Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Wielkie remonty

Sanktuaria naszej diecezji nieustannie są remontowane. Wiele świątyń stanowi wysokiej klasy zabytki i należy o nie zadbać.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 32/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

renowacja

remont

Graziako

Ołtarz główny z wizerunkiem Matki Bożej Krasnobrodzkiej

Ołtarz główny z wizerunkiem Matki Bożej Krasnobrodzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tak działo się u Ojców Franciszkanów w Zamościu, w sanktuarium w Tomaszowie i od kilku lat nieprzerwanie w sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krasnobrodzie. Co się tutaj zmieni? Wszystko wskazuje na to, że będzie to prawdziwa rewolucja.

W ciągu ostatnich lat zmieniła się elewacja świątyni w Krasnobrodzie, a także dach na budynku klasztoru. Sam dach kosztował 2 mln 300 tys. zł z czego Starostwo Powiatowe dwukrotnie wsparło remont kwotami po 800 tys. zł. Projekt remontu całości świątyni i klasztoru powstał już w 2013 r. Jednak, aby dokończyć prace, potrzebne były jeszcze wielomilionowe sumy, na które nie było stać kustoszy sanktuarium.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ogromne wsparcie

Reklama

Dzięki staraniom i poszukiwaniom odpowiednich środków udało się otrzymać dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na termomodernizację obiektu w kwocie ponad 7 mln zł. Całość remontu wyniesie ponad 9 mln zł, dlatego własny wkład sanktuarium kolejny raz wyniesie około 2 mln zł. Konieczna będzie wymiana okien, stolarki, pojawi się nowoczesne ogrzewanie, tynk ciepłochronny, ogrzewanie podłogowe kościoła i korytarzy, fotowoltaika, a także inne udogodnienia unowocześniające świątynię. Wymieniona zostanie posadzka, ruchome sprzęty zostaną wyniesione, a organy zabezpieczone specjalistycznie. Wymianie zostanie poddana instalacja elektryczna, co wiązać się będzie z malowaniem kościoła oraz instalacja teleinformatyczna dostosowana do XXI wieku. Być może pojawią się ekrany i monitory na korytarzach oraz na zewnątrz świątyni, co umożliwi przeżywanie liturgii osobom znajdującym się poza kościołem. Wszystkie działania będą odbywały się pod okiem konserwatora zabytków. Remontowi nie będą podlegały sklepienia świątyni, ponieważ odkrycie fresków znajdujących się na nich kosztowałoby kolejne miliony. W podziemiach znajdują się groby dobroczyńców świątyni i klasztoru. Skucie posadzki także może odkryć nieznane dotąd elementy.

– Jest to perełka naszej ziemi. Nie ma tu zabytków tej klasy, z taką historią i dziedzictwem oraz zainteresowaniem grup nie tylko z Polski, ale i z zagranicy. To tutaj została uzdrowiona królowa Marysieńka. Ze względu na festiwal Per Artem ad Astra, który organizowany jest w sierpniu przez Krasnobrodzki Dom Kultury, świątynię będziemy remontować po zakończeniu festiwalu – wyjaśnił ks. prał. Eugeniusz Derdziuk, kustosz sanktuarium.

Nurtujące pytania

Remonty wewnątrz kościoła spowodują, że wierni będą musieli opuścić świątynię na jakiś czas. Trwają dyskusje na temat tego, gdzie sprawowane będą Msze święte. Decyzję podejmą kapłani wraz z Radą Duszpasterską.

Czy uda się uzbierać potrzebną kwotę do wykończenia świątyni? – Wierzę, że ktoś nad nami czuwa i że ponownie uda się dopiąć wszystko na ostatni guzik. Modlimy się usilnie i szukamy środków. Powierzamy cały remont także św. Józefowi w jego szczególnym roku. Cóż, to sanktuarium jego Oblubienicy, więc jestem przekonany, że zarówno on, jak i Ona zatroszczą się o wszystko – dodał ks. prał. Eugeniusz Derdziuk.

Remonty formalnie rozpoczęły się pod koniec czerwca i potrwają około dwóch lat. Sanktuarium w Krasnobrodzie to kolejne miejsce w naszej diecezji, o które duszpasterze zatroszczą się na czas, by mogło przyciągać nie tylko pielgrzymów, ale i turystów, którzy mają szansę stać się pielgrzymami.

2021-08-03 11:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Takiego remontu nie było od 100 lat

Niedziela świdnicka 9/2020, str. VI

[ TEMATY ]

renowacja

katedra

Świdnica

remont

Mariusz Barcicki

Demontaż i zabezpieczanie ozdobnych ram obrazów

Demontaż i zabezpieczanie ozdobnych ram obrazów

W katedrze świdnickiej trwa mozolny i precyzyjny demontaż barkowych, wielkoformatowych obrazów sztalugowych wraz z ramami w nawie głównej. Ważą po kilkaset kilogramów, powierzchnia każdego z nich wynosi blisko 50 m2. Wielkoformatowe obrazy mają wielkość standardowego mieszkania. Aby je zdjąć, konserwatorzy musieli najpierw zdemontować olbrzymie ramy składające się z ośmiu części.

Każdy element jest najpierw przypinany do rusztowania pasami, żebyśmy mogli go zdemontować. Jest on również zabezpieczany linami. Jak się tylko uda go zdemontować od głównej ramy, jest wtedy odpinany od rusztowania i ściągany na dół – mówi Katarzyna Łopatowska, konserwator dzieł sztuki.
CZYTAJ DALEJ

Kardynał Bechara Raï: państwa muszą zmienić perspektywę

2025-07-11 16:01

[ TEMATY ]

Liban

Kardynał Bechara Raï

KAI

Kardynał Bechara Raï

Kardynał Bechara Raï

- Model libański obejmuje wartości chrześcijańskie i muzułmańskie, dlatego możliwe jest pokojowe współżycie. Chcemy, by tak pozostało i aby wszyscy Libańczycy, chrześcijanie i muzułmanie, pozostali w kraju. To samo dotyczy Syrii i Iraku. Chcemy, aby chrześcijanie i muzułmanie pozostali, bo wspólne życie prowadzi do umiarkowanego islamu. Jeśli wszyscy wyjadą - kto będzie rządził Syrią, Irakiem, Egiptem? Tego nikt nie wie - mówi Kardynał Bechara.

Jako przykład współistnienia podaje edukację. W 2024 roku, papieska organizacja Pomoc Kościołowi w Potrzebie wspierała ponad 160 szkół w regionie. W Libanie wielu muzułmanów posyła dzieci do szkół katolickich - są one bowiem wzorem wspólnego życia.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję