Reklama

Niedziela Legnicka

Odnawianie tożsamości chrzcielnej

W 1050. rocznicę Chrztu Polski adoracja Najświętszego Sakramentu w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej w Kamiennej Górze odbyła się w duchu dziękczynienia za nowe życie w Chrystusie, które przez chrzest św. stało się naszym udziałem

Niedziela legnicka 18/2016, str. 5

[ TEMATY ]

adoracja

Chrzest Polski

Brygida Gucwa

Na pamiątkę chrztu każdy z uczestników liturgii zanurzał dłoń w chrzcielnicy z wodą święconą

Na pamiątkę chrztu każdy z uczestników liturgii zanurzał dłoń w chrzcielnicy z wodą święconą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zmartwychwstałemu Panu wierni parafii zawierzyli także Światowe Dni Młodzieży w Krakowie oraz planowany w nich udział młodzieży z tej parafii.

14 świateł i cegieł ludzkich sumień

Z racji 8. Tygodnia Biblijnego animator parafialnego Kręgu Biblijnego ks. Paweł Adres podczas adoracji prowadził medytację „Biblijna droga polskich świętych”. Swoją formą nawiązuje ona do praktykowanego dawniej w okresie wielkanocnym nabożeństwa Drogi Światła. We wprowadzeniu ks. Paweł powiedział m.in.: – Słowo Boże trwa niezmiennie, a 1050 lat temu nasi przodkowie przyjęli je z wiarą i przekazali kolejnym pokoleniom. Polska jest ojczyzną świętych, a w nabożeństwie ukazano 14 z tych, którzy zaszczepiali wiarę na polskim gruncie; jest to 14 «świateł» i «cegieł» ludzkich sumień”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przykład życia polskich świętych: Wojciecha, Stanisława ze Szczepanowa, Wincentego Kadłubka, Jadwigi Śląskiej i Jadwigi Królowej, Jana Kantego, Stanisława Kostki, Alberta Chmielowskiego, Urszuli Ledóchowskiej, Maksymiliana Kolbego, Faustyny Kowalskiej, Jerzego Popiełuszki i Jana Pawła II ukazał ich historyczny i duchowy wkład w rozwój chrześcijańskiej Polski. Na ołtarzu przed Najświętszym Sakramentem ustawiono 14 świeczek, które kolejno były zapalane przez uczestników nabożeństwa.

Reklama

Po adoracji miała miejsce Eucharystia z udziałem młodzieży, podczas której nastąpiło odnowienie przyrzeczeń chrztu św. Akt ten poprzedziło zapalenie świeczki od Paschału, po czym nastąpiło przejście do chrzcielnicy, aby uczynić znak krzyża dłonią zanurzoną w wodzie chrzcielnej.

Inicjatywy duszpasterskie

Wraz z rozpoczęciem jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski w parafii przez cały rok podejmowano różne inicjatywy duszpasterskie. W Adwencie odbyło się nocne czuwanie połączone z odnowieniem przyrzeczeń chrztu św. Przypomniano też hasła i symbole czteroletniego (2013-2017) programu pracy duszpasterskiej „Przez Chrystusa, z Chrystusem, w Chrystusie. Przez wiarę i chrzest do świadectwa”. W centrum świątyni umieszczono okolicznościowy baner z napisem: „Nowe życie w Chrystusie”. Innym nawiązaniem do obchodów rocznicowych było naczynie z wodą i kropidłem w wielkopostnej dekoracji kościoła. A na zakończenie Triduum Paschalnego przy chrzcielnicy odmówiono Nieszpory chrzcielne, podczas których wyznano wiarę i potwierdzono ją znakiem krzyża uczynionym dłonią uprzednio zanurzoną w chrzcielnicy z wodą święconą.

W znajdującym się przy chrzcielnicy XVIII-wiecznym ołtarzu prawie 50 lat temu umieszczono obraz, który przedstawia historyczną scenę chrztu Mieszka I. Towarzyszy mu Dąbrówka, która w prawej ręce trzyma zapaloną świecę a w lewej – tarczę z piastowskim orłem. Za nimi stoi świta książęca oraz mnich, który trzyma krzyż. Dalszy ciąg tej sceny znajduje się na polichromii plafonu w centralnej części sklepienia tego poewangelickiego kościoła, który w roku 1000-lecia Chrztu Polski zaczął powstawać z ruin. Obraz ukazuje Mieszka I, który daje świadectwo poważnego potraktowania zobowiązania chrzcielnego. Wraz z małżonką trzyma krzyż, który był „świadkiem” jego chrztu. Prawą stopę stawia na zburzonym bóstwie Słowian – Światowidzie. Po przeciwnej stronie plafonu ukazani są ci, którzy w historii Polski „przynieśli plon obfity”. Wśród wielu osób w różnym wieku (w tym dzieci) klęczących ze wzniesionymi rękami u stóp Matki Bożej Królowej Nieba i Ziemi są polscy świeci: Wojciech, Stanisław Biskup, Kazimierz, Jacek, Stanisław Kostka, Maksymilian Kolbe, Jadwiga Królowa, br. Albert Chmielowski i inni. Aniołowie wyrażają radość nieba, a jeden z nich trzyma wstęgę z napisem: „Polonia Semper Fidelis” (Polska Zawsze Wierna). Plafon wsparty jest na czterech wspornikach, na których umieszczone są postacie czterech ewangelistów.

2016-04-28 10:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polskie Radio: cykl audycji w ramach 1050. rocznicy Chrztu Polski

[ TEMATY ]

radio

Chrzest Polski

www.polskieradio.pl

Redakcja Programów Katolickich Polskiego Radia rozpoczęła cykl audycji dotyczących Chrztu Polski w ramach niedzielnego porannego programu „Familijna Jedynka”. Cykl zainaugurowała opowieść o św. Wojciechu, historii katedry gnieźnieńskiej oraz symbolicznym znaczeniu chrztu w dziejach Polski. W internecie uruchomiony został również specjalny serwis radiowy poświęcony 1050. rocznicy Chrztu Polski.

„Katedra Gnieźnieńska, zwana jest często matką katedr w Polsce. Tu tworzyła się tożsamość polskiego Kościoła, a warto wiedzieć, że w wiekach średnich była to tożsamość całego państwa i jego mieszkańców” – powiedział w audycji historyk dr Radosław Lolo, znawca wieków średnich.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Wstąpił

2025-05-26 08:53

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org

Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.

Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV za Janem Pawłem II: różaniec ma serce chrystologiczne

2025-05-31 21:15

[ TEMATY ]

Leon XIII

Vatican News

Odmówiliście wspólnie Różaniec święty – modlitwę, która, jak podkreślił św. Jan Paweł II, ma rys maryjny i serce chrystologiczne - wskazał Papież Leon XIV w przemówieniu na zakończenie majowej modlitwy różańcowej w Ogrodach Watykańskich.

Leon XIV podkreślił, że z radością dołączył do „czuwania modlitewnego na zakończenie maja, miesiąca poświęconego Maryi”. Jak zaznaczył, ta modlitwa „to gest wiary, który w prostocie i pobożności gromadzi nas pod matczynym płaszczem Maryi. W tym roku przywołuje on niektóre ważne aspekty Jubileuszu, który obchodzimy: uwielbienie, drogę, nadzieję, a przede wszystkim wiarę – rozważaną i wspólnie wyznawaną”. Cytując Jana Pawła II dodał, że modlitwa różańcowa „skupia w sobie głębię całego przesłania ewangelicznego” (List apostolski Rosarium Virginis Mariae, 16 października 2002, 1).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję