Jest ich w sumie sześć. Przedstawiają sceny z życia św. Stanisława i św. Wacława, patronów świątyni. Są podstawowym elementem ruchomego wyposażenia katedry. Obrazy sztalugowe na płótnie są umieszczone w bogato rzeźbionych ramach, zawieszone na ścianach nawy, po obu jej stronach. Pełnią one funkcję estetyczną i zaspokajają potrzeby piękna w poddanej barokizacji świątyni. Obrazy zawierają złożone wielopostaciowe kompozycje i są dziełem Jeremiasza Josefa Knechtla, śląskiego malarza barokowego, który miał znakomite wyczucie koloru. Jego dzieła często charakteryzują się wyrafinowaną kolorystyką, co widać na katedralnych monumentalnych płótnach oprawionych w bardzo bogato zdobione drewniane ramy, wykonane technikami snycersko-rzeźbiarskimi.
Biskup Stanisław pierwszy
Reklama
Obrazy były tak wielkie, że całość z ramami i bogato zdobionymi kartuszami osiągała wielkość blisko 50 m2. Przewiezienie ich do pracowni konserwatorskich wiązało się demontażem ram, krosien i zwinięciem na wielkie wałki. Po żmudnej, ale dość sprawnej konserwacji pierwsze egzemplarze obrazów gigantów wracają do katedry, gdzie z powrotem nabite na krosna zostaną podciągnięte ku górze. Pierwszym odrestaurowanym obrazem jest mające 22 m2 płótno, które przedstawia św. Stanisława Biskupa rzucającego klątwę na króla Bolesława Śmiałego. Jest to fundacja jezuitów w Świdnicy, co potwierdza rzeźbiona rama z herbem zakonników. Obraz datuje się na 1720 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Przypomnijmy, że w lipcu do Świdnicy powróciło pięć owalnych obrazów odrestaurowanych w krakowskiej pracowni konserwatorskiej, które można oglądać w kaplicy św. Józefa. W najbliższym czasie do świątyni wrócą kolejne malowidła zabrane do konserwacji.
Dalsze prace
Wkrótce oprócz instalacji odnowionych obrazów rozpocznie się przestawianie rusztowań z obrębu trzech pierwszych przęseł nawy głównej do kolejnych trzech przęseł, czyli od ambony w stronę wyjścia głównego. Przypomnijmy, że projekt: Konserwacja, rewitalizacja i digitalizacja barokowego wnętrza gotyckiej Katedry Świdnickiej otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest to dotacja unijna za pośrednictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowana w ramach programu: Oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowiska 2014-2020. Termin realizacji inwestycji to 30 czerwca 2022 r.