Pielgrzymką do Kalwarii Zebrzydowskiej wierni z parafii Wniebowzięcia NMP w Bestwinie przygotowywali się duchowo do odpustu ku czci Świętej Trójcy, jaki przypadł w niedzielę, 16 czerwca. Sumie przewodniczył proboszcz tej parafii w latach 1985-2008, ks. Bogusław Czarny, który w tym roku obchodzi złoty jubileusz kapłaństwa. Odpust, a także świętowana w maju 387. rocznica poświęcenia kościoła, były okazją, aby zobaczyć postępy prac remontowych. – Mamy już zainstalowane nowe okna w kościele i kaplicy. Okna są ocieplane, elektrycznie otwierane, a wzór szprosów został powielony z XIX-wiecznych okien, jakie były wtedy w kościele. Parafianie zrobili i podarowali pięknie kutą balustradę przy schodach do górnej zakrystii – podkreśla proboszcz ks. Cezary Dulka.
Dzięki pracom remontowym co rusz dokonywane są nowe odkrycia malarskie. Obecnie prace trwają w nawie kościoła. Jak wyjaśnia diecezjalny konserwator architektury i sztuki sakralnej ks. dr Szymon Tracz, w nawie ukazały się fragmenty późnorenesansowej polichromii z 1597 r. – Na ścianie tęczowej wyobrażono scenę Sądu Ostatecznego. Poniżej zachowała się malarska dekoracja w formie rozpiętego baldachimu stanowiąca część ołtarza bocznego ustawionego przy tęczy. Być może był tutaj zawieszony obraz kultowy lub też znajdowało się tutaj cyborium na Najświętszy Sakrament – zauważa ks. dr Szymon Tracz, wskazując, że na ścianie namalowano postać św. Krzysztofa niosącego na ramionach małego Jezusa, a naprzeciwko znajduje się postać innego świętego. Pomiędzy nimi widać dekorowany ornamentalnie glif ujmujący wejście do kościoła. Przy ołtarzu bocznym pojawiła się postać prawdopodobnie Chrystusa. Widać też ornamenty, w tym zacheuszki. Jakiś czas temu w prezbiterium odsłonięto popiersia czterech Ojców Kościoła, postacie świętych, Maryi Różańcowej oraz czterech Ewangelistów. – Wyjątkowe dla odsłanianych przedstawień są fantastyczne sekwencje pejzażowe, malowane z rozmachem i bardzo swobodnie. Świadczy to, podobnie jak ornamenty roślinno-kwiatowe odsłonięte w prezbiterium, o biegłej ręce artysty. Równocześnie odsłonięte polichromie ukazują, jak mocno średniowieczny system dekorowania wnętrz kościołów był obecny pod koniec XVI wieku – zauważa konserwator, zapewniając, że polichromie z kościoła w Bestwinie są ważnym świadectwem malarstwa uprawianego w Polsce w czasie jej złotego rozkwitu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu