...drugim najczęściej odwiedzanym miejscem kultu maryjnego na świecie jest brazylijskie sanktuarium Matki Bożej w Aparecidzie? Co roku przybywa tutaj nawet 11 mln pielgrzymów, którzy wyrażają wspólne pragnienie: zawierzyć się Matce Bożej, patronce Brazylii.
Dzieje sanktuarium sięgają 1717 r. Trzej rybacy wyruszyli na połów ryb w wijącej się serpentynami, niczym wąż, rzece Paraíba. Choć roiło się w niej od ryb, żadna nie wpadła w zarzucane przez nich sieci. W ostatnim akcie nadziei zarzucili jeszcze raz sieci i tym razem wyciągnęli z wodnej toni małą figurkę Matki Bożej. Rzeźba okazała się niekompletna – brakowało głowy. Zarzucili sieci ponownie i wyłowili odłupany element statuy. Po tym zdarzeniu, jak głosi legenda, sieci trzech rybaków rwały się od nadmiaru ryb.
Figura mierzy 40 cm i pochodzi z połowy XVII wieku. Zanim ją odnaleziono, kilka dekad przeleżała w wodnych odmętach, stąd jej unikatowy czarny kolor. Cześć Matce Bożej z Aparecidy początkowo oddawali rybacy, ale skuteczność Jej wstawiennictwa tak mocno podziałała na serca i wyobraźnię Brazylijczyków, że Jej kult rozprzestrzenił się w całym kraju. Liczba pielgrzymów stale rosła, co wymusiło potrzebę zbudowania okazałej bazyliki.
Pierwotna świątynia szybko przestała wystarczać potrzebom ruchu pielgrzymkowego. W 1955 r. rozpoczęto budowę nowej, okazalszej bazyliki. Długa na 173 m i szeroka na 168 m uchodzi za największą maryjną świątynię na świecie. W 1980 r. świątynię poświęcił Jan Paweł II, wynosząc ją do rangi bazyliki mniejszej. Benedykt XVI podarował Pani z Aparecidy złotą różę.
„Z sercem pełnym nadziei” wystosował Franciszek przesłanie do uczestników VI Brazylijskiego Tygodnia Społecznego, zorganizowanego przez Komisję Duszpasterstwa Społeczno-Transformacyjnego tamtejszego episkopatu pod hasłem „Brazylia, jakiej chcemy, dobre życie narodów”. Ojciec Święty podkreślił w tekście: „pragnę zapewnić o mojej bliskości i modlitwie w intencji sprawnego przebiegu spotkania oraz jego owoców”.
„Od swojej pierwszej edycji w 1991 r. Brazylijski Tydzień Społeczny zaproponował się jako droga «Kościoła wychodzącego», zaangażowanego w burzenie murów odrzucenia i obojętności, towarzysząc najbiedniejszym oraz najbardziej pozbawionym podstawowych praw w ich walce o ziemię, mieszkanie czy pracę” - zauważył papież. Wskazał następnie, że to nie koniec zasięgu inicjatywy: „ponadto proponuje nową, bardziej solidarną gospodarkę i ożywienie wartości demokratycznych, które pomagają budować społeczeństwo, gdzie istnieje prawdziwy powszechny udział w procesach decyzyjnych w kraju”. Opisawszy takie postawy, Ojciec Święty wyznał: „serdecznie dziękuję za to zaangażowanie, a także za promowanie, wraz z młodzieżą Brazylii, «Ekonomii Klary i Franciszka»”.
Paulini zapraszają, aby ten czas miłości jakim jest Boże Narodzenie przeżyć u Królowej Polski na Jasnej Górze, by później tą radością z Narodzenia Bożej Dzieciny dzielić się z innymi. W jasnogórskim sanktuarium Pasterka odprawiona zostanie tradycyjnie o północy. Przewodniczyć jej będzie przełożony generalny Zakonu Paulinów, o. Arnold Chrapkowski. Natomiast Sumę w Boże Narodzenie, o godz. 11.00 w Bazylice celebrować będzie abp. Wacław Depo, metropolita częstochowski.
O. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry podkreślił, że Boże Narodzenie to czas dawania, ale i dzielenia się miłością i tym, co mamy najlepsze. To czas, gdy składamy sobie życzenia nie tylko te dotyczące nas samych, ale życzymy ludziom na całym świecie przede wszystkim pokoju. Paulin zwrócił uwagę, że najważniejsze prezenty nie znajdują się pod choinką w pudełku, ale najważniejsze w Boże Narodzenie to być dla innych, także tych, których nie znamy.
Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.