Reklama

Niedziela w Warszawie

Raport o stanie młodzieży

Archidiecezja warszawska ma około 400 tys. młodych ludzi, z czego połowa to przyjezdni. Młodzież chce być odpowiedzialna za Kośćiół i mieć wpływ na jego życie. Potrzebują duszpastrzerzy, którzy będą ich towarzyszami

Niedziela warszawska 22/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

młodzi

duszpasterstwo

Magdalena Kowalewska

Nowym zjawiskiem w warszawskim Kościele jest współpraca różnych duszpasterstw młodzieży, czego owocem był ich liczny udział w Diecezjalnym Dniu Młodzieży w Świątyni Opatrzności Bożej

Nowym zjawiskiem w warszawskim Kościele jest współpraca różnych duszpasterstw młodzieży, czego owocem był ich liczny udział w Diecezjalnym Dniu Młodzieży w Świątyni Opatrzności Bożej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To jeden z wniosków z ankiety przeprowadzonej w stolicy, po lewej stronie Wisły, wśród młodych oraz duszpasterzy przed synodem biskupów poświęconym młodzieży, wierze i rozeznawaniu powołania, który odbędzie się w październiku 2018 r. Celem badania, przygotowanego przez Watykan we wszystkich diecezjach na świecie, jest zebranie informacji o dzisiejszej kondycji ludzi młodych w różnych kontekstach ich życia.

Zaangażowanie

Wydział duszpasterstwa dzieci i młodzieży kurii warszawskiej otrzymał prawie 40 ankiet. Odpowiedzi na pytania udzielali młodzi z kapłanami z parafii i dekanatów, seminarium duchownego oraz poszczególnych duszpasterstw akademickich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ankieta podzielona była na trzy części. Pierwsza z nich dotyczyła zbierania danych, kolejna odczytynia sytuacji młodzieży, a ostatnia praktyk duszpasterskich.

Reklama

Jaki obraz wyłania się wśród młodzieży w przedziale w wiekowym od 16. do 29. roku życia? Każdy dekanat ma swoją specyfikę, a duszpasterstwa młodzieży można podzielić na dwa rodzaje – te warszawskie i poza stolicą. Wiele osób przyjeżdżających do stolicy na studia i do pierwszej pracy szuka miejsca dla siebie w duszpasterstwie parafialnym lub ogólnodiecezjalnym. Ci, którzy mają daleko do uczelni, koncentrują się tylko na życiu sakramentalnym i parafialnym. Ze względu na dojazdy nie mają czasu na anngażowanie się. – Odpowiedzi na pytania zawarte w ankietach pokazują, że młodzi dzisiaj żyją „od – do”. Mają różnego rodzaju obowiązki, dlatego angażowanie się długofalowe jest niemożliwe, co pokazały Światowe Dni Młodzieży – tłumaczy diecezjalny duszpasterz młodzieży ks. Tomasz Zaperty. Podkreśla, że młodzi są aktywni tam, gdzie mogą podjąć konkretne działania oraz widzą ich cel i owoce. – Gdy skończyły się ŚDM część z młodych powróciła do swojego życia, zostali najbardziej wytrwali – komentuje kapłan.

Warszawski Kościół w sieci

Młodym trudno jest angażować się w incjatywy wymagające wolnych dni w czasie wakacyjnej pracy, czego przykładem jest pielgrzymka na Jasną Górę. Okazuje się jednak, że chętnie biorą udział w takich wydarzeniach jak Ekstremalna Droga Krzyżowa, Diecezjalny Dzień Młodzieży czy Lednica. To wydarzenie, które ma duży wpływ na rozwój duchowości młodych – wskazują ankietowani. Z powodu wielu proponowanych przez świat ofert zupełnie inaczej przeżywają młodość niż ich rodzice. Chętnie angażują się nie tylko w inicjatywy Kościoła, ale także miejskie czy studenckie wydarzenia. Młodzież zwraca również uwagę na sukces duszpasterstw akademickich i wspólnot w parafiach, które ożywiły się po ŚDM. Nowym zjawiskiem w warszawskim Kościele jest współpraca różnych duszpasterstw młodzieży, czego owocem był ich liczny udział w Diecezjalnym Dniu Młodzieży w Świątyni Opatrzności Bożej.

Reklama

Młodzi z archidiecezji warszawskiej doceniają wychowanie w wierze katolickiej. Popularny „Erazmus”, polegający na możliwości studiowania przez kilka miesięcy za granicą, jest dowodem na to, że tęsknią za niedzielną młodzieżową Eucharystią w Polsce, w której często nie mają możliwości uczestniczyć w miejscu pobytu. W przeżywaniu tego, co dzieje się w kraju pomagają im media społecznościowe. Wskazują również na to, że warszawski Kościoł jest coraz bardziej obecny w internecie. Ma na to wpływ strona archidiecezji, aktywność duszpasterstwa młodych archidiecezji warszawskiej na Facebook, ale również widoczna aktywność w sieci poszczególnych księży, co ułatwia młodym kontakt z duszpasterzami.

Duchowy ojciec

Młodzież zrzesza się w harcerstwie, należy do Skautów Europy, różnych ruchów patriotycznych oraz uczestniczy w maratonach, juwenaliach i wydarzeniach proponowanych im przez miasto i inne instytucje. Jednak głównym miejscem spotkania ludzi Kościoła jest przede wszystkim szkoła i parafia. Na lekcje religii w archidiecezji warszawskiej, w zależnośći od danej szkoły, uczęszcza od 65 do 90 proc. młodzieży. Konkursy dotyczące wiedzy religijnej oraz rekolekcje wielkopostne to narzędzia, które pomagają młodym osobom budować więź z Kościołem. – Niektórzy z młodych mają tylko raz w roku kontakt z życiem sakramentalnym Kościola – właśnie podczas rekolekcji organizowanych przez szkoły – zaznacza ks. Zaperty.

Reklama

Od Kościoła młodzież oczekuje jasnego świadectwa oraz zrozumiałego, a nie skostniałego, teologicznego języka w komunikacji z nimi. Najwięcej młodzieży gromadzi się przy kościele św. Anny, u Dominikanów oraz Jezutiów i przy większych parafiach warszawskich. Przyjeżdżają dla konkretnego duszpasterza i głoszone przez niego homilie. Wiedzą, czego oczekują od parafii. – Chcą księdza, który będzie ich przewodnikiem duchowym w życiu wiary oraz towarzyszem we wszystkich wydarzeniach życia, który nie będzie się nigdzie spieszył, i z którym będą mogli spędzać wolny czas w wakacje czy weekendy – tłumaczy ks. Zaperty i dodaje, że w czasach, kiedy doświadczamy w wielu rodzinach kryzysu ojcostwa, trudno dziwić się, że młodzi poszukują duchowego ojca, który będzie stałym przewodnikiem w ich życiu.

Kryzys rodziny

Jedno z pytań w ankiecie dotyczyło zaangażowanie rodzin i wspólnot w rozeznawanie powołania młodzieży. Młodzi wskazują, że doświadczają kryzysu w swoich rodzinach, które nie mają prawie żadnego wpływu na ich powołanie, w odróżnieniu od wyboru profesji zawodowej. Ks. Zaperty podkreśla, że kryzys ten ma różne odcienie, ale sprowadza się do tego, że część rodzin przestało uczyć młodych osobób wiary. – O jej przekazywanie dbają jeszcze dziadkowie, ale u rodziców jest już problem – komentuje duchowny i dodaje, że dziś życiowe powołanie coraz częściej odkrywane jest w momecie nawrócenia i silnego doświadczenia, a nie jako efekt życia wiarą w rodzinie.

Okazuje się, że dla młodych bardzo ważne jest życie duchowe i założenie rodziny. Podkreślają, że zarówno szansą, jak i zagrożeniem może być dostęp do nowych technologii, możliwość podróżowania czy dostęp do kursów i szkoleń. Ich zdaniem, jeśli oddadzą się temu bez reszty, mogą zaniedbać duchowe życie, co może mieć wpływ na podejmowanie decyzji o zawarciu małżeństwa w późniejszym wieku. Z ankiet wynika, że średnia wieku mężczyzn w archidiecezji warszawskiej decydujących się na ten sakrament to blisko 30 lat, kobiet – 28 lat. Z kolei średnia wieku mężczyzn wstępujących w ostatnich 5 latach do seminarium duchownego to 25 lat.

Czego dzięki ankietom archidiecezja warszawska dowiedziała się o młodych? – Są w Kościele, gdy przygotowują się do sakramentów. Powinniśmy położyć większy nacisk na duszpasterstwo grup i ruchów młodzieżowych oraz katechezę parafialną, a wówczas parafia będzie tętniła życiem – uważa ks. Zaperty.

2017-05-25 11:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto młodych w Sandomierzu

Niedziela sandomierska 17/2019, str. 1, 5

[ TEMATY ]

młodzi

święto

Ks. Adam Stachowicz

Podczas spotkania członkowie KSM przeprowadzili konkurs na najpiękniejszą i najbardziej oryginalną palmę

Podczas spotkania członkowie KSM przeprowadzili konkurs na najpiękniejszą i najbardziej oryginalną palmę

Już po raz dwudziesty czwarty Niedziela Palmowa jest świętem młodych na całym świecie. Dzieci i młodzież z diecezji sandomierskiej łączyli się duchowo z Ojcem Świętym Franciszkiem i ze swoimi rówieśnikami na Placu św. Piotra w Rzymie. Spotkanie rozpoczęło się przy figurze Matki Bożej Niepokalanie Poczętej na Rynku Starego Miasta w Sandomierzu

Przed poświęceniem palm bp Krzysztof Nitkiewicz zauważył, że są one obok krzyża symbolem niedzieli rozpoczynającej Wielki Tydzień. – Palma to znak radości i triumfu. Krzyż przywołuje z kolei mękę i śmierć. Instynktownie wybieramy palmę, gdyż boimy się krzyża, chcielibyśmy go uniknąć, ominąć. Ale bez krzyża nie ma prawdziwej miłości, nie ma przejścia z wegetacji do życia, z przeciętności do heroizmu, ze śmierci do zmartwychwstania. Potrzebujemy miłości i mamy ją dawać innym. Bądźmy razem z Panem Jezusem w Wielkim Tygodniu, żeby nauczył nas kochać – powiedział Biskup.
CZYTAJ DALEJ

Ida Nowakowska: Wiara jest fajna

2024-11-06 19:00

[ TEMATY ]

modlitwa

wiara

świadectwo

Bóg

świadectwo wiary

Ida Nowakowska

Magdalena Kowalczyk

Wspaniała tancerka, aktorka oraz znana i lubiana prezenterka telewizyjna o tym, jaką rolę w jej życiu odegrała wiara i tego, że się jej nie wstydzi, mówiła na spotkaniu pt. “Życie na Gigancie” w Duszpasterstwie Akademickim Emaus.

Podczas spotkania Ida podkreślała, że już od dziecka była uczona, aby wiara była nie tylko sprawą niedzielnych Mszy Świętych, ale też codzienną relacją z Bogiem. Jak mówi, już jako nastolatka latach szkolnych, łącząc wiele obowiązków, znajdywała czas na codzienną rozmowę z Jezusem.
CZYTAJ DALEJ

Od niekatoliczki do założycielki pierwszego katolickiego klasztoru w Etiopii

2024-11-08 13:16

[ TEMATY ]

klasztor

Etiopia

Karol Porwich/Niedziela

Miała 16 lat, gdy po raz pierwszy uczestniczyła w Eucharystii. Fascynacja pięknem liturgii doprowadziła ją do Kościoła katolickiego. Serce Haregeweine było jednak niespokojne. Marzyła o stworzeniu w swej rodzinnej Etiopii wspólnoty, która modliłaby się w lokalnym języku i służyła miejscowej ludności. Po latach modlitwy i zbierania środków, otworzyła benedyktyński klasztor w stołecznej Addis Abbebie. Zakonnice z tej wspólnoty otrzymały tytuł „emahoy”, co po amharsku znaczy „moja matka”.

Matka Haregeweine jest pionierką w tworzeniu rodowitego katolickiego życia zakonnego w Etiopii. Podkreśla, że od początku jej pragnienie wykraczało jedynie poza bycie katolicką zakonnicą. To udało jej się zrealizować wstępując do międzynarodowej wspólnoty Małych Sióstr Jezusa (założonych przez św. Karola de Foucaulda). Jak wyznała czuła się w niej szczęśliwa i kontynuowała swą formację zakonną w kilku krajach, m.in. w Nigerii, Kenii, Egipcie, Francji i Włoszech, nieustannie poszukując odpowiedzi na swoje duchowe pytania. Nadszedł rok 2007. Uczestniczyła w seminarium na temat etiopskich tradycji monastycznych i wtedy poczuła, że znalazła odpowiedzi, których od lat szukała. Ten moment zapoczątkował i ukierunkował jej misję: założenia katolickiego klasztoru, który odzwierciedlałby wyjątkową duchową i kulturową tożsamość Etiopii.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję