W ministerialnym przedsięwzięciu wzięło udział siedem wybranych obiektów z całej Polski. Jak powiedział Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego: – Kolekcje zgromadzone w królewskich rezydencjach to coś wyjątkowego, dlatego warto je pokazać dzieciom. To może być pierwszy krok do rzeczywistych wizyt w tych miejscach po ustaniu epidemii. Wszystkie materiały przygotowane na potrzeby projektu będą do dyspozycji nauczycieli, aby wykorzystywali je w celach edukacyjnych.
W trakcie ferii uczniowie mogli wybrać się na wirtualne spacery po rezydencjach królewskich. Mogli zapoznać się z ich historią, a także z legendami i baśniami związanymi z danym obiektem. Historycznymi przewodnikami były znane postaci. Po sandomierskim zamku tę rolę pełniła aktorka Joanna Moro oraz tancerka i prezenterka telewizyjna Ida Nowakowska. Towarzyszyło im rodzeństwo – Lena i Olek Karlak z Warszawy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Dzieci zaspokajały ciekawość, zadając mnóstwo pytań i wtrącając swoje spostrzeżenia. Joanna Moro stwierdziła, że taki projekt skierowany do dzieci i młodzieży jest strzałem w dziesiątkę. Przez pandemię wiele obiektów kultury jest zamkniętych, a taka forma przekazu zapewne zainteresuje wielu. – Robimy wszystko, aby dzieci zainteresować rezydencjami królewskimi, aby zechciały wejść na Facebooka, na stronę internetową instytucji, odwiedzamy naprawdę piękne miejsca. Ja jestem pod wielkim wrażeniem widoku z dziedzińca sandomierskiego zamku na zakole Wisły oraz na winnicę – mówiła aktorka w trakcie zdjęć na Zamku w Sandomierzu.
Przez 14 dni na stronach internetowych i kanałach mediów społecznościowych: Facebook, YouTube, Instagram, Twitter były publikowane propozycje dla dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacji.
W godzinach przedpołudniowych uczniowie zaproszeni byli do zwiedzania zabytkowych sal i poznawania kolekcji podczas wirtualnych spacerów z Idą Nowakowską z cyklu „Muzeum oczami dziecka”. Piotr Rubik zapraszał na warsztaty wokalne z serii „Muzyczne spacery po Rezydencjach Królewskich”. Najmłodsze dzieci mogły wysłuchać baśni i legend dzięki lekturze „Królewskich bajek”. Atrakcją dla młodzieży były osoby znane z sieciowych nagrań, którzy na internetowych kanałach zaskoczyli tzw. zamkowymi trendami.
O każdej porze dnia była możliwość goszczenia w innej rezydencji. Śniadanie na Wawelu, popołudnie w Warszawie, a bajka na dobranoc z Malborka. Warsztaty, webinaria, przedstawienia, filmy i konkursy z nagrodami to tylko niektóre z atrakcji, które były oferowane przez rezydencje w programach indywidualnych.
Jak powiedziała Iwona Łukawska, p.o. dyrektora Muzeum Okręgowego w Sandomierzu: – W ramach projektu powstanie również muzyczny spacer po sandomierskim zamku, którego przewodnikiem będzie Piotr Rubik. Będzie to doskonała promocja sandomierskiej instytucji. Minister Piotr Gliński podkreślił znaczenie udziału osób znanych ze świata filmu i telewizji w tego typu projektach, ponieważ to dodatkowy impuls zachęcający do zainteresowania się propozycją, którą oferują rezydencje królewskie.
Oprócz Zamku Królewskiego w Sandomierzu do projektu zostały zaproszone także zamki królewskie w Warszawie, Krakowie, Łazienki, Muzeum Zamkowe w Malborku, Muzeum Narodowe w Lublinie oraz Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.