Reklama

Wielkopostne oratorium na organy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

6 kwietnia br. w kościele św. Mateusza grała Irena Wisełka-Cieślar - kierownik artystyczny "Niedzieli z muzyką u św. Mateusza". Ta ceniona Organistka godzi działalność koncertową z pracą pedagogiczną w Łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę organów. Zrealizowała wiele prawykonań utworów polskich kompozytorów współczesnych. Nagrywała dla Polskiego Radia, a także Telewizji Polskiej i Holenderskiej. Posiada w swoim dorobku płytę CD prezentującą organy kościoła św. Mateusza w Łodzi.
Wśród wielu opracowań chorałowych Jana Sebastiana Bacha znajduje się dziesięć przeznaczonych na okres Wielkiego Postu. Siedem z nich, opatrzonych kolejnymi numerami od  618 do 624, mieści w sobie zbiór Orgelbüchlein. Po jednym opracowaniu zawiera cykl Osiemnastu chorałów oraz zbiór Neumeistra. Ponadto istnieje, bardzo prosty w swej czterogłosowej fakturze, pojedynczy chorał zatytułowany Ach Gott und  Herr ("O Boże i Panie"). I. Wisełka-Cieślar w programie swego recitalu uwzględniła wszystkie wspomniane wyżej utwory, które ułożyły się w głęboką muzyczną medytację o sensie męki i śmierci Jezusa.
Podczas koncertu trzykrotnie pojawiały się opracowania chorału O Lamm Gottes, unschuldig ("Baranku Boży niewinny"). Wplecione pomiędzy pozostałe kompozycje tworzyły wraz z nimi pełną wewnętrznego dramatyzmu całość, przypominającą nastrojem Bachowskie Pasje. Chorał Christus, der uns seelig macht ("Chrystus, który nas zbawił") opowiada historię pojmania Chrystusa i wylicza krzywdy, jakich doznał On od ludzi. Ból, cierpienie, rozpacz i smutek znalazły tu sugestywny odpowiednik dźwiękowy w zastosowanych przez Solistkę brzmieniach szorstkich i chropawych. Tekst chorału Da Jesus an dem Kreuze stund ("Kiedy Chrystus na krzyżu wisiał") wykorzystuje siedem ostatnich słów wypowiedzianych przez Chrystusa. W utworze tym użył Bach środków muzycznych obrazujących umieranie. Powtarzane wielokrotnie nie tylko wzmacniają ekspresję melodii, ale także przejmująco odzwierciedlają konanie Chrystusa na krzyżu. Wszystkie wymienione chorały przenikają motywy westchnień, nadające im szczególny poetycki charakter, co trafnie wydobyła gra Ireny Wisełki-Cieślar.
Opłakuj człowiecze swoje wielkie grzechy, Dzięki Ci, Panie Jezu Chryste i Pomóż Boże, aby mi się udało o Twoim Słowie śpiewać to kolejne opracowania, skłaniające do  rozpamiętywania misterium Chrystusowego Krzyża. Pod drugim tytułem skrywa się chorał pasyjny i  dziękczynny zarazem. Jego radosny klimat buduje metrum typowe dla tańców. Jedynie delikatnie zarysowany motyw żalu i smutku wskazuje na pasyjny charakter tego utworu. Swoistą klamrę, spinającą wykreowane organowymi głosami oratorium wielkopostne, stanowiły Preludium i fuga c-moll Bacha oraz Finał jego Pasji według św. Mateusza, opracowany na organy przez Charlesa Marie Widora.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

150 minut do potęgi

2024-05-11 09:02

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko projekt infrastrukturalny, lecz także manifestacja polskiej determinacji i ambicji. W kraju, gdzie przez lata samo mówienie o potrzebie rozwoju i byciu na równi z zachodem było kwestionowane. Gaszenie polskich ambicji pustymi hasłami o „megalomanii”, „mocarstwowości” i „machaniu szabelką” to zmora ostatnich 35 lat. Dziś sama idea CPK stanowi punkt zwrotny, jako symbol odrzucenia kompleksów na rzecz przyszłościowych inwestycji.

Zacznijmy od faktu, że projekt CPK to nie tylko lotnisko, ale cała, rozległa sieć kolei, którą może zobrazować jedna liczba: 2,5 godziny, czyli 150 minut. Tyle zajmowałby dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Warszawy z każdej aglomeracji w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję