W parafii pw. Świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowej Rudzie Słupcu 4 lutego odbędzie się Diecezjalny Dzień Wspólnoty Eucharystycznego Ruchu Młodych. Jak mówi ks. Mateusz Kubusiak – diecezjalny duszpasterz dzieci i Eucharystycznego Ruchu Młodych: „Organizując ten dzień, pragniemy włączyć najmłodszych naszych diecezjan w obchody trwającego roku duszpasterskiego pod hasłem „Idźcie i głoście”. Wierzymy, że poprzez wspólną Eucharystię i zaproponowane warsztaty, najmłodsi jeszcze bardziej zjednoczą się z Chrystusem, a przez to nauczą się angażować na rzecz głoszenia światu Ewangelii. Eucharystyczny Ruch Młodych (ERM) jest ruchem, którego celem jest ukazanie Jezusa Eucharystycznego jako Przyjaciela dzieci a także wdrażanie najmłodszych do czynnego udziału we Mszach Świętych oraz wiązanie ich z Kościołem. Obecnie w diecezji świdnickiej istnieje ok. 20 wspólnot z poszczególnych parafii, które w oparciu o materiały formacyjne prowadzą spotkania z dziećmi, dzięki czemu dzieci uczą się, jak być wiernymi naśladowcami Chrystusa, a także poznają wartość osobistych rozmów z Jezusem ukrytym w Hostii” – powiedział ks. Mateusz, na co dzień pracujący w parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Wałbrzychu.
W Polsce Krucjata Eucharystyczna została utworzona przez św. Urszulę Ledóchowską, założycielkę Zgromadzenia Sióstr Urszulanek, która zetknęła się z Krucjatą we Francji i zapragnęła objąć jej działaniem polskie dzieci. Pierwsze wspólnoty w Polsce zawiązały się w latach 20. XX wieku. W roku 1939 Krucjata osiągnęła liczbę ok. 200 tysięcy członków. Niestety, wybuch drugiej wojny światowej przerwał w Polsce wspaniały rozwój tego ruchu. W latach 60. i 70. XX wieku w Europie Zachodniej Krucjaty przekształciły się w Eucharystyczny Ruch Młodych. Z Europy ERM zaczął przenikać do krajów Ameryki Łacińskiej, m.in.: Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Wenezueli. W Polsce, w ramach przygotowań do II Kongresu Eucharystycznego w 1987 roku, biskupi poznańscy zwrócili się do Zgromadzenia Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego z prośbą o pomoc w przywróceniu Krucjaty Eucharystycznej w naszym kraju. Z ramienia Zgromadzenia dzieła tego podjęła się s. Jadwiga Batogowska (ur. 1927, zm. 2008). Obecnie Eucharystyczny Ruch Młodych obejmuje ponad 3 miliony osób na całym świecie.
Dzieci i młodzież gromadząca się przy Jezusie Eucharystycznym przybyła do Nowej Rudy - Słupca, aby w ramach diecezjalnego spotkania ERM (Eucharystycznego Ruchu Młodych) modlić się wspólnie i cieszyć się sobą.
Spotkanie rozpoczęła Msza św. miejscowym Domu Pomocy Społecznej, której przewodniczył neoprezbiter ks. Bartosz Tusiński. W homilii opiekun parafialnego ERM-u nawiązując do postawy apostołów krzyczących na łodzi do Jezusa o ratunek, zwrócił uwagę, aby w swoim codziennym życiu nigdy nie bać się wzywać pomocy Jezusa, który jest obecny zawsze przy nas – na łodzi naszego życia.
Od czasu wyboru na papieża 8 maja Leon XIV reprezentuje Stolicę Apostolską jako podmiot prawa międzynarodowego i jest głową Państwa Watykańskiego (Citta del Vaticano). Jednak w chwili obecnej jego rezydencja nadal znajduje się na terytorium Włoch, mieszka zatem w kraju sąsiedzkim. Granica między niewielkim Państwem Watykańskim a ówczesnym Królestwem Włoch jest wytyczona na mocy Traktatów Laterańskich z 1929 roku.
Wynika z tego, że budynek, wówczas nazywany „Sant'Uffizio”, w którym nadal mieści się Dykasteria Nauki Wiary, znajduje się na terytorium Włoch. Jednakże, podobnie jak wiele budynków w Rzymie należących do Stolicy Apostolskiej, również i ten uważany jest za „eksterytorialny”. Jego ochronę zapewnia jednak nie Gwardia Szwajcarska, lecz członkowie włoskich sił zbrojnych.
15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.
Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.