Wydawane od 80. lat XIX wieku w Płocku czasopismo „Śpiew kościelny”, w numerze wrześniowym z 1906 r. na prawie 3 stronach zrecenzowało „Mszę Pasterską” kompozycji ówczesnego organisty katedry kieleckiej Henryka Miłka, pisząc m.in.: „Winszujemy Szanownemu Autorowi tej pracy, spodziewając się, że nas jeszcze obdarzy na przyszłość jakiem równie odpowiedniem a swojskiem dziełem”.
W rodzinnych stronach
Miłek urodził się 20 stycznia 1878 r. w Wawrzeńczycach. W okrągłą co do dnia, 140. rocznicę urodzin kompozytora w wawrzeńczyckim kościele pw. św. Marii Magdaleny krakowska Fundacja Maestro zaprosiła na wykonanie jego „Mszy Pasterskiej”, połączone z odsłonięciem tablicy pamiątkowej autorstwa warszawskiej rzeźbiarki Aleksandry Śmietany. Msza została zaśpiewana w ramach uroczystej liturgii, której przewodniczył paulin o. Włodzimierz Ogorzałek, opiekun chórów jasnogórskich, jako że Jasna Góra była następnym po Kielcach miejscem działalności kompozytora – w 1911 r. Miłek objął funkcję dyrygenta Kapeli Jasnogórskiej, zespołu o wielowiekowej już wtedy tradycji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W sobotni wieczór u św. Marii Magdaleny zabrzmiał Chór Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu „Ars Cantandi” pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys, któremu na organach akompaniował Filip Presseisen – artyści wielokrotnie doceniani najwyższymi laurami w Polsce i na świecie. Choćby tylko w minionym roku zespół mógł się poszczycić złotym medalem na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Gdańsku, a Filip Presseisen wygrał Międzynarodowy Konkurs im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu i dodatkowo uzyskał nagrodę specjalną Prezydenta Poznania.
Chór „Ars Cantandi” można było usłyszeć w repertuarze Henryka Miłka również następnego dnia, 21 stycznia, podczas transmitowanej przez TVP1 Mszy św. w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.
Szukamy zaginionych dzieł
Zamierzeniem Fundacji Maestro jest przypomnienie i ponowne wprowadzenie do repertuaru koncertowego utworów Henryka Miłka – kompozytora obecnie zupełnie nieznanego poza bardzo wąskim kręgiem specjalistów, tymczasem przed wojną, niezwykle popularnego. Zrealizowane zostały już – w listopadzie 2017 r. – warsztaty filmowe związane z osobą i wykorzystujące muzykę Henryka Miłka. Jego utwory zaśpiewał także zespół Opery Wrocławskiej, przy okazji gali urodzinowej Marszałka Piłsudskiego, a w Wawrzeńczycach 9 grudnia ubiegłego roku zaprezentowano skomponowane przez Miłka kolędy.
W najbliższych planach – 10 lutego o godz. 19. w Miechowie – jest wykonanie 30 preludiów organowych Miłka, w interpretacji artysty światowej klasy Rościsława Wygranienki, specjalizującego się w polskiej muzyce początku XX wieku. Dalsze koncerty i wystawy będą się odbywać aż do stycznia 2019 r. we wszystkich miejscowościach związanych z życiem i twórczością kompozytora, m.in. w Łodzi, Pabianicach, Poznaniu, Częstochowie, Kielcach i Tarnowie.
Na początku 2019 r. ukaże się biografia Henryka Miłka i wydane zostaną nuty jego odnalezionych do tego czasu kompozycji. Jeśli wśród naszych czytelników są osoby lub instytucje (np. stowarzyszenia śpiewacze czy szkoły o 100-letniej tradycji), które w swoich zbiorach mają utwory Miłka, gorąco zachęcamy je do kontaktu z Fundacją Maestro (maestro.org.pl). Być może w Państwa posiadaniu są dzieła uważane obecnie za zaginione? Dzięki ich zidentyfikowaniu opracowanie biografii i twórczości kompozytora stanie się pełniejsze.