Reklama

Czym skorupka nasiąknie...

Niedziela Ogólnopolska 21/2019, str. 51

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Muzyka łagodzi obyczaje – któż nie słyszał chociaż raz tej maksymy. O ile można dyskutować, czy tak się dzieje w przypadku ostrego trash metalu bądź punkrockowej feerii rytmu i gitarowego zgiełku, o tyle muzyka filharmoniczna, komplementarna z cytatem „Klient w krawacie jest mniej awanturujący się” („Miś”), niesie ze sobą ukojenie. Chociaż gdy sięgnie się do historii i poczyta o reakcji publiczności w czasie prawykonania „Bolera” Maurice’a Ravela bądź „Święta wiosny” Igora Strawińskiego, to jedna z recenzji, w której oznajmiono: „Jak pięknie oklaskiwać kompozytora po twarzy sąsiada”, oddaje klimat, jaki na salach koncertowych, tych „wyfraczonych”, czasami również bywa.

Reklama

Dzisiaj już wiemy, że muzyka stymuluje rozwój mózgu i układu nerwowego. Prof. Alfred Tomatis, otolaryngolog badający wpływ muzyki na psychikę ludzką (w szczególności dziecięcą), a tym samym na inteligencję, potwierdził, że ma ona istotny wpływ na odbieranie bodźców dźwiękowych w ciągu całego życia, pomaga budować neuronalne drogi, które oddziałują np. na naukę języków, rozwój pamięci i poczucia przestrzeni. Muzyka rozwija zdolność abstrakcyjnego myślenia. Więcej! Słuch dziecka rozwija się już w 16. tygodniu życia prenatalnego, a pierwsze wychwytywane dźwięki, takie jak bicie serca, szum krwi czy dźwięki „z zewnątrz”, wszelkie głosy – to wszystko już wówczas w pewien sposób kształtuje percepcję. Jak podają naukowcy, z czasem do wychwytywania dźwięków dochodzi ich zapamiętywanie. Takie maleństwo słyszy muzykę i – co również wykazano – są frazy, które potrafią je wyciszyć. Mistrzem w tym jest... Wolfgang Amadeusz Mozart. O ile napisano rozprawy o genialności tego kompozytora, o tym, że jego muzyka płynie zgodnie z rytmem biologicznym człowieka, o tyle fakt, że Mozart uspokaja dzieci w okresie prenatalnym, to już fenomen.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uwielbiam sentencję sir Kena Robinsona, który mówi wprost: – Uczcie dzieci muzyki, bo to jest dla nich dobre! Osobiście zawsze starałem się mieć dwojaki ogląd na edukację muzyczną czy raczej wprowadzanie dzieci przez zabawę do pięknego świata muzyki. Z jednej strony – widzę wyłącznie dobro w kontakcie z pięknem, z drugiej – aspekt biznesowy. Wiem, zabrzmiało to szorstko, ale taka jest prawda. Kiedy na zachodzie Europy w latach 60. minionego wieku zaczęły pustoszeć filharmonie i teatry operowe, zadano sobie pytanie: dlaczego? Do pracy zaprzęgnięto ekonomistów, speców od show-biznesu. Diagnoza była szokująca: nie zadbano o zbudowanie nowego pokolenia melomanów, a to przedwojenne wymierało. W latach 70. XX wieku filharmonie i opery prześcigały się w kolejnych cyklach adresowanych do dzieci i młodzieży. To dało efekt. Dzisiaj paryscy filharmonicy, podobnie jak ich koledzy z Londynu, realizują ponad setkę działań adresowanych do młodego pokolenia w ciągu roku. Tak budują sobie adresata artystycznej oferty.

Realizując z Kasią Stoparczyk z radiowej Trójki i Pawłem Kos-Nowickim (Warsaw Camerata) cykl „Piegowate koncerty”, dzisiaj incydentalnie kontynuowany przez Polskie Radio, zbudowaliśmy szybko widownię, która wypełniała szczelnie Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Wygrały spontaniczność i autentyczność. Dzieci to najbardziej wymagający słuchacze. Kiedy się dzieje na scenie źle, szybko się nudzą, wiercą, głośno mówią, co o tym myślą. Wychodzą. Zaręczam, nie wrócą. Stąd do dzieci trzeba adresować to, co najlepsze, i grać lepiej niż dla dorosłych. Cieszy mnie, że na rynku ukazała się znakomita książka „Gdy Opera drzwi otwiera” (tekst – Izabela Budzyńska, rysunki – Elżbieta Lubomirska, wydawnictwo Pryzmat). Trafiła ona w moje ręce w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdy ta była wypełniona maleńkimi słuchaczami. Bo tam, jak w wielu miejscach w Polsce, buduje się zastępy przyszłych melomanów, którzy będą zabiegać o bilety na premierowe spektakle. Niebagatelne jest tu wsparcie programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które wie, że nasączając skorupkę za młodu... Cóż, opera to jedyne miejsce, gdzie gdy kogoś zabiją, to zaczyna śpiewać. I niech ta magia, zaczarowany świat sztuki rozpisanej na nuty, trwa. Dlaczego? Odsyłam do sir Robinsona.

2019-05-21 13:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka Teresa z Kalkuty – dar dla Kościoła i świata

[ TEMATY ]

św. Matka Teresa z Kalkuty

Grzegorz Gałązka

W kalendarzu liturgicznym Kościół wspomina 5 września świętą Matkę Teresę z Kalkuty (1910-1997). Do historii przeszła jako „matka ubogich”. Za swoje zaangażowanie na rzecz biednych, bezdomnych, chorych i umierających założycielka zgromadzenia zakonnego i laureatka Pokojowej Nagrody Nobla stała się niezapomnianą postacią. 4 września 2016 kanonizował ją papież Franciszek. W drodze ze swego miejsca urodzenia – Skopje w dzisiejszej Macedonii – do chwały ołtarzy Agnes Gonxha Bojaxhiu (takie nazwisko nosiła w świecie) przeżyła wiele etapów życia, które prowadziły ją przez niemal wszystkie kraje świata.

Agnes Gonxha Bojaxhiu urodziła się 26 sierpnia 1910 roku jako trzecie dziecko w rodzinie albańskiej w wówczas osmańskim Skopje. Została ochrzczona następnego dnia. Dzień swego chrztu uważała za swoją właściwą datę urodzin. Jako dziecko uczyła się języka serbochorwackiego i albańskiego, grała na mandolinie i inscenizowała małe przedstawienia teatralne. W żyjącej w dostatku rodzinie udzielanie pomocy potrzebującym było czymś ogólnie przyjętym. Ojciec Mikołaj, kupiec i polityk zasiadający we władzach miejskich, zmarł w 1919 roku, gdy Agnes miała osiem lat.
CZYTAJ DALEJ

Ołówek w ręku Boga

Niedziela Ogólnopolska 6/2022, str. 24-25

[ TEMATY ]

św. Matka Teresa z Kalkuty

Grzegorz Gałązka

Gdy mówiono ojej sukcesach, powtarzała skromnie, że jest tylko „ołówkiem w ręku Boga”.

Gdy mówiono ojej sukcesach, powtarzała skromnie, że jest tylko „ołówkiem w ręku Boga”.

Nie zabiegała o sławę. Chciała czynić dobro bez rozgłosu, ale stała się jedną z najbardziej znanych świętych w historii świata. Założyła Zgromadzenie Sióstr Misjonarek Miłości, uhonorowano ją Pokojową Nagrodą Nobla. Poniżej publikujemy fragment wywiadu z kard. Stanisławem Dziwiszem.

Krzysztof Tadej: Jaka była Matka Teresa z Kalkuty? Kard. Stanisław Dziwisz: Cechowała ją wielka prostota. Nigdy nie sprawiała żadnych trudności. Była zwyczajna i konkretna. Kiedy spotykała się z Janem Pawłem II, nie mówiła zbyt dużo. Przechodziła od razu do tego, co istotne.
CZYTAJ DALEJ

Co się wydarzy w Archidiecezji Wrocławskiej 6-7 września 2025?

2025-09-05 23:14

Marzena Cyfert/Niedziela

Sanktuarium położone jest w dobrze skomunikowanym miejscu; nawiedzają go licznie mieszkańcy miasta i pielgrzymi

Sanktuarium położone jest w dobrze skomunikowanym miejscu; nawiedzają go licznie mieszkańcy miasta i pielgrzymi

W najbliższy weekend zaplanowanych jest wiele interesujących wydarzeń. W jednym artykule postaramy się umieścić informację o spotkaniach z terenu Archidiecezji Wrocławskiej (6-7 września 2025)

Jeśli jest wydarzenie, o którym nie wspomnieliśmy - prosimy, aby nas informować na maila: wroclaw@niedziela.pl
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję