Reklama

Porady

Kupuj z głową

Katastrofa klimatyczna zbliża się wielkimi krokami, a promowanie ekologicznego życia powoli staje się trendem wśród ludzi w każdym wieku.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od ponad roku nie kupiłam ani jednej nowej rzeczy. Czekam aż wielkie marki zaczną produkować w zrównoważony sposób, czyli taki który szanuje nasze środowisko i ludzi. Nie jestem buntowniczką, po prostu mam dość ślepej konsumpcji i kłamstw branży modowej – pisze zwolenniczka minimalizmu, walcząca o ekologiczne środowisko. – Dzięki temu mam więcej pieniędzy i czasu na przyjemności, a duże sieciowe sklepy mijam bez żalu, jakby codziennie była niehandlowa niedziela. W zasadzie to już ich nawet nie zauważam. 

Postaramy się wyjaśnić, dlaczego ludzie rezygnują z kupowania nowej odzieży czy galanterii. Być może również wy zastanowicie się, czy naprawdę potrzebujecie nowych ubrań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na ratunek planecie

Marki wpadające w tak zwane „Fast Fashion” produkują swoje ubrania, wyzyskując tanią siłę roboczą, z plastikowych, sztucznych materiałów. Co więcej nowe kolekcje pojawiają się nawet co trzy tygodnie, później trafiają na półki z przecenami a następnie... na śmietnik. Przez niską jakość szybko się niszczą, co sprawia, że ludzie pozbywają się ich w równie szybkim tempie jak je nabywają. Ubranie, które wyrzucamy, nie znika, a rozkłada się tysiące lat niszcząc naszą planetę, dlatego nawet jeśli jesteśmy w posiadaniu takich ubrań, warto wyrzucić je chociaż do kontenera z odzieżą używaną. Co jeśli nie chcemy wspierać takiej działalności?

Alternatywa w second handach

Ubrania z materiałów ekologicznych produkowane ręcznie przez etycznie opłacanych pracowników są droższe ze względu na koszty produkcji i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Na szczęście odpowiedzi na pytanie, jak pozostać ekologicznym oraz w budżecie nie trzeba szukać daleko: kupowanie ubrań w sklepach z odzieżą używaną. W zależności od rodzaju takiego sklepu ubrania wyceniane są za sztukę bądź za kilogram (ubrań). W dniu nowej dostawy (zazwyczaj co tydzień/dwa) kupujemy odzież za 100% ceny, która progresywnie zmniejsza się do dnia kolejnej dostawy. W ostatnich dniach możemy dostać część garderoby nawet za złotówkę.

Reklama

Wyłowić perełkę

Jednak korzyść z takich zakupów czerpie nie tylko nasz portfel. Rzeczy, które nabywamy są unikatowe, co sprawia, że taki również staje się nasz styl. Wyprawa na zakupy staje się swego rodzaju polowaniem – znaleźć wśród ogromu ubrań te jedną sukienkę czy koszulę to dla miłośników mody uczucie wręcz euforyczne. Takie ubranie można również przerobić, nadając mu kompletnie nowy wygląd. A co jeśli w ogóle nie chcemy kupować? Świetną alternatywą jest wymiana z przyjaciółmi, to że nie chcemy już czegoś nosić nie oznacza, że nikt inny nie będzie chciał. Jest jeszcze opcja sprzedaży ubrań, których nie chcemy, w Internecie. Nadajemy im w ten sposób drugie życie i jeszcze zarabiamy.

Ruch minimalistów

Przed każdym zakupem jako odpowiedziany konsument powinniśmy zastanawiać się czy warto. Ze względu na destukcyjny wpływ produkcji praktycznie wszystkiego, czego używamy, zaczęliśmy kwestionować czy wszystko jest nam tak bardzo potrzebne. Minimalizm powrócił, ale jako nurt ekologiczny. Ludzie zaczęli dostrzegać, iż kult promocji i kupowania został im zaszczepiony dzięki reklamie i kupując często realizują potrzeby, które zostały im wmówione. Uważne dobieranie tego co i gdzie kupujemy jest generalnie bardzo pozytywnym zjawiskiem. Działamy jako świadomi ludzie i podejmujemy decyzje na podstawie swoich potrzeb, a nie napędzanej przez kapitalizm miłości do zakupów.

2020-12-19 19:45

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Blanszowanie warzyw

To jeden z najszybszych sposobów obróbki cieplnej warzyw, m.in. w celu ich późniejszego zamrażania lub konserwowania.

Blanszowanie warzyw polega na ich szybkim podgrzewaniu we wrzącej wodzie lub na parze w krótkim czasie. Po blanszowaniu warzywa często schładza się w zimnej wodzie z lodem, aby zatrzymać proces gotowania.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Cisco podpisał apel o etykę AI: Watykan bardzo zadowolony

2024-04-24 17:21

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

Adobe Stock

"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Cisco dołączyło do Apelu Rzymskiego, ponieważ jest to firma, która odgrywa kluczową rolę jako partner technologiczny we wprowadzaniu i wdrażaniu sztucznej inteligencji (AI)". Tymi słowami arcybiskup Vincenzo Paglia, przewodniczący Papieskiej Akademii Życia i Fundacji RenAIssance, skomentował akces Cisco.

Chuck Robbins, dyrektor generalny Cisco System Inc. podpisał w środę w obecności arcybiskupa Vincenzo Paglii tzw. rzymskie wezwanie do etyki AI. Cisco System Inc. to amerykańska firma z branży telekomunikacyjnej, znana przede wszystkim ze swoich routerów i przełączników - niezbędnych elementów podczas korzystania z Internetu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję