Reklama

Prace konkursowe okiem plastyka widziane

Niedziela podlaska 13/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Twórczość dziecka, a tym bardziej twórczość plastyczna, jest jedną z najczystszych form wyrazu. Nieskażona żadnymi naleciałościami, manierą. Dziecko, tworząc jakikolwiek obraz otwiera się nań szczególnie. Pragnie za pomocą prostych środków przedstawić swoje widzenie świata. Świata wymyślonego tu i teraz, bez głębszej analizy tematu. Odniesienia są bardzo przejrzyste i czytelne, a forma odzwierciedla posiadane wiadomości techniczne. Dlatego ocenianie prac dzieci jest bardzo trudne, szczególnie dla osób parających się na co dzień plastyką, a tym bardziej dla nauczycieli.
Biorąc udział jako juror w wielu plastycznych konkursach dziecięcych, często staję przed dylematem wyboru tego najlepszego dzieła. Bo jakie kryterium przyjąć jako najważniejsze, jak nie zrazić swoją oceną, tego małego twórcy? Można bowiem albo rozwinąć jego talent, bądź też nie doceniając, stracić kolejnego wielkiego artystę.
Temat konkursu Tajemnice światła na pozór wydaje się prosty. Wielu artystów parających się twórczością o tematyce religijnej z trwogą podchodziło do tego rodzaju wypowiedzi. Powstałe obrazy, freski, rzeźby, odbiorców zadziwiały bądź oburzały. Jednak jak pokazuje historia sztuki, to właśnie inspiracje tą tematyką zawsze były podwaliną rozwoju twórczości.
Nie wiem, czy sam podjąłbym się stworzenia prac na ten temat, mając jeszcze ograniczenie czasowe. Moje zdziwienie wywołała więc liczba prac nadesłanych na ten konkurs, bogactwo rozwiązań i technik. Tym bardziej, że powstały cykle prac połączone nie tylko nazwiskiem ich twórców. Każda praca była utrzymana w pewnym kanonie ustalonym przez samo dziecko. Każda praca to swoiste wyznanie dziecka, jego zrozumienie tajemnicy światła. Niejednokrotnie były to plastyczne odzwierciedlenia tego, co katecheci mówili na lekcjach, a więc proste skojarzenia, ale jak bogato opowiedziane za pomocą środków plastycznych.
W trakcie wystawy można dopiero zobaczyć jakim bacznym obserwatorem i słuchaczem jest mały twórca. Każdy obrazek jest odzwierciedleniem głębokiej wiary w najczystszej postaci. Wszystkie prace przedstawione do oceny były pełne ekspresji, wykonane w różnych technikach, związane ściśle z tematem konkursu.
W kategorii klas IV-VI jury najwyżej oceniło prace Magdaleny Adamczyk, wykonane temperą. Prace te namalowała autorka zgodnie z zasadą "od ogółu do szczegółu". Pierwszy obrazek Chrzest Pana Jezusa w Jordanie to barwna grupa osób, gdzie postacią dominującą jest Jezus. Tę scenę można odczytać jako pewność Autorki jak miał wyglądać chrzest. Chrzest Jezusa bez świadków nie mógłby się odbyć. Przecież każde dziecko jest chrzczone w kościele w obecności wielu ludzi. I w taki prosty sposób praca ta łączy scenę biblijną z teraźniejszością. Drugi obrazek przedstawia pomieszczenie, w którym odbywa się wesele. Większość namalowałaby tę scenę we wnętrzu. Jednak autorka poszła o wiele dalej zostawiając otwarte drzwi, przez które wszedł Jezus. Patrzcie, Jezus wszedł jak zwykły człowiek do domu, ale nie jest sam. W otwartych drzwiach widać w dali stojące postacie. Obrazek jakby mistrza z XV w.
Gestykulująca postać Pana Jezusa na tle nieba w otaczającej Go aureoli, to kolejny obrazek Magdy. Chyba nikt z oglądających nie może mieć wątpliwości, że, głosi Królestwo Boże i nawołuje do nawrócenia. Niewielka grupka słuchaczy jest bardzo stonowana kolorystycznie, aby nie zwracać na siebie uwagi. Nie są to pierwsi i jedyni słuchacze, bo Autorka wyraźnie namalowała wydeptaną przez poprzednich słuchaczy murawę.
Przemienienie na górze Tabor to kolejna praca. Tu występuje już tylko jedna postać - Jezusa. Bije od Niego blask, który ogarnia całe niebo. Blask przyćmił nawet ziemię, która na tym obrazku jest czarna, bez roślin, zwierząt. Postać Chrystusa wygląda jakby przed chwilą nastąpiła Jego przemiana.
Ostatnia praca to ilustracja ustanowienia Eucharystii. Kielich z białą Hostią na czerwonym tle. To jest krew Moja... to jest ciało Moje. Ile razy każde z dzieci uczestniczących we Mszy św. słyszy te słowa z ust kapłana? Czy bardziej dosadnie dziecko mogło namalować obrazek o ustanowieniu Eucharystii?
W oknach widnieją witraże. Tak został zrozumiany przez małego artystę temat Ustanowienie Eucharystii.
Wszystkim za ich prace należą się słowa uznania i nagrody. I tak jak w każdym konkursie zostaje niedosyt - trzeba nagrodzić najlepsze prace. Moim zdaniem wszyscy autorzy zajęli I miejsce.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kim są kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV?

2025-05-19 10:18

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

kobiety w bieli

inauguracja pontyfikatu

Hello Fotografia

Kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

Kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

18 maja, w piękne wiosenne przedpołudnie Leon XIV odprawił Mszę św. inaugurującą jego pontyfikat. O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że w liturgii na placu św. Piotra uczestniczyło ponad 150 delegacji państwowych z całego świata. A wśród nich kilka "niestandardowo" - jak na tę okoliczność - ubranych kobiet. Jakie znaczenie miał ich biały strój?

Sektor po lewej stronie ołtarza zajęli kardynałowie i biskupi, natomiast sektor po prawej stronie był zarezerwowany dla delegacji państwowych. Szczególnie liczne były delegacje państw związanych z Leonem XIV: Włochy – Papież jest Biskupem Rzymu; Stany Zjednoczone, gdyż Papież Prevost jest obywatelem amerykańskim; Peru - Robert Prevost przez wiele lat pracował w Peru, gdzie był biskupem diecezji Chiclayo. W zdecydowanej większości osoby, które wypełniły sektor delegacji państwowych były ubrane na czarno, dlatego tym bardziej rzucały się w oczy białe suknie kilku kobiet zasiadających w pierwszym rzędzie.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Zaproszenie na święcenia kapłańskie i piknik młodych

2025-05-22 18:35

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

święcenia kapłańskie

Ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Diakoni leżą krzyżem podczas litanii do Wszystkich Świętych – moment modlitwy i całkowitego zawierzenia Bogu w trakcie obrzędu święceń kapłańskich w katedrze świdnickiej.

Diakoni leżą krzyżem podczas litanii do Wszystkich Świętych – moment modlitwy i całkowitego zawierzenia Bogu w trakcie obrzędu święceń kapłańskich w katedrze świdnickiej.

W sobotę 24 maja br. o godz. 10.00 w katedrze świdnickiej odbędzie się uroczysta Msza święta, podczas której czterech diakonów naszej diecezji przyjmie święcenia kapłańskie.

Liturgii będzie przewodniczył bp Marek Mendyk, biskup świdnicki. Wszystkich wiernych, a zwłaszcza osoby życia konsekrowanego, kapłanów i młodzież, serdecznie zapraszamy do wspólnej modlitwy w intencji przyszłych prezbiterów.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Schönborn: Leon XIV emanuje wiarą, że pokój jest możliwy

2025-05-23 16:02

[ TEMATY ]

pokój

kard. Christoph Schönborn OP

Papież Leon XIV

Erzdiözese Wien/Stephan Schönlaub

Kardynał Schönborn

Kardynał Schönborn

Kardynał Christoph Schönborn uważa, że nowy papież ma wyraźną „misję pokojową”. Jakkolwiek naiwna może się wydawać nadzieja na pokój w polityce światowej, a wojna jest uważana za „ojca wszystkich rzeczy” [w niemieckim „wojna” jest rodzaju męskiego - KAI], Leon XIV mimo wszystko przekazuje „wiarę, że pokój jest możliwy”, nawet bez własnej armii lub władzy świeckiej, napisał emerytowany arcybiskup Wiednia w swoim cotygodniowym komentarzu na łamach wydawanej w Wiedniu bezpłatnej gazety „Heute”. Tęsknota za pokojem - „matką wszystkich rzeczy” - jest też coraz większa.

Ta tęsknota znajduje widoczny wyraz w fakcie, że politycy z całego świata ściągają obecnie do Rzymu. Kard. Schönborn przypomniał tu „robiącą wrażenie” fotografię prezydenta USA Donalda Trumpa i jego ukraińskiego odpowiednika Wołodymyra Zełenskiego w Bazylice św. Piotra, którzy usiedli naprzeciw siebie i rozmawiali na pogrzebie papieża Franciszka pod koniec kwietnia. „Czy to, co wydaje się tak trudne do wyobrażenia, odniesie sukces w Rzymie? Pokój, który podtrzymuje i trwa?” - zastanawiał się z nadzieją wiedeński kardynał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję