Reklama

Wiadomości

Młodzi na strajku

Chyba obie przegapiłyśmy moment, do którego można było ze sobą spokojnie rozmawiać – mówi Ewa, mama 18-letniej Marysi.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jest wczesny jesienny zmierzch, za oknem miasto huczy, buczy i wrzeszczy. Kolejny dzień strajku kobiet. Marysia znów wróci późno, poirytowana, zła, nie do poznania.

– Wykrzyczała mi prosto w twarz, że już nie wierzy... – Ewie na samo wspomnienie łamie się głos.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– No i co jej odpowiedziałaś? – dopytuje Krzysiek, ojciec dwóch niemal dorosłych synów.

– Nic, bo Marysia nadal krzyczała, że mocno wierzy w Boga, w Jezusa Chrystusa, ale nie wierzy już w Kościół, nie wierzy księżom! Nie chce należeć do takiej wspólnoty... – chlipie Ewa.

Coś przeoczyliśmy?

Spotykamy się mimo pandemii. Znajomi rodzice dorastających lub dorosłych już dzieci zmagają się dziś z odpowiedziami na pytania: jak to się stało? Dlaczego ich młodzi, wychowani w katolickich rodzinach, odrzucają teraz wartości, w których dorastali? Jak reagują rodziny postawione w takiej sytuacji? Gdzie szukają awaryjnego wyjścia lub wspólnego mianownika?

U Krzyśków np. synowie skoczyli do siebie z pięściami. Ojciec musiał ich rozdzielać. Obaj mają dziewczyny. Jeden z nich razem ze swoją codziennie biega na protest, a drugi ze swoją wybranką serca piszą posty na Facebooku #NieStrajkuje.

– Te podziały biegną przez środek rodzin. Jesteśmy z żoną bezradni. Przecież synów wychowywaliśmy jednakowo, a dziś prezentują tak skrajne postawy. Mamy teraz w domu regularną wojnę. Ja się nie zgadzam z postulatami starszego z nich, protestuję, dużo rozmawiamy, spieramy się, ale nie wyrzucę dziecka z domu, jak mi ktoś radził. Wierzę, że nasza miłość go uzdrowi, ale mam przytłaczające poczucie, że gdzieś zawaliłem...

Ewa też uważa, że przegapiła jakieś momenty przełomowe. – To zaczęło się chyba tuż po pierwszym filmie braci Sekielskich. Marysia nie mogła przestać o nim mówić. Jej przyjaciele, cała paczka, zachowywali się jak w amoku. Kiedyś przypadkowo usłyszałam ich rozmowę i włosy stanęły mi dęba... – tyle było w nich nienawiści, takiej ślepej, niszczycielskiej furii. Chciałam z nią wtedy porozmawiać, ale mnie zbyła. Może powinnam bardziej naciskać? To jest dobre dziecko, mądre, poukładane, nawet uduchowione. Dlatego teraz nie rozumiem jej zachowania. Ci młodzi ludzie na dobrą sprawę już nie wiedzą, czego chcą – odwołania wyroku TK, prawa do aborcji „na życzenie” czy może obalenia rządu? Moja córka bierze w tym udział z całą młodzieńczą zapalczywością. W sobotę wyrzuciłam z garażu całą stertę tektury i farb w sprayu...

Reklama

Kremówki i aborcja

Krzysiek: – Wielu ludzi tego nie rozumie, jak można być i tu, i tu... Być katolikiem, ale akceptować tylko część nauczania Kościoła, tę mniej trudną – czyli Jan Paweł II i kremówki OK, ale to, co głosił na temat obrony życia, już nie! Jak młody człowiek ochrzczony, bierzmowany, po wielu latach szkolnej katechezy, może negować konieczność obrony życia? Nie wie, czym jest życie od poczęcia, i jakie to rodzi konsekwencje? Jawnie odrzuca naukę Kościoła, a jednocześnie chce być jego członkiem? Brać ślub w kościele, ochrzcić dzieci, pochować bliskich, ale prywatnie neguje wszystko, co w wierze niewygodne? Właśnie o tym myślę, gdy stoję w oknie i widzę, jak z tymi pobazgranymi tekturami idą do centrum. Gdzie popełniliśmy błąd? A może ktoś nam te dzieciaki bezczelnie kradnie? Może ktoś je sprowokował, ktoś, kto rozgrywa własną grę, a my jesteśmy w niej tylko milczącymi statystami...

Marian, ojciec dwóch córek, zapowiedział, że nie zgadza się na ich udział w protestach, i niech nawet nie próbują tam iść.

– Popatrzyły na mnie jak na wariata, a młodsza powiedziała: – Tatuś, dziadek bił się za wolność, ty biłeś się za wolność w 1980 r., a teraz kolej na nas... Nikt nie może nam odebrać prawa do decydowania o swoim życiu! I trzasnęły drzwiami.

Alicja, mama 19-letniej Niny, nieustannie próbuje z nią rozmawiać. Uznaje, że metoda spokojnego dialogu, popartego argumentami, to najlepsza metoda na przełamanie uporu córki. Nina miała dwie starsze siostry, obie zmarły niedługo po urodzeniu. W tej rodzinie kontekst takich rozmów jest więc zupełnie inny, bolesny...

Reklama

– Przemawiam do córki któryś już dzień – opowiada Ala. – Dziewczyno, mówię jej, żeby poznać, że dziecko ma wady wrodzone, ono musi mieć już te chore nóżki czy główkę, musi być widać ten źle wykształcony organ. Dziewczyno, uruchom wyobraźnię! A ona na to: – Mamo, ja sama przyjmę każde dziecko, jakim mnie Pan Bóg pobłogosławi, ale nie mogę zmuszać do takiego heroizmu inne kobiety. Nie jestem za aborcją, ale za wyborem... – Zatem dlaczego chodzisz tam, gdzie domagają się już pełnej swobody w dokonywaniu aborcji?!

– A co ona wtedy? – pytamy.

– A ona wtedy milczy...

Szukanie drogi

Marian: – Domagam się od dzieci odrobiny rozsądku. Mamy pandemię. Mieszkamy razem z dziadkami. Tak trudno dodać dwa do dwóch? Premier apeluje o chronienie seniorów, a oni wtedy krzyczą do mnie: „Nieposłuszeństwo obywatelskie”... Powiem wam szczerze, co o tym myślę... Taki młody ksiądz z Piły napisał, że wykreśla z listy do bierzmowania osoby, które uczestniczyły w proteście. Wylała się na niego fala hejtu – ale moim zdaniem – to nie są czasy na picie letniego mleka. Prawda jest taka, że nauczanie Kościoła jest konkretne i jasne. Jeśli ktoś się z nim nie zgadza, automatycznie wypisuje się ze wspólnoty. Mam dość traktowania sakramentów jako okazji do urządzenia sobie okazałej uroczystości rodzinnej. Chrzest – bo babcia się obrazi, I Komunia św. – bo wszyscy posyłają, bierzmowanie – żeby potem ksiądz nie utrudniał, ślub – bo młodzi chcą się przejść przez środek kościoła... Myślę, że to lajtowe podejście, to puszczanie oka, doprowadziło teraz do sytuacji, że młodzi katolicy pogubili się na potęgę...

Reklama

Monika, katechetka w szkole średniej, energicznie zaprzecza. Takie radykalne postawy dorosłych do niczego dobrego nie doprowadzą. Każde stawianie sprawy na ostrzu noża powoduje, że młodzi odwracają się plecami i odchodzą. – Stać nas na to!? – pyta retorycznie. – Młodość jest bezkompromisowa. Na lekcjach mówią mi prosto w oczy, że Kościół to nie ich bajka, że chodzą tam tylko starsi, że nie spotykają w nim rówieśników, że mówi się tam językiem, którego nie rozumieją. Traktują Kościół jak instytucję użytkową, w której rządzą zaświadczenia i formalności, a nie jak żywą wspólnotę, w której zostaną zaakceptowani, gdzie mogą znaleźć grupę życzliwych sobie ludzi. Myślę, że stąd się bierze to zjawisko, iż młodzi pójdą najpierw na Mszę św., a potem na protest. Nie wolno nam jednak dać sobie tych młodych odebrać! Trzeba z nimi rozmawiać, przekonywać. Trzeba zmienić język przekazu, szukać innych metod docierania do nich. Potraktujmy te wydarzenia nie jako wypowiedzenie wojny, ale jako nauczkę, z której my, dorośli, potrafimy wyciągnąć wnioski.

Potakujemy z aprobatą, ale to Krzysiek na pożegnanie rzuca zdanie, które zostaje w nas na dłużej. – Musimy uwierzyć w to, że dobro zasiane w młodych głowach kiedyś wzejdzie.

2020-11-10 10:07

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Syberia (1)

[ TEMATY ]

reportaż

Wiele jest na świecie zakątków, które chciałoby się odwiedzić ze względu na piękno przyrody lub ich związek z kulturą. Niejednokrotnie miałem okazję słyszeć o przyrodzie Syberii i o losach Polaków na tej ziemi. Na początku lipca podjąłem decyzję o wyjeździe do tej ogromnej krainy, a ks. Jarosław Kwaśniewski ofiarował mi swoje towarzystwo. Wyprawa doszła do skutku dzięki życzliwości Sióstr Służebnic Ducha Świętego.

Wtorek 16 sierpnia godz. 9.30. Przed podróżą Msza św. w kaplicy lotniska i spotkanie z bp. Andrzejem Suskim, odlatującym w tym dniu do Kolonii. Samolot TU 154, którym mamy polecieć, wygląda na mocno zużyty - jest poklejony taśmami samoprzylepnymi. Jednak cało i zdrowo, choć z niewielkim opóźnieniem, lądujemy na lotnisku Szeremietiewo II. Długa kolejka przy odprawie paszportowej przesuwa się wolno, a potem mamy kłopot z odnalezieniem właściwego autobusu na Szeremietiewo I. Tu zaś, w budynku przypominającym dworzec autobusowy w PRL-u, znów czeka nas długa kolejka do odprawy bagażowo-paszportowej. Większość pasażerów odlatuje do Władywostoku. Kiedy docieramy do upragnionego celu kolejki, kobieta zajmująca się odprawą oznajmia, że spóźniliśmy się, choć lot do Irkucka nastąpi dopiero za półtorej godziny. Proponuje nam poranny lot następnego dnia. Determinacja Księdza Jarka i konsultacja z inną pracownicą dają pozytywny rezultat. Nie bez pewnych komplikacji zostajemy odprawieni. W hallu spotykamy grupę Polaków (ok. 30, głównie emerytów), podróżujących po Rosji, m.in. do Irkucka i nad Bajkał. Przed odlotem mamy jeszcze możliwość skorzystania z automatu telefonicznego, ale nie dysponujemy rublami. Sprzedawczyni zgadza się przyjąć dolary i euro. Za kartę 25 impulsów żąda 3 dolarów i 3 euro - siedem razy więcej. To nasze pierwsze frycowe. Krótka rozmowa z pracownikiem kurii „pożera” całą kartę.
Na pełnej wysokości przeżywamy dwie gwałtowne burze: wyładowania atmosferyczne występują w ciemnościach, poniżej samolotu. Niesamowite wrażenie. Ogólnie jednak lot przebiega spokojnie, a kilkunastominutowa drzemka poprawia samopoczucie.
O godz. 5.00 rano tutejszego czasu lądujemy w stolicy Syberii. Samo lotnisko robi przykre wrażenie, jakby od 40 lat niczego tu nie zmieniono. Witamy się z czekającą na nas s. Danką, odbieramy bagaże i wsiadamy do sfatygowanej łady. Po pół godzinie jesteśmy u celu podróży - w domu Sióstr Służebnic Ducha Świętego. Zajmują go 3 siostry (Polka, Słowaczka i Indonezyjka). Otrzymujemy pokój wyposażony w 2 solidne wersalki. Cały dom zakonny stanowi duże dwupoziomowe mieszkanie w bloku. S. Danka przygotowuje dla nas śniadanie i proponuje, abyśmy przespali się po podróży. Krótki sen dobrze nam robi. O godz. 11.00 odprawiamy Mszę św. w kaplicy domowej sióstr. W Liturgii uczestniczą też 2 siostry kończące właśnie krótki odpoczynek nad Bajkałem (Czeszka i Słowaczka) oraz mama s. Danuty. Po obiedzie udajemy się do miasta. Zwiedzamy kościół polskich zesłańców z początku XX wieku, w którym znajduje się sala koncertowa filharmonii. Msze św. w każdą niedzielę o godz. 15.00 odprawia dzielny o. Ignacy, polski salwatorianin, przebywający w Irkucku od 15 lat. Kościół stoi przy ul. Polskich Powstańców. Na centralnym placu znajduje się gmach Urzędu Guberni Irkuckiej, w miejscu cerkwi, którą zburzono w latach 30. W pobliskim hotelu „Angara” dokonujemy obowiązkowej registracji (meldunku). Spacerujemy główną ul. Lenina, podziwiamy miasto z bulwaru nad Angarą - jedyną rzeką wypływającą z Bajkału (choć 365 rzek do niego wpada). Podchodzimy do wiecznego ognia, który płonie ku czci bohaterów ZSRR (młode pary składają tu wiązanki ślubne wg specjalnego rytuału) i monumentalnego pomnika Lenina na 12-metrowym obelisku. Pierestrojka i głasnost pod względem ideologicznym jeszcze tu nie dotarły. Zabudowa w mieście jest niska, drewniana, z początku XX wieku. Większość tych domów sprawia wrażenie, jakby za chwilę miały się rozsypać, choć kiedyś musiały być okazałe i piękne. Są też budowle murowane z przełomu XIX i XX wieku - jedne z piękniejszych to dworzec Kolei Transsyberyjskiej oraz teatr.
18 sierpnia rano udajemy się z ks. Martinem (Słowak) do grobów odkrytych przed kilku laty w Piwowarskoje (kilka kilometrów od Irkucka). W latach 30. i 40. rozstrzelano tu ok. 10 tys. „przeciwników” komunizmu, wśród nich kapłanów polskich. Choć groby te za prezydentury Jelcyna uporządkowano i nadano im charakter miejsca pamięci, to obecnie są one porośnięte chwastami i stały się miejscem libacji dla okolicznych chuliganów (świadczą o tym butelki po alkoholu oraz pudełka po papierosach). Tablice informacyjne służą tu jako tarcze do popisów strzeleckich z broni palnej. W kilkunastometrowej długości i głębokiej na 5 m mogile może spoczywać kilkaset ofiar. Przykro, że nikt nie dba o pamięć tych, którzy stali się ofiarami totalitaryzmu.
Około południa udajemy się na miejskie targowisko, gdzie handlują Chińczycy i Buriaci - ludność tubylcza. Sprzedają co się da: psy, koty, żółwie, ryby, warzywa, futra, artykuły gospodarstwa domowego, alkohol. Dużo ludzi jest pijanych, nawet kobiety. Widać biedę (zaczepiają nas żebracy), ale i przepych. Nowoczesne japońskie samochody parkują obok zniszczonych moskwiczów. Wracamy do domu tramwajem, który pamięta chyba otwarcie linii, tj. 1945 r.
Wieczorem koncelebrujemy z ks. Martinem Mszę św. w katedrze Najświętszej Maryi Panny Niepokalanego Serca, konsekrowanej w 2000 r. W Eucharystii uczestniczy kilkanaście osób. Okazała katedra robi na nas wielkie wrażenie. Po Mszy św. zwiedzamy Kurię. Proboszcz i wikariusz wyjechali z młodzieżą do Kolonii na spotkanie z Benedyktem XVI.
W piątek 19 sierpnia wyruszamy nad Bajkał (70 km od Irkucka), do domu rekolekcyjnego w Listwiance. Jedziemy szosą wzdłuż Angary, wśród lasów syberyjskich. Bajkał robi wrażenie - nie widać przeciwległego brzegu jeziora (ma ok. 700 km długości i do 70 km szerokości). W domu rekolekcyjnym wita nas p. Wanda, gospodyni z Polski. Przebywają tu dzieci z domu dziecka pod opieką s. Agaty (Słowaczki) oraz polski klaretyn - ks. Eugeniusz z Nowosybirska z trzema podróżnymi z Polski.
Podczas spaceru uliczkami Listwianki musimy uważać na krowy chodzące po ulicy. Wszędzie mnóstwo chwastów i śmieci. W budynku poczty spotykamy polskich studentów z Poznania. Na przystani ożywiony ruch - mieszkańcy handlują wyrobami z kory brzozowej i kamienia. Wędzi się tu ryby i spożywa je na gorąco. Kosztujemy bajkalskiego omula. Wieczorem podziwiamy zachód słońca, które chowa się za górami otaczającymi Bajkał. Wracając do domu, mijamy małe drewniane domki z pięknymi okiennicami. Wszystko wymaga kapitalnego remontu. Nieopodal wznosi się nowo wybudowany hotel, wysoki na 8 pięter. Jest ich kilka w liczącej 3 tys. mieszkańców Listwiance. Od 2 lat, w piątek wieczorem, pojawiają się tu turyści: Rosjanie, Niemcy, Japończycy, goście anglojęzyczni.
Sobotę rozpoczynamy Mszą św. w kaplicy z obrazem Jezusa Miłosiernego i relikwiami św. Faustyny. Na ścianie wiszą zdjęcia z Janem Pawłem II, gdyż dom nosi jego imię. Po śniadaniu z dziećmi udajemy się na długi spacer brzegiem Bajkału. Trzeba pokonać znaczne wzniesienia terenu i sterty śmieci. Nad brzegiem Bajkału biesiaduje coraz więcej turystów, którzy spędzają tu weekend.
Po obiedzie godzinna przejażdżka statkiem „Babuszkin” - jedyna atrakcja, jaką za 150 rubli można sobie zafundować w Listwiance. Próba wysłuchania wieczornego koncertu w Teatrze Pieśni spełzła na niczym, gdyż drewniany budynek teatru nie wzbudził naszego zaufania. Noc też była niespokojna, bo spędzający tu weekend tzw. noworuscy (nowobogaccy) turyści do 3.00 nad ranem puszczali muzykę techno.
Dzień Pański rozpoczęliśmy od Eucharystii w kaplicy. Zdziwiliśmy się, że nie uczestniczą w niej dzieci. Okazało się, że żadne nie jest katolikiem. By nie dawać powodów do posądzenia o prozelityzm, siostry przybliżają dzieciom Pana Boga jedynie przez miłość bliźniego. Dziwna to rzeczywistość. Prawosławnym widać bardziej zależy na tym, by w Rosji trwał ateizm, niż aby rozwijał się Kościół katolicki.
Po obiedzie wraz z dziećmi udajemy się do parku etnograficznego, oddalonego o ok. 20 km w kierunku Irkucka. Poznajemy dzieje tutejszej ludności: Buriaków i osadników - zwyczaje, stroje, wystrój wnętrz, zabudowę. Wiele strojów i narzędzi pracy przypomina kulturę naszych Kresów Wschodnich. Nie ma jednak żadnej wzmianki o tym, że żyli tu Polacy. Za to handlarz sprzedający pamiątki pyta czy jesteśmy z Polski, bo jego „babuszka była Polka”. Gdy spytaliśmy, czy zesłana za Stalina, odpowiedział, już po rosyjsku, że jeszcze za cara, po powstaniu styczniowym. Można wnioskować, że ok. 50 lat temu była tu jeszcze świadomość narodowa, lecz silny strach przed prześladowaniem nie pozwalał przyznawać się do swej przynależności narodowej. Nie było już kapłanów, więc chrzczono tylko z wody, a obecnie dojrzałe pokolenie nie ma zarówno świadomości narodowej, jak i religijnej. Choć spotyka się nazwiska: Lewandowskij, Krupińskij, noszą je również ludzie o rysach buriackich (mongolskich). Dusza ludzka została całkowicie wyjałowiona przez system sowiecki. Nie ma poszanowania życia. Aborcję wykonuje się za darmo, na każde życzenie! Wiele kobiet dokonało jej po kilkanaście razy i nie mają w związku z tym żadnych wyrzutów sumienia. Brak szacunku do życia przejawia się też w upadku obyczajów - wielu ludzi (mężczyzn, kobiet i młodzieży) upija się pod przysłowiowymi krzakami. Kierujący samochodem nie zważają na pieszych, nawet w miejscach dla nich wyznaczonych. Wśród młodzieży i dzieci gwałtownie szerzy się narkomania. Tam, gdzie przyroda jeszcze jest zdrowa, chory jest człowiek.
Marszrutką (busikiem) wracamy do Listwianki, gdzie spotykamy ordynariusza diecezji irkuckiej bp. Kyryła Klimowicza, który od 2 lat sprawuje urząd pasterski w tej największej powierzchniowo diecezji świata (większej od obszaru Europy) po wyrzuconym z Rosji bp. Jerzym Mazurze. Bp Klimowicz jest obywatelem białoruskim, urodzonym w Kazachstanie, Polakiem. Seminarium ukończył w 1980 r. w Olsztynie, został wyświęcony przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa.
Rozmowa z Księdzem Biskupem o warunkach pracy na Syberii przybliżyła nam sytuację, w której Kościół zmaga się z wieloma przeciwnościami. Przy okazji odkryliśmy wielu wspólnych znajomych, a zaproszenie na kolację w domu biskupim pozwoliło mieć nadzieję, że nasza ciekawość zostanie w pełni zaspokojona.

CZYTAJ DALEJ

Znamy datę prawnego objęcia urzędu biskupa sosnowieckiego przez bp. Artura Ważnego

2024-04-25 15:40

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

diecezja.sosnowiec.pl/ks. Przemysław Lech, ks. Paweł Sproncel

- Pokój wam wszystkim, którzy trwacie w Chrystusie – słowami z 1 Listu św. Piotra Apostoła bp Artur Ważny pozdrowił wszystkich zebranych na auli w Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu. W spotkaniu, które odbyło się przed południem 25 kwietnia br. wziął udział abp Adrian Galbas SAC, administrator apostolski diecezji sosnowieckiej oraz pracownicy instytucji diecezjalnych, m.in.: kurii, sądu biskupiego, archiwum, Caritasu i mediów diecezjalnych.

To pierwsza oficjalna wizyta biskupa nominata na terenie diecezji sosnowieckiej. Bp Ważny miał więc okazję do wstępnego zapoznania się z pracownikami lokalnych instytucji kościelnych.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję