Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

O Bożej ochronie na Ewangelizacji w Beskidach

Piękna słoneczna sobota 21 lipca sprzyjała wędrówkom górskim. Uczestnicy 6. edycji Ewangelizacji w Beskidach pod hasłem „Ludzie gór” zdobywali w tym dniu 3. górę w kolejności – Leskowiec (922 m n.p.m.) w Beskidzie Małym k. Andrychowa. Msza św. była sprawowana przy Sanktuarium Królowej Ludzi Gór na Groniu Jana Pawła II, wybudowanym staraniem Stefana Jakubowskiego

Niedziela bielsko-żywiecka 31/2018, str. V

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Monika Jaworska

Ewangelizacja na Groniu Jana Pawła II

Ewangelizacja na Groniu Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Napotkani wędrowcy chętnie dzielili się przemyśleniami: – Bywamy tu czasem. Dziś jest to szczególny dzień,gdyż możemy uczestniczyć we Mszy św. – mówią Agnieszka i Michał z Krakowa, którzy szli czarnym szlakiem z synami Igorem, Kacprem i siostrzeńcem Wiktorem. – My już byliśmy tutaj wiele razy. Jan Paweł II chodził tędy jako dziecko i my też chętnie chodzimy szlakami papieskimi – mówi bielszczanin p. Andrzej. – Budowniczy kaplicy p. Jakubowski zorganizował konkurs poetycki i zajęłam 1. miejsce. Dlatego darzę sentymentem to miejsce i chętnie tu przychodzę – zaznacza p. Urszula, uczestniczka konkursu poetyckiego: „Moje wspomnienia z Gronia Jana Pawła II”. – My też idziemy modlić się na Mszy św. – dodają pielgrzymi z Ponikwi, napotkani na szlaku. Przy okazji prezentują znalezione po drodze borowiki.

– A my dotarliśmy z Jaszczurowej k. Mucharza. Jestem tutaj, ponieważ chciałam zobaczyć rodzinne strony. Pamiętam, że gdy chodziłam do podstawówki i średniej szkoły, to przychodziliśmy tu często. Ostatnim razem byłam tu 30 lat temu. Czuję się szczęśliwa, że mogę zobaczyć Leskowiec po tylu latach. A Msza św. jest dla mnie dużym umocnieniem duchowym – podkreśla Stanisława Boryś z Drogomyśla, która przyszła z siostrą i szwagrem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ewangelizację na Leskowcu przygotowywała Krucjata Wyzwolenia Człowieka z Rychwałdu. Mszę św. o godz. 12 celebrował o. Paweł Kijko OFMConv z Rychwałdu i wikariusz parafii św. Floriana w Żywcu-Zabłociu ks. Filip Magiera. Przewodnikiem na tej górze był Dawid – chroniony przez Boga.

– W Bożej ochronie nie chodzi o to, że nie spotka mnie nic złego. Ale polega to na tym, że Bóg chroni mnie, abym nie uczestniczył w złu i nie dawał zła światu. Nie jestem chroniony przed złem, ale jestem chroniony, żeby zło nie wydostało się z mojego serca – mówił w kazaniu o. P. Kijko OFMConv. Po Mszy św. uczestnicy uwielbiali Boga i błogosławili czterem stronom świata. – Ewangelizację uzgodniliśmy ze wspólnotami: Talitha Kum, Francesco Team oraz Krucjata Wyzwolenia Człowieka z Rychwałdu, Krzew Winny z Jawiszowic, Służebnica Ducha z Żywca-Zabłocia, Galilea – oddział z żywieckiej katedry i Damaszek z Żywca-Sporysza. Każda wspólnota przygotowuje EwB na wyznaczonej dla siebie górze. Nowym elementem EwB jest medytacja: gromadzimy się 20 min przed 12. Dana wspólnota rozdaje wiernym fragmenty Pisma Świętego – wersety i pytanie, w którym odnosimy się do naszego życia – mówią Bernadeta i Stefan Targoszowie, którzy w tym roku zostali świeckimi koordynatorami EwB.

Wspólnoty ewangelizacyjne wraz z franciszkanami z Rychwałdu zapraszają na Mszę św. o godz. 12 na kolejnych górach: 4.08 – Hala Krupowa, 11.08 – Błatnia, 18.08 – Rycerzowa, 25.08 – Wielka Racza. W ramach EwB odbywają się też Wieczory Chwały i Uwielbienia o godz. 19 (6.08; 20.08) w namiocie przy Franciszkańskim Domu Formacyjno-Edukacyjnym w Rychwałdzie.

2018-08-01 10:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyzwania nowej ewangelizacji (cz. 1)

Zdarzyło mi się uczestniczyć w opisywanym na łamach naszej gazety I Kongresie Nowej Ewangelizacji, który miał miejsce w dniach 28-31 lipca w Kostrzynie nad Odrą, a także doświadczać jej praktycznej formy podczas Przystanku Jezus. Zdaję sobie sprawę z faktu, że o nowej ewangelizacji ostatnio mówi się bardzo wiele. To dobrze. Jednak wśród rozmaitych głosów, które opisują to, czym jest, na czym ma polegać nowa ewangelizacja i kto nią ma się zajmować, występuje niekiedy chaos interpretacyjny i znaczeniowy. Dlatego też zachęcony wystąpieniem abp. Rino Fisichellego pomyślałem o tym, że jako świecki postaram się dokonać pewnej interpretacji tego zagadnienia. Dlaczego nowa ewangelizacja, skąd ten pomysł, jakie są jej przesłanki? Jest to pytanie o zasadniczym znaczeniu, gdyż udzielona na nie poprawna odpowiedź może uspokoić różne grupy komentatorów. Bardziej czy mniej życzliwych temu przedsięwzięciu, którzy niekiedy interpretują ją jako konkurencję wobec dotychczasowych form ewangelizowania czy też jako pośrednią formę krytyki tych, którzy przez lata gorliwie i sumiennie spełniali swoje chrześcijańskie obowiązki. Ani jeden, ani drugi motyw nie przyświeca pomysłodawcom i twórcom nadania nowej dynamiki ewangelizacji. Zarówno szacunek i respekt wobec tych, którzy nieodmiennie od lat „są siewcami na polach Pana Boga”, jak i zrozumienie obecności różnych nurtów i rytów w dawaniu świadectwa i posługi Kościołowi są punktem wyjścia. Akceptacja obecności jednego i drugiego. Radość z faktu współistnienia i obustronnego wzmacniania się modlitwą i czerpania z garnca szerokiej palety możliwości. Wobec powyższego, na z pretensją kierowane wobec nowych ewangelizatorów słowa: „Uważasz, że co? Dotychczas nic się tu nie robiło?” albo: „Skoro tak wiele działań było, to dlaczego Kościoły pustoszeją? Uważasz, że to nasza, starych księży, wina?” – odpowiedź jest jedna. Nie wskazujemy winnych, nie szukamy też ich, gdyż nie w tym rzecz. Rzeczą ważniejszą jest odpowiedź na pytanie: Jak odwrócić tendencję dotyczącą kryzysu wiary w ogóle? Nowa ewangelizacja nie jest zatem ani wbrew komuś, ani za coś – jako proces zastępowania czegoś starego czymś nowym. Jest bowiem procesem stałym, osadzonym w naszym zobowiązaniu, jakie na siebie przyjęliśmy przez fakt chrztu św. i Komunii św. Nie jest więc reaktywną wobec czegoś na tu i teraz. Jest zaś naszym, wiernych, odzewem na wezwanie – posłanie, jakie do nas skierował i kieruje nieustannie Jezus – „głoszenia Jego Ewangelii wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15). Jednak, mimo wszystko, nieustępliwy czytelnik spyta: „No dobrze, a dotychczasowe formy ewangelizacji, przecież jej dokonywaliśmy?”. Nie powinniśmy ich porzucać. Nie stanowią one jakiegoś balastu czy jądra sporu. Gdyż to, o co chodzi w nowej ewangelizacji, to takie wypełnianie ewangelizacji argumentami, treścią spójną wobec poszukiwań aksjologicznych i nowym typem komunikowania się i myślenia swoistego dla człowieka XXI wieku, że zechce on nakłonić ucha ku naszym racjom, że odnowi w sobie pożądliwość Pana Boga, wybudzi się z letargu wiary. Człowiek bywa wobec gwałtu współczesności zadawanego na jego świadomości bezradny, z czasem staje się bezwolny, zagubiony, łatwy do manipulacji. Wmawiane mu treści, na różnym poziomie manipulowania prawdą, przykrywają rzeczywistość transcendentną, sugerując człowiekowi, że ważne jest to, co „tu i teraz”, nie uwzględniając żadnego potem w sensie duchowym. Także człowiek wiary staje w obliczu tego typu manipulacji. Bywa, że jej ulega. Cieszyć się należy, gdy jest krytyczny, wątpiący, nieugięty. Jednak każdorazowo trzeba mu pomóc nie upadać, nie oddalać się, trwać! Wyciągnąć rękę do współbraci w wierze, którzy osłabli w trudzie mocowania się z przekazami wypierającymi nas z przestrzeni publicznej to jedno, a drugie – odmawiającymi nam wyznawania naszej wiary. Sądzę także, że nowa ewangelizacja to jakby nowa dynamika, nowy impuls, ożywiający krwiobieg Kościoła i nas samych, świeckich i konsekrowanych, w jego wspólnocie. Wyzwalająca na naszych twarzach uśmiech i radość tych, którzy mimo wszystko wierzą, bo wiedzą, jaki był i jest sens śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Uśmiech na twarzach tych, którzy mają solidne podstawy swojej wiary, są gorliwi w jej wyznawaniu i nie stronią od dzielenia się Dobrą Nowiną i dawania świadectwa. Mocni duchem iskrzą się jak gwiazdozbiór nowej ewangelizacji – podobni do Najświętszej Maryi Panny, Gwiazdy Nowej Ewangelizacji. Wiemy, że pójście na skróty, jakieś kompromisy i półśrodki w zetknięciu z nachalnością, gwałtownością i zaborczością otaczającego nas świata nie zdają rezultatu. Jedynie wystawiają nas na śmieszność i zarzut naiwności i nieskuteczności działania. Wobec powyższego musimy osiągać nową jakość i większą skuteczność, nic nie tracąc z czytelności doktryny i jej nieugiętości. Poczynając od nas samych. Dokonując najpierw własnego wglądu w jakość mojej wiary i mojej obecności w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. red. Piotr Nowosielski

2025-01-24 19:17

Radio Plus Legnica

Uroczystości pogrzebowe rozpoczęły się w środę (22.01) wieczorem.

Przy pełnym kościele wiernych, przyjaciół, bliskich, Mszę św. sprawował ks. prał. Robert Kristman, który w homilii podkreślił, że „pogrzeb księdza jest swojego rodzaju katechezą o nadziei”. Główne uroczystości pogrzebowe odbyły się w czwartek (23.01) w obecności około 100 księży. Eucharystii przewodniczył biskup pomocniczy Piotr Wawrzynek, natomiast homilię wygłosił ks. Waldemar Wesołowski, który współpracował z ks. Piotrem w Tygodniku Niedziela przez 24 lata. W uroczystości wzięli udział także: biskup świdnicki Marek Mendyk, biskup pomocniczy świdnicki Adam Bałabuch i biskup senior świdnicki Ignacy Dec. I tym razem w Mszy św. uczestniczyła rzesza wiernych, osób konsekrowanych, obecna była także delegacja z redakcji TK Niedziela z ks. Jarosławem Grabowskim.
CZYTAJ DALEJ

Federalny Sąd Najwyższy Brazylii: symbolika religijna może pozostać w miejscach publicznych

2025-01-25 15:46

[ TEMATY ]

Brazylia

Sąd Najwyższy

symbole religijne

Karol Porwich/Niedziela

Federalny Sąd Najwyższy Brazylii (STF) rozstrzygnął kwestię obecności symboli religijnych w budynkach publicznych, odrzucając apelację federalnej prokuratury (MPF), która domagała się ich usunięcia. Prokuratura argumentowała, że obecność krzyży i wizerunków świętych narusza zasadę sekularyzmu państwa brazylijskiego oraz wolność religijną obywateli.

Wniosek federalnej prokuratury trafił do sądu najwyższego w grudniu 2019 roku po tym, jak federalny sąd okręgowy III regionu (TRF-3) odmówił nakazu usunięcia symboli religijnych z budynków federalnych oraz stanowych w São Paulo. TRF-3 uznał, że obecność takich symboli nie jest sprzeczna z zasadą neutralności religijnej państwa, lecz wyraża wolność religijną i odzwierciedla kulturową tożsamość brazylijskiego społeczeństwa.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję