastępowania czegoś starego czymś nowym. Jest bowiem procesem stałym, osadzonym w naszym zobowiązaniu, jakie na siebie przyjęliśmy przez fakt chrztu św. i Komunii św. Nie jest więc reaktywną wobec czegoś na tu i teraz. Jest zaś naszym, wiernych, odzewem na wezwanie – posłanie, jakie do nas skierował i kieruje nieustannie Jezus – „głoszenia Jego Ewangelii wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15). Jednak, mimo wszystko, nieustępliwy czytelnik spyta: „No dobrze, a dotychczasowe formy ewangelizacji, przecież jej dokonywaliśmy?”. Nie powinniśmy ich porzucać. Nie stanowią one jakiegoś balastu czy jądra sporu. Gdyż to, o co chodzi w nowej ewangelizacji, to takie wypełnianie ewangelizacji argumentami, treścią spójną wobec poszukiwań aksjologicznych i nowym typem komunikowania się i myślenia swoistego dla człowieka XXI wieku, że zechce on nakłonić ucha ku naszym racjom, że odnowi w sobie pożądliwość Pana Boga, wybudzi się z letargu wiary. Człowiek bywa wobec gwałtu współczesności zadawanego na jego świadomości bezradny, z czasem staje się bezwolny, zagubiony, łatwy do manipulacji. Wmawiane mu treści, na różnym poziomie manipulowania prawdą, przykrywają rzeczywistość transcendentną, sugerując człowiekowi, że ważne jest to, co „tu i teraz”, nie uwzględniając żadnego potem w sensie duchowym. Także człowiek wiary staje w obliczu tego typu manipulacji. Bywa, że jej ulega. Cieszyć się należy, gdy jest krytyczny, wątpiący, nieugięty. Jednak każdorazowo trzeba mu pomóc nie upadać, nie oddalać się, trwać! Wyciągnąć rękę do współbraci w wierze, którzy osłabli w trudzie mocowania się z przekazami wypierającymi nas z przestrzeni publicznej to jedno, a drugie – odmawiającymi nam wyznawania naszej wiary. Sądzę także, że nowa ewangelizacja to jakby nowa dynamika, nowy impuls, ożywiający krwiobieg Kościoła i nas samych, świeckich i konsekrowanych, w jego wspólnocie. Wyzwalająca na naszych twarzach uśmiech i radość tych, którzy mimo wszystko wierzą, bo wiedzą, jaki był i jest sens śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Uśmiech na twarzach tych, którzy mają solidne podstawy swojej wiary, są gorliwi w jej wyznawaniu i nie stronią od dzielenia się Dobrą Nowiną i dawania świadectwa. Mocni duchem iskrzą się jak gwiazdozbiór nowej ewangelizacji – podobni do Najświętszej Maryi Panny, Gwiazdy Nowej Ewangelizacji. Wiemy, że pójście na skróty, jakieś kompromisy i półśrodki w zetknięciu z nachalnością, gwałtownością i zaborczością otaczającego nas świata nie zdają rezultatu. Jedynie wystawiają nas na śmieszność i zarzut naiwności i nieskuteczności działania. Wobec powyższego musimy osiągać nową jakość i większą skuteczność, nic nie tracąc z czytelności doktryny i jej nieugiętości. Poczynając od nas samych. Dokonując najpierw własnego wglądu w jakość mojej wiary i mojej obecności w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze obrazy Ojca Świętego leżącego w Casa Santa Marta

2025-04-22 09:26

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Grzegorz Gałązka

W kaplicy Domu Świętej Marty w Watykanie wystawiono otwartą trumnę z ciałem papieża Franciszka. Przybyli tam na modlitwę najbliżsi współpracownicy papieża. Przy trumnie pełni straż Gwardia Szwajcarska.

Foto: Vatican Media
CZYTAJ DALEJ

Sejm uczcił papieża Franciszka minutą ciszy

2025-04-23 11:00

[ TEMATY ]

sejm

śmierć Franciszka

PAP/Leszek Szymański

Posłowie uczcili w środę zmarłego papieża minutą ciszy. Dla milionów ludzi na całym świecie, w tym wielu Polek i Polaków, Franciszek był przewodnikiem duchowym i autorytetem moralnym - powiedział marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Papież Franciszek zmarł w wielkanocny poniedziałek. 33. posiedzenie Sejmu rozpoczęło się od uczczenia zmarłego papieża."Dla milionów ludzi na całym świecie, w tym również wielu Polek i Polaków był przewodnikiem duchowym i autorytetem moralnym" - zaznaczył marszałek. Dodał, że papież Franciszek konsekwentnie przypomniał o losie najuboższych, wykluczonych, ofiar konfliktów zbrojnych, uchodźców oraz o konieczności zachowania harmonii i sprawiedliwości między ludźmi, troski o przyrodę i cały świat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję