Reklama

Czy COVID-19 sparaliżuje ekumenię?

Nic nie zastąpi wspólnej modlitwy i rozważania Pisma Świętego w gronie sióstr i braci z Kościołów chrześcijańskich różnych tradycji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Program tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia) ze względów sanitarnych we wszystkich diecezjach został bardzo okrojony. Niewielką pociechą jest fakt, że nieliczne nabożeństwa odbędą się w większych kościołach, a niektóre wydarzenia będą transmitowane on-line.

Nic nie zastąpi wspólnej modlitwy i rozważania Pisma Świętego w gronie sióstr i braci z Kościołów chrześcijańskich różnych tradycji. Tydzień ekumeniczny w dotychczasowej formie dawał niekiedy jedyną szansę na odwiedzenie świątyni innego wyznania, a zadeklarowanym ekumenistom stwarzał możliwość odnowienia znajomości i „dzielenia się braterską miłością”, jak mawiał o agapach organizowanych po nabożeństwach ksiądz mitrat Anatol Szydłowski, proboszcz stołecznej prawosławnej parafii katedralnej Świętej Równej Apostołom Marii Magdaleny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Właśnie w Warszawie ekumeniczne skutki pandemii COVID-19 widać najdotkliwiej. Od wielu lat styczniowe nabożeństwa wykraczały tam znacznie poza ramy tygodnia, praktycznie trwały przez cały miesiąc. Duchowny Kościoła ewangelicko-reformowanego śp. ks. Bogdan Tranda nazywał to „karnawałem ekumenicznym”. W tym roku karnawału jednak nie będzie.

Uwerturą do tegorocznych obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan była prezentacja na KUL dokumentu Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan pt. Biskup i jedność chrześcijan: Vademecum ekumeniczne. Jak stwierdził jej przewodniczący kard. Kurt Koch, dokument ma być przewodnikiem, „busolą” na ekumenicznej drodze biskupa wraz z jego diecezją.

Dokument opisuje, jaka powinna być ekumeniczna postawa katolików (zwłaszcza biskupów), charakteryzuje ekumeniczne struktury Kościoła i sposoby jego działalności: „ekumenizm duchowy”, „dialog miłości”, „dialog prawdy” i „dialog życia”, który zawiera w sobie „ekumenizm duszpasterski”, „ekumenizm praktyczny” i „ekumenizm kulturowy”. Niezwykle cenne w Vademecum... są jego zalecenia praktyczne, które w prosty i konkretny sposób przekładają wyłożoną wcześniej treść na język czynów. Ta część dokumentu sprawia, że może on być przydatny nie tylko dla biskupów, przypomina im bowiem o odpowiedzialności ekumenicznej, ale także może się stać pomocą i inspiracją dla księży oraz świeckich, pragnących wyjść poza kurtuazję oficjalnych spotkań.

Reklama

Vademecum... uświadamia, że postęp (albo regres) ekumenizmu w lokalnych Kościołach zależy przede wszystkim od biskupów, mimo że w oficjalnych dokumentach Kościoła rzymskokatolickiego jest mowa o tym, iż nieodwracalnie wstąpił on na drogę jedności, a Jan Paweł II podkreślał, że jest on „imperatywem chrześcijańskiego sumienia”. Nie do końca jest to prawda, bo nic nie stoi na przeszkodzie, aby podejmować inicjatywy na poziomie parafii niewymagających zaangażowania autorytetu biskupa. Wystarczy dobra wola proboszcza i świeckich. Mogę to powiedzieć na przykładzie mojej parafii – bł. Edmunda Bojanowskiego na warszawskim Ursynowie, gdzie, z inicjatywy proboszcza ks. Adama Zelgi, 25 stycznia każdego roku od wielu lat odprawiane jest nabożeństwo ekumeniczne z homilią duchownego niekatolickiego. W tym roku będziemy się modlić za księży z różnych Kościołów, którzy zmarli na COVID-19.

Vademecum... to bardzo cenny dokument, który może pomóc w budzeniu ekumenicznych sumień. Jest ważny szczególnie teraz. Kościoły zaabsorbowane swoimi problemami, próbujące sobie radzić w trudnej sytuacji ograniczeń i wymogów sanitarnych, nie wyszły poza swoje „opłotki”. Niedługo minie rok zmagań z pandemią, a jeszcze nie powstał żaden skoordynowany ekumeniczny program duszpasterski, który dawałby możliwość wspólnych działań różnym Kościołom chrześcijańskim, abyśmy mogli – jak mawiał Jan Paweł II – „jak najszybciej wspólnie przygotowywać na ziemi ‹‹gościniec naszemu Bogu››” (por. Iz 40, 3).

Może styczniowy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan da impuls do powstania takiego programu albo przynajmniej kilku inicjatyw...

2021-01-12 18:42

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

MZ: Od 2 lutego zmiany w długości izolacji dla służb medycznych i mundurowych

[ TEMATY ]

COVID

Adobe Stock

Liczymy, że od przyszłej środy, 2 lutego, po zakażeniu wirusem SARS-CoV-2 podstawowa izolacja będzie trwała 7 dni, ale od 5. dnia będzie można wykonać test; jeżeli jego wynik będzie ujemny, to osoby ze służb medycznych oraz mundurowych zostaną zwolnione z izolacji - powiedział w piątek rzecznik MZ Wojciech Andrusiewicz.

Podczas konferencji prasowej Andrusiewicz poinformował również, że kwarantanna dla służb medycznych oraz mundurowych zostaje skrócona do okresu 5 dni.

CZYTAJ DALEJ

Św. Stanisław, Biskup i Męczennik

[ TEMATY ]

święty

patron

św. Stanisław

I, Bogitor / pl.wikipedia.org

Konfesja św. Stanisława w Katedrze na Wawelu

Konfesja św. Stanisława w Katedrze na Wawelu

Św. Stanisław urodził się między 1030 a 1035 r. w Szczepanowie. Na miejscu, gdzie znajdował się dom rodzinny Świętego postawiono kaplicę.

Przypuszcza się, że Stanisław pobierał nauki najpierw w opactwie tynieckim, a potem za granicą w szkole katedralnej w Liege w Belgii oraz w Paryżu. Święcenia kapłańskie otrzymał ok. 1060 r. Po śmierci biskupa krakowskiego Lamberta został mianowany jego następcą, ale papież Aleksander II zatwierdził ten wybór dopiero po dwóch latach, czyli ok. 1072 r. Św. Stanisław prawdopodobnie bardzo popierał reformy papieża Grzegorza VII.

CZYTAJ DALEJ

Od wieków chodzi o świadectwo wiary

2024-05-08 20:16

ks. Łukasz Romańczuk

Arcybiskup Józef Kupny głosi homilię

Arcybiskup Józef Kupny głosi homilię

Uroczystość świętego Stanisława, biskupa i męczennika była okazją do świętowania w parafii św. Stanisława, Doroty i Wacława we Wrocławiu. Tego dnia młodzież z tej parafii oraz św. Mikołaja przyjęła sakrament Bierzmowania z rąk abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego.

W homilii abp Kupny nawiązał do czasów apostolskich i faktu, że Apostołowie poszli na różne krańce świata i nieśli Ewangelię, choć nie było to takie oczywiste i wymagało wysiłku. Działali oni mocą Ducha Świętego. - W tamtych czasach ludzie świetnie się komunikowali. Używano języka greckiego [koine], było też bezpiecznie na szlakach i inne warunki podawano, jako argumenty za tym, że Ewangelia dotarła tak daleko. Oczywiście, te warunki były dogodne, ale dlaczego nie korzystały z nich innowiercy czy sekty? Po Zesłaniu Ducha Świętego, napełnieni Jego mocą i światłem Apostołowie poszli głosić. A nie było to łatwe, bo stawiano ich przed sądem, bo burzyli porządek, który wskazywał na bożków pogańskich - wskazał arcybiskup.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję