Cykliczne katechezy, zwłaszcza w określone niedziele i święta, mogłyby się odbywać przed lub po Mszy św. i wyjaśniać naukę zawartą w Katechizmie Kościoła Katolickiego. To jedna z synodalnych propozycji. Dokument wymienia także kazania katechizmowe w ramach nabożeństw, nauki tematyczne podczas rekolekcji parafialnych, katechezy w formie elektronicznej zamieszczane na stronie internetowej parafii, a także organizowane cykliczne wykłady czy spotkania z ludźmi prowadzącymi pogłębione życie religijne.
Dla dorosłych
Synod stwierdził, że parafia powinna pozostać pierwszoplanowym miejscem katechizacji. – Katecheza jest realizowana przede wszystkim w szkole, natomiast trochę zapomnieliśmy o środowisku parafialnym i dlatego kładziemy tak mocny akcent na tę formę katechezy. Szczególną uwagę należy zwrócić na katechezę dorosłych. Są oni dla młodszych wychowawcami, a rodzice dla swoich dzieci powinni być także katechetami – podkreślał ks. dr Tomasz Lelito, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Tarnowie i przewodniczący Komisji ds. Katechezy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Członek synodu, Roman Bojdo, katecheta z 20-letnim doświadczeniem, potwierdził, że kiedy uczył w gimnazjum i przygotowywał młodych do bierzmowania, miał ciekawe doświadczenie z dorosłymi. – Uczniowie, którzy przyszli na spotkanie z rodzicami, byli pytani z wiedzy religijnej. W pewnym momencie zdałem sobie sprawę, że mówię także do ojców i matek. Niektórzy później powiedzieli mi, że to było ciekawe, zastanawiające, a przed laty nikt tak im o tym nie mówił – tłumaczył Roman Bojdo. Członek synodalnej Komisji ds. Katechezy dzielił się także pomysłami na katechezę parafialną. – Moim marzeniem jest, by parafianie mogli napisać pytania dotyczące wiary do swojego proboszcza i kapłanów, na które znaleźliby odpowiedzi podczas spotkania po Mszy św. Marzą mi się dialogi o wierze, połączone ze świadectwami i podejmujące tematy nauki i wiary.
Katecheta parafialny
Synod poszukuje nowych form towarzyszenia dorosłym, młodzieży i dzieciom, ale podkreśla też, że w katechezie fundamentalną rolę odgrywa pierwsze przepowiadanie, czyli kerygmat. Jest propozycja opracowania tarnowskiego rytuału rodzinnego, który będzie służył pomocą rodzicom w katechizowaniu samych siebie oraz swoich dzieci, jak również będzie zbiorem modlitw oraz opisem domowych zwyczajów i tradycji religijnych w ciągu roku liturgicznego. Synodalny dokument mówi także, że katecheza parafialna dzieci i młodzieży nie może ograniczać się jedynie do przygotowania do sakramentów. Jest propozycja, by m.in. włączać uczniów w czynne uczestnictwo w nabożeństwach, zachęcać ich do przynależności do grup formacyjnych, organizować wyjazdy na wydarzenia modlitewno-formacyjne.
V Synod Diecezji Tarnowskiej wprowadził nową funkcję katechety parafialnego.
– Byłyby to osoby szczególnie zaangażowane w życie Kościoła. W ich przygotowaniu pomagałaby diecezjalna szkoła katechetów parafialnych – mówił ks. Tomasz Lelito, przewodniczący Komisji ds. Katechezy. I dodał: – Wydaje się, że taka szkoła jest potrzebna. Z jednej strony pomoc w parafii, a z drugiej, te osoby, które już skosztują bycia katechetą, być może zatęsknią do tego, żeby zostać także katechetą szkolnym.
Wyzwanie
Synod zachęca nauczycieli religii, aby otoczyli szczególną troską wszystkich uczniów, również tych, którzy nie chodzą na religię. „W obliczu rezygnacji niektórych uczniów, zwłaszcza ze szkół ponadpodstawowych, z uczęszczania na lekcje religii, warto zatroszczyć się o utrzymanie z nimi kontaktu m.in. poprzez organizowanie przez nauczycieli religii w szkołach kreatywnych zajęć pozalekcyjnych, wybieranych przez uczniów zgodnie z ich zainteresowaniami. W ten sposób tworzy się przestrzeń do szczerego i cierpliwego dialogu z nimi oraz ich ewangelizacji” – czytamy w synodalnym dokumencie.
W ubiegłym roku nieuczęszczających na lekcje religii było 2,69 proc. W tym roku szkolnym jest to 4,07 proc. Różnica wynosi więc 1,4 proc. Wśród powodów tłumaczących tę decyzję wymieniają m.in.: inne wyznanie, ateizm, obojętność religijną, wpływ rówieśników, decyzję rodziców czy niekorzystny układ planu lekcji. Wyzwaniem dla katechizacji może być podjęcie prac nad tarnowskim programem oraz opartych na nim podręcznikach do nauczania religii w szkołach i przedszkolach.